Forum > Newbie Forum

Passieve filter voor een kast 16 Ohm?

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
17-9-2010 13:38
Ik ben aan het nadenken over de bouw van een eigen (top)kast.

Nu zit ik al zover dat ik uitkom op 2 'mid-bas' speakers van 8" en 8 Ohm. Omwille van het doorschakelen, moet deze kast op 16 Ohm komen/ Dus deze woofers komen in serie te staan.
Nu zit ik nog met het probleem van de hoogdriver, en hier stopt mijn kennis/verstand.

Hoe kan ik nu in deze kasten een hoogdriver plaatsen, die passief gefilterd wordt met de woofertjes?

Mag ik daar een klassieke filter in plaatsen?
Zo ja, wat wordt de impedantie van mijn kast? (moet wel 16 Ohm blijven)
Mag ik gelijk welke 8 Ohm - tweeter/horn hanteren, of moet ik daar ook beginnen met bv. 2 in serie te zetten om aan 16 ohm te geraken?

Concreet weet ik dus niet:
- welke type filter te gebruiken
- welke type (en hoeveel) highdrivers te gebruiken.

Kunnen jullie het licht in de duisternis laten schijnen?

PS: mocht het verhaal onduidelijk zijn, laat maar weten, maar wou mijn openingspost niet te groot maken ook niet.

Alvast bedankt!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-9-2010 19:44
Begin maar eens een concept te maken hoe de box met 2 stuks 8 inch speakers en high driver met hoorn komt uit te zien. Ik zit te denken om de high driver in het midden tussen de twee 8 inch speakers te zetten.

Ander punt: kant en klare passieve filters bestaan eigenlijk niet, behalve dan voor de specifieke box waar deze voor ontworpen is. Je moet ze zelf gaan ontwerpen.
Eerst moet je doormeten wat het frequentie bereik van de losse speaker units zijn. Daarna kun je voor het gemak bijvoorbeeld een DCX2496 DSP bij de hand nemen en de crossover punten, dempingsnetwerken, CD-correctie en eventueel een Zobel netwerkje bepalen.

Helaas: we zijn geen tovenaars en het bouwen van een 2-weg kast vereist toch heel veel inzicht en vakwerk die je eerst zelf zal moeten verschaffen. Onderwerpen zijn zat (in het Engels) op Internet te vinden.

TCMC
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
19-9-2010 11:35
Ik heb ook min of meer dat concept in mijn hoofd, alleen zit ik dus met het probleem dat ik niet weet welke filter te gebruiken (en ook hoeveel hoorndrivers ik nodig heb).

Voor alle duidelijkheid wil ik er een hobby-project van maken. Het hoeft absoluut geen Meyer, of EV, of godweet welk A-merk sound opleveren.

Ik was eigenlijk van plan om 2 Eminence Alpha 8 A - in serie geschakeld - te combineren met een of andere prefab filter (JB heeft er zo, Monacor,en zoveel anderen ook).
Maar ik stelde mij dus volgende vragen:

- Deze filters worden gebruikt in 8- of 4-Ohms-kisten, maar kan ik die ook gaan gebruiken in een kist die - door de schakeling van de drivers - op 16 ohm komt?
- Stel dat ik zo'n bovenstaande filter kan gebruiken, dan staan mijn "LF" drivers op 16 Ohm. Moet ik er dan ook voor zorgen dat mijn HF-drivers op 16 ohm komen te staan, of mag ik dan - door het gebruik van die filter - mij ook beperken tot bv. 1 enkele hoorn van 8 Ohm?

Die vragen stel ik mij nog. Eens ik weet wat er mogelijk is, kan ik verdergaan met mijn zoektocht naar een geschikte HF-driver en model van kast...

Alvast bedankt mochten jullie mij een antwoord kunnen bezorgen op mijn vragen!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
19-9-2010 17:52
Als je kasten voor het hoog 8 ohm zijn, dan zit daar de beperking is voor het doorschakelen,

Een filter voor 8 ohm is wel om te zetten voor 16 ohm, door de impedanties in serie te zetten, dus van twee filters 8 ohm maak je een 16 ohm filter, dit zal met een 6dB en 12 dB filter nog wel gaan.

www.the12volt.com/caraudio/crosscalc.asp#ccc

op deze link kun je de component waardes berekenen voor 16 ohm. je tweeter heeft meestal 10 dB meer gevoeligheid dan je mid speakers, dus daar wel afdempen met een weerstandsnetwerk wat ook weer 16 ohm blijft aan de ingang....
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
20-9-2010 10:27

audiopartner schreef:

Een filter voor 8 ohm is wel om te zetten voor 16 ohm, door de impedanties in serie te zetten, dus van twee filters 8 ohm maak je een 16 ohm filter, dit zal met een 6dB en 12 dB filter nog wel gaan.
1e orde wel, 2e order zeker niet.
je tweeter heeft meestal 10 dB meer gevoeligheid dan je mid speakers,
Iets dat je pér combinatie zult moeten meten. Vaak stoei je al een paar dB weg door een HF driver te nemen met een hogere impedantie dan de systeemimpedantie (dus bijvoorbeeld een 16 Ohm HF driver bij een 8 Ohm systeem). Daarna kun je een aantal dB wegstoeien door de curve van je filter slim te kiezen, bijvoorbeeld ten behoeve van de CD correctie (zodat je in sommige gevallen helemaal niets meer met weerstandjes hoeft te dempen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
28-9-2010 08:36
Ter info: ik heb het idee om deze kastjes zelf te maken laten vallen.

De techniek (vooral van het filter) gaat mijn petje te boven, dus blijf ik er af...

Was bedoeld als hobbyproject, maar moet wel haalbaar zijn... Als ik geen klassieke (goedkope shut up :X ) standaardfilter kan gebruiken, vervalt het idee een beetje...

Toch bedankt voor jullie info hierover!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
5-10-2010 21:06
Waarom ga je niet actief filteren zoals velen, dan is je filternetwerk makkelijker in te stellen.
Nadeel, je hebt twee extra versterkers nodig.
..Je Ducktape brood voeren...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
5-10-2010 21:43
Dan loop ik nog tegen grotere investeringen: wat meer versterkers, andere luidsprekerkabels (4 aderig), een paar 3-weg-crossovers,...

Zoals mijn post hierboven al aangaf: ik had het allemaal een beetje onderschat, waardoor ik het idee heb laten vallen (bovendien heb ik nu even wat meer tijd voor knutselen, en moet ik wat meer bezighouden met verbouwen ashamed :$ The boss has spoken! sad :( )
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)