Forum > Licht

Vraagje over laser.

(52 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
13-4-2011 20:29

Tom schreef:

Dat is voor mij het duidelijkste teken dat men het niet echt op prijs stelt, toch?
De grote vraag die je je hierbij moet stellen is:

Deed men het omdat het hinderlijk was, of deed men het omdat men angst heeft voor de stralen? Veel mensen worden door o.a. de media geprogrammeerd om ergens een mening over te hebben, ook al worden ze niet gehinderd door kennis.

Dat zorgt ervoor, dat mensen bij bijvoorbeeld een laser de handen voor de ogen houden, omdat ze eens ergens gelezen hebben, dat het slecht is. Dat is eigenlijk irrationeel gedrag van de bezoeker, dat niet perse iets te maken heeft met het gebruik van de laser. Alleen de aanwezigheid van de laser is genoeg.
I am a TimeDriver!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
13-4-2011 23:32
Men deed de handen voor de ogen omdat het licht in je ogen bij zo'n concert kut irritant is!

Het is echt geen pretje om een een stuk of dertig 575 lampjes door je kwaffel te krijgen iedere 5 minuten.
Iedereen zat op een stoel in Arnhem, je kon nergens heen angry

Ik heb het er met diverse mensen in de pauze en bij de afterparty over gehad en allemaal hadden ze dezelfde mening.
Er was niemand die zei: ik vond het licht lekker in mijn ogen, duh.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-4-2011 09:03

Tom schreef:

Er was niemand die zei: ik vond het licht lekker in mijn ogen, duh.
Gek genoeg hoor ik toch regelmatig mensen met de mening "Wat een prachtige show, die Proms".. sneaky :V Ieder z'n eigen mening natuurlijk, maar vraag 100 mensen welke show ze mooier vonden - een goede lasershow MET audience-scanning en een goede show ZONDER - en ik weet zeker dat het overgrote deel kiest voor de show MET. Dat heeft te maken met beleving.

(En zet jij eens een ArenA vol met 50.000 man en probeer alleen maar lichtstanden te maken waar het licht niet een deeltje van het publiek raakt. Kuch. )
Light Image
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
14-4-2011 12:50
Als het aan Tom lag hadden blinders geen bestaansrecht.razz :p (Maakt verder niet uit natuurlijk, ieder z'n smaak! Maar een goede bak licht in je snufferd helpt naar mijn mening vaak wel om de show 'de zaal in te trekken'. Dosering is natuurlijk wel belangrijk en ook afhankelijk van wat voor soort evenement je draait!)
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
14-4-2011 13:21
En dan even nog wat anders: een gediffuseerde laserstraal het publiek in (in je ogen) is naar mijn mening een totaal ander verhaal dan een 575 wapper vol in je snufferd, zeker qua beleving!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
14-4-2011 18:58
Een of ander dj feest in de Arena, of Night of the Promps, dat zijn wel twee uitersten qua licht beleving denk ik.

Ter ondersteuning van de hoogtepunten van een nummer, vind ik een blinder best.
Maar om nu bij ieder einde van een nummer alle wappers van beneden naar boven te laten gaan, zodat je op zeker die krengen in je kwaffel krijgt, is niet mijn idee van een spektakel volgen op een podium.

Je moet als lichtman natuurlijk wel een beetje naar je publiek en het soort show kijken,
zit iedereen naar een show op een podium te kijken, of staat iedereen lekker te dansen op een dansvloer,
dan is het geen wat op het podium gebeurd wat minder belangrijk om naar te kijken.

En blinders worden meestal behoorlijk recht omhoog gehangen zodat ze tot achterin goed doordringen.
Verder vind ik dat je het gebruik van een blinder of een strobo niet moet overdrijven, anders word het al snel irritant.
Maar goed als sommige van jullie kunnen er geen genoeg van kunnen krijgen, wil ik je met alle plezier in een kamertje op een stoel zetten, recht tegen een atomic en die dan lekker random zijn gang laten gaan op standje vol.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
11-5-2011 02:03
Daar ben ik weer laugh :D

Ik heb een vraag betreft lasersoftware, scansnelheid en de hoek waarin je projecteert.

Met mijn lasersoftware kan ik instellen op welke snelheid mijn scanners moeten draaien. Ik heb gelezen dat je ze niet te hoog moet zetten omdat je anders je scansetje sloopt. Nu heb ik een laser met een DT40 pro scanset en volgens de spects is deze 40K. Nu lijkt het mij dus dat ik in de software moet instellen dat het scansetje 40K kan draaien, echter hoe zit dit met de scanhoek? Stel nou dat ik een rondje of lijntje van links naar rechts laat gaan, hoe meet ik dan op welke hoek hij scant en hoe reken ik dan uit op welke snelheid ik de scanners moet instellen? is het zo dat de software automatisch uitrekend op welke snelheid hij scant als hij een grotere hoek maakt? Dan lijkt het mij logisch dat ik op de software dus moet instellen dat hij op 40K kan scannen en dat de software de rest doet. Misschien klinkt het allemaal wat dom, maar wil toch niet weer dat mijn scanset eruit vliegt. Heeft dit ook te maken met de image scale wat je instelt op de scanneramps?

Kortom, hoe werkt dit precies?

m.v.g.
I Love House Music!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
11-5-2011 09:21
Pangolin heeft een prima uitleg hoe je je scanners/galvo's. Ik denk dat je die wel op www.pangolin.com kan vinden en anders wil ik de papieren handleiding wel inscannen.

Het komt er altijd op neer dat snel niet samengaat met groot. Met andere woorden: een galvo kan een afbeelding snel of groot (grote hoek) scannen maar nooit allebei tegelijk. Daarom wil je je gavo's niet op de maximale snelheid instellen, want dan zien de afbeeldingen er niet meer uit. Het idee is (kort gezegd) dat je de Ilda standaard testpatronen bij een vaste scanhoek (meestal 7 graden) zo instelt dat ze zo snel mogelijk worden gescand terwijl ze er toch nog goed uitzien.

Bijvoorbeeld
https://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiKMiwqfoOGGUREu8zFHYu3yCJPRYU7K-uPU_dXHeR_O2BEPNAnw

Als je scansnelheid te hoog is vervormt het beeld, worden de hoeken afgerond en past het rondje niet meer precies in het vierkantje. Afijn, daar lees je dus alles over in de instructies van Pangolin.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
11-5-2011 09:40
Nog even en we hebben geen beamers meer maar laser TV wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
11-5-2011 12:54

Tom schreef:

Nog even en we hebben geen beamers meer maar laser TV wink ;)
Dat is er al hoor. Waar denk je dat we tegenwoordig ons 445nm blauw vandaan halen? Die wordt uit een 24W laserdiode-array van een Casio-beamer gesloopt. wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)