Forum > Newbie Forum

Merk - powercon Kabel

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
17-12-2009 11:28
ALS je zelf kabels gaat maken, vergeet dan niet de uiteinden te voorzien van adereindhulsjes. Ga de kabels NIET vertinnen (dan nog liever gewoon kaal in de stekker(s) stoppen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
17-12-2009 16:08

Dré schreef:

ALS je zelf kabels gaat maken, vergeet dan niet de uiteinden te voorzien van adereindhulsjes. Ga de kabels NIET vertinnen (dan nog liever gewoon kaal in de stekker(s) stoppen).
Hallo Dré,

Heb je hier een verklaring voor a.u.b. ? XLR's etc MOET je solderen / vertinnen en bij kabels met schroefverbindingen best niet?
Ik heb altijd gehoord dat een vertinde kabel steviger is, beter contact geeft en ook netter is dan de draad kaal te schroeven.
Aderhulsjes heb ik soms al gebruikt en werkt ook wel goed.
Maar het vertinnen (vooral bij 2.5 mm² kabel) lijkt mij juist het beste.
Als het echt slecht is vermijd ik dat uiteraard in de toekomst. Maar tot nutoe nooit een probleem mee gehad.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
17-12-2009 17:59
Bij een XLR vormt het soldeer zelf de verbinding, dus lijkt mij inderdaad cruciaal dat je daar soldeert. razz :p
Bij een schroefverbinding daarentegen, wordt de verbinding gevormd door het inklemmen van de ader. Belang bij zo'n klemverbinding is dat er een constante drukkracht blijft bestaan zodat goed contact gegarandeerd is. Een vertinde ader maar ook niet-massieve aders kunnen zo vervormen dat die drukkracht wegvalt en goed contact dus niet meer gegarandeerd is, met alle mogelijke gevolgen vandien.
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
26-1-2010 09:10
Tin is een erg zacht materiaal, de mechanische druk in de schroef gaat verloren waardoor je vonkvorming gaat krijgen. Wat er daarna gaat gebeuren kunnen we ons allemaal voorstellen.

Schroefverbindingen worden daarom altijd afgewerkt met adereindhulzen of amp pinnen.

Niet voor het een of ander maar ik heb alle racken op powercon in/uit afgewerkt, twee rollen 3x2,5mm2 neopreen gekocht, een doos stekkers, powercon wit en blauw en een avond knutselen in de kelder.

Ik heb nu zowel schuko naar powercon blauw in alle lengte's en van powercon wit naar blauw in alle lengte's.

Om dat alle's 3x2,5mm2 is hoef ik ook nooit te kijken of ik hem voor licht of geluid kan gebruiken, ik kan hem voor alles gebruiken.

Maar goed, ik heb ook de xlr bekabeling uitsluitend met neutrik eraan.

Ik kom ook wel eens bij collega's die dap bekabeling hebben, hier kan ik alleen van zeggen : kost niks maar je hebt ook niks.

Maar ik snap ook best dat er genoeg mensen zijn die niet de beschikking hebben over een goed uitgeruste werkplaats om kabels, panelen en kastjes te maken zoals ze het graag hebben willen.

Voor de prijs hoef je het niet te laten.

100 meter neopreen 3x2,5mm2 haal je nieuw uit voor 100 euro incl btw. (Sorry Dre)

Dan nog wat powercon en schuko's en een avond knutselen.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
27-1-2010 01:32
Iets van bullshit.
Stroom gaat langs de buitenkant van metaal. Een stroomdraad bestaat uit vele (hangt af van de dikte) koperdraadjes.
Zou je het uiteinde vertinnen, verklein je het totaaloppervlak waar de stroom/electronen overheen kunnen.
Een adereindhulsje, knijpt alle losse draadjes wel samen, maar op atomair niveau zijn het nog steeds losse draadjes.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
27-1-2010 06:52
Als het zgn "skin" effect zo groot zou zijn dan ben ik wel eens benieuwd hoe een ultrasoon gelaste draadeind zich zal gedragen. Waarom drukken we de dikte van een draad uit in oppervlakte v/d dwarsdoorsnede? we kunnen dan beter in buitenoppervlak gaan reken. We kunnen dan ook maar beter stoppen met het maken van massieve contactpennen in stekkerverbindingen.
Vertinde schroefverbindingen gaan gewoon loszitten en krijgen een hogere contactweerstand, komt geen rocket science aan te pas.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
27-1-2010 08:59

Douwe schreef:

Iets van bullshit.
Stroom gaat langs de buitenkant van metaal.
Bij 50Hz???

Alleen als de kabel wellicht een paar honderd meter in diameter is. Aangezien 99.9999% van de kabels daar niet eens bij in de buurt kan komen kun je het skineffect bij 50Hz volledig negeren.
Een adereindhulsje, knijpt alle losse draadjes wel samen, maar op atomair niveau zijn het nog steeds losse draadjes.
Het (op de juiste manier) aanknijpen van adereindhulsjes gaat met zoveel geweld gepaard dat er letterlijk sprake is van een las.

Ik heb geen bullshit in de post van Richard kunnen vinden!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
27-1-2010 10:08

Dré schreef:

Bij 50Hz???

Alleen als de kabel wellicht een paar honderd meter in diameter is. Aangezien 99.9999% van de kabels daar niet eens bij in de buurt kan komen kun je het skineffect bij 50Hz volledig negeren.
Dat je het bij 99% van de kabels die wij gebruiken volledig kunt negeren (vraag je bijvoorbeeld eens af waarom UHF antennes hol zijn wink ;)), ben ik helemaal met je eens, maar bij 50Hz speelt het wel degelijk, hoogspanningskabels zijn bijvoorbeeld van binnen "hol" (geen idee wat er in zit, zal vast geen lucht zijn, maar in ieder geval ook geen metaal).

Wellicht bedoelde je een paar honderd millimeter in doorsnede oppervlakte?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
27-1-2010 11:54

big bang schreef:

(vraag je bijvoorbeeld eens af waarom UHF antennes hol zijn wink ;))
Heeft natuurlijk weinig met het 50Hz verhaal te maken ;-)
Bij 50Hz speelt het wel degelijk, hoogspanningskabels zijn bijvoorbeeld van binnen "hol" (geen idee wat er in zit, zal vast geen lucht zijn, maar in ieder geval ook geen metaal).
Hoe het bij 360 KV zit weet ik zo even niet meer, maar t/m 150 KV is de kabel gewoon massief. Ik kan zo even geen voorbeeld vinden van een 150 KV kabel, wel een voorbeeld van een 50 KV kabel.

In dit geval is het geleidend kern materiaal aluminium, maar ze bestaan ook nog (voor in de grond) uit gewoon koper ;-)

Voor transport door de lucht (150 KV) wordt natuurlijk enkel aluminium (zonder isolatie overigens) gebruikt.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
27-1-2010 15:49

big bang schreef:

hoogspanningskabels zijn bijvoorbeeld van binnen "hol" (geen idee wat er in zit, zal vast geen lucht zijn, maar in ieder geval ook geen metaal).
Is dat niet vanwege de stevigheid?
Wellicht bedoelde je een paar honderd millimeter in doorsnede oppervlakte?
Uhm... Ken jij kabels met een diameter van een paar honderd meter? laugh :D

De tekst was dus een stevig overtrokken stuk ASCII om de totale onzin van skin effect bij 50Hz te illustreren.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)