Forum > Licht

Vraagje over laser.

(52 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
18-1-2011 16:58
Nu we het toch over lasers hebben:
Ik heb hier een 2 tal Laserworld cs-250 liggen, zelf heb ik ze alleen maar gebruikt tot 200 pers. dit ging overigens erg goed.

Zijn er andere die ervaring hebben met deze lasers, zo ja tot hoeveel pers. gebruiken jullie deze?
Focus on the customer and the rest will follow.
Master PartysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2007
Laatste: 16-11-2017
Berichten: 143
13-4-2011 11:24
Een vraagje over lasers.

Afgelopen zaterdag was ik bij KnockOut in Silverdome en daar viel het mij op dat ze met die lasers gewoon volle bak in je ogen schijnen. Nou heb ik hier volgens mij gelezen dat dat absoluut niet mag, etc. Worden die regels dan gewoon maar aan de laars gelapt?

Wellicht kan iemand mij dat uitleggen happy :)
De groeten uit het zonnige zuiden!
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
13-4-2011 11:57

Master Partys schreef:

Een vraagje over lasers.

Afgelopen zaterdag was ik bij KnockOut in Silverdome en daar viel het mij op dat ze met die lasers gewoon volle bak in je ogen schijnen. Nou heb ik hier volgens mij gelezen dat dat absoluut niet mag, etc. Worden die regels dan gewoon maar aan de laars gelapt?

Wellicht kan iemand mij dat uitleggen happy :)
Welke regels?
In NL zijn er geen regels, behalve voor buiten-evenementen.
Vorige week toevallig gehoord van een laserverhuurder.
Als het anders is, hoor ik dat ook graag.
Ik vebaas me er over dat je in NL maar lukraak een laser mag neerplempen, zonder daar iets voor nodig te hebben op gebied van veiligheid. shocked 8O
Alles komt goed....
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
13-4-2011 13:10
Maar dat geeft je natuurlijk geen vrijbrief om zomaar lukraak rond te banjeren met een veels te grote laser....
Mocht er iets fout gaan dan kan je zeker weten wel aansprakelijk worden gesteld. Roekeloos gedrag!

Je mag een heleboel in nederland zonder dat er fikse regels aanvast zitten, opzich ook heel prettig, maar feit blijft dat wanneer je ergens schade aan veroorzaakt je ook aansprakelijk kunt worden gesteld. Opzich niet erg, dek je jezelf in met bv verzekeringen, maar ook kundigheid dmv certificaten, cursussen enz dan kun je het een en ander voorkomen. Mocht er toch eens wat misgaan dan kun je laten zien dat je er alles aan hebt gedaan om zo veilig mogelijk te werken, Vooral de afhandeling in een dergelijk geval zal je ten goede komen. Wel of niet betalen door verzekering bijvoorbeeld.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Master PartysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2007
Laatste: 16-11-2017
Berichten: 143
13-4-2011 13:43
Oh het mag dus gewoon wel? (Binnen dan) Het waren namelijk inderdaad 'redelijk' grote lasers die mij even lekker blindeerde.

Heeft het bij buitenevenementen te maken met vliegverkeer?
De groeten uit het zonnige zuiden!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
13-4-2011 14:28
Dat je verblind wordt door licht wil niet persé zeggen dat dat licht slecht is voor je ogen. 's-nachts wordt ik op de weg ook weleens verblind door een tegenligger, maar daar hou ik geen oogschade aan over.

We hebben er op dit forum al eens wat tekst aan gewijd. De veiligheid van audience scanning hangt af van een heleboel omstandigheden. Het vermogen van de laser is er daar één van, maar ook de soort (cw of pulsed), de divergentie, het gescande patroon en de scansnelheid, en in mindere mate de golflengte spelen een rol.

Hier staat een uitstekend artikel over de veiligheid van audience scanning: www.pangolin.com/resguide09a.htm
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
13-4-2011 16:45
Maar om even kort te gaan: het is nooit goed voor je ogen wink ;)

Zo snap ik het ook niet waarom men in de ogen van het publiek wil wapperen met welk lichteffect dan ook.
Het beneemt je altijd alle zicht, en wat mij betreft ook het plezier van het kijken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-4-2011 18:21

Tom schreef:

Zo snap ik het ook niet waarom men in de ogen van het publiek wil wapperen met welk lichteffect dan ook.
Het beneemt je altijd alle zicht, en wat mij betreft ook het plezier van het kijken.
Als je in je leven eens een lasershow MET audience scanning hebt gezien, en eentje ZONDER, weet je het antwoord op die vraag.
Light Image
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
13-4-2011 18:47
het was geen vraag.....meer een mening.

Laatste grote ding wat ik recentelijk heb gezien was Night of te Proms.
Je zag bij zo´n "publiekwapper" heel veel mensen de handen voor de ogen houden wegkijken.

Dat is voor mij het duidelijkste teken dat men het niet echt op prijs stelt, toch?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-4-2011 19:00
Dan was dat een niet goed uitgevoerde/geprogrammeerde show. Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat het niet gaat om het wapperen door het publiek zelf, maar de impact van een show waar het publiek middenin staat, niet er onder. Resultaat daarvan is dat je af en toe inderdaad in ogen van mensen schijnt, maar nogmaals; bij een goed geprogrammeerde audience-scanning show is dit niet hinderlijk.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)