Forum > Licht

betaalbare LED parren?!

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
4-12-2009 23:17

DeMennooos schreef:

@Decibel Drive-in
Het was maar een voorbeeld van de strekking in het forum over de test.
Om de Showtec luxmeter maar even te vergeten.

Maar ik ben echt benieuwd naar de resultaten en dan ook vooral hoe er gemeten is en hoe er omgegaan is met de verschillen in lenzen, openingshoeken, koeling, behuizing, service technisch en zo nog veel dingen die je niet in 1 dagje test.
Zo diep zijn we niet gegaan in de test, we zijn er slechts een middagje mee bezig geweest.
Het idee was om een boel forumleden en andere geïnteresseerden mee te krijgen op die middag en op basis van hetgeen ze zouden zien/voelen/bekijken etc. een oordeel konden vellen over bepaalde onderdelen. De hoop was dat er redelijk wat animo zou zijn (waardoor eventuele uitschieters in de beoordeling kon worden opgevangen door het aantal 'juryleden'), maar de opkomst was erg laag, best jammer.
Verder heb ik de meter niet meer gezien in de twee karren met fixtures en controllers, helaas. We zijn wel tot een paar conclusies gekomen opzich, maar verwacht geen volledig uitgewerkt onderzoek van >30 pagina's o.i.d. wink ;)
En daar wilde ik het bij laten, aangezien we het nu over aan ander forum hebben. happy :)
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
5-12-2009 12:56
ik denk op zich dat het niet zo heel erg zou zijn als je het relevante testverhaal kan linken.
Want het is toch interessant voor velen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
5-12-2009 14:15
Een test met alleen de lichtopbrengst is dan niet echt een relevante test. Vergelijk het met een PAR64 VNSP en een PAR64 WFL.

Neemt neit weg dat ik nog steeds erg benieuwd ben naar de resultaten, dus een linkje is welkom.
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
5-12-2009 16:56
We hebben wel conventionele parren er bij gehouden, maar of dat WFL, MFL of NSP was weet ik niet meer. Ik heb verder nog geen tijd gehad om de review helemaal uit te werken, een deel is er al, de rest komt nog.
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
5-12-2009 23:32
Ik bedoel dat een LED par test alleen op gebied van lichtopbrengst niet representatief is omdat niet alle LED spots dezelfde openingshoek hebben en dat in veel gevallen de opgegeven openingshoek niet klopt.
Ik heb al LED parren voorbij zien komen met compleet verkeerde lenzen. Dus ja wat is representatief.

De Par vergelijking was meer om aan te geven dat het blind de lichtopbrengst van een led par meten hetzelfde is als het vergelijken van PAR64 VNSP en een PAR64 WFL en dan roepen dat de een meer licht geeft dan de ander.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
7-12-2009 08:58

DeMennooos schreef:

De Par vergelijking was meer om aan te geven dat het blind de lichtopbrengst van een led par meten hetzelfde is als het vergelijken van PAR64 VNSP en een PAR64 WFL en dan roepen dat de een meer licht geeft dan de ander.
Kun je simpelweg de gemeten lichtstroom vermenigvuldigen met de diameter van de bundel? Of wellicht met het oppervlak?

En welke hoekpunten neem je? Halvering van de output wellicht?

Oftewel: Is er een goede (en toch haalbare) manier om de lichtopbrengst van lichtbronnen te vergelijken?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PaverberStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-5-2005
Laatste: 18-12-2011
Berichten: 7
7-12-2009 10:32

Tom schreef:

paverber schreef:

AM DJ zijn parren waar je eigenlijk vanaf moet blijven.
Daar heb ik er acht van op twee balkjes zitten, en ik vind ze prima presteren voor het geld....

Hier een voorbeeldje bij daglicht van buiten.
Als je rechts voor op de foto kijkt, zie je dat de blauwe bundel prima aankomt op de grond.
Ziet er wel leuk uit. We draaien eigenlijk nooit voor meer dan 100 personen. Met 8 van die dingen, moet dat wel gaan? Tesamen met een laser en 2 martin scanners.
Zijn dat gewoon de par 56? En welke sturing gebruik je?
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
7-12-2009 11:26
@Dre
Met alle uiteenlopende verschillen in gebruikte componenten is een goede test een visuele test.
Hang 10 verschillende merken, typen en soorten naast elkaar met daarbij wat conventioneel (statisch en wapper) en kijk wat het doet.

Zie je ook meteen de verschillen in openingshoek, strooilicht, manier van mengen, etc, etc.

De grootste fout die m.i. hier (en in andere topics over LED Parren) gemaakt wordt is dat er vooral naar de korte termijn wordt gekeken. Ik denk dat je beter naar de langere termijn kan kijken. En dan vooral in de zin van levensduur, kwaliteit, betrouwbaarheid.
Als de ene LED Par met 5W RGB 1800 euro kost en de Merk B variant met 3W RGB LEDs kost een 300 euro moet er toch iemand zichzelf gaan afvragen waar dat verschil nu vandaan komt. En dat zit hem niet alleen in de LEDs. Nu is de stelling van "Als Merk B kapot is gooi ik hem weg een koop een nieuwe" een leuke instelling voor Merk B, maar bedrijfseconomisch nou niet de beste. Als je een LED Par koopt wil je toch wel graag dat ie tenminste 5 jaar meegaat zonder dat er enig omkijken naar hebt of noemenswaardige storingen.
Als je nou van merk B er 6 in een jaar moet vervangen omdat ze kapot zijn zit je op 1 duurdere. In 5 jaar tijd is de kans groot dat er 30 van merk B in de kliko gemiept terwijl het duurdere en beter doordachte merk A nog fluitend zijn werk doet. Daarnaast speelt de consistentie in de software/firmware, LEDs, overige electronica ook nog een rol. Bij Merk A zal dat een grote rol spelen, terwijl bij Merk B het vooral gaat om het aantal verkopen en de rest zal ze worst zijn.

Welk merk is er dan goedkoper?
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
7-12-2009 14:34
Ligt aan het type bedrijf die het gaat gebruiken.

Voor een productiebedrijf waarbij de ledparren meerdere keren per week intensief gebruikt en versleurd worden is het a-merk natuurlijk aan te raden.

Voor een drive in show met enkele showtjes per maand is het waarschijnlijk intressanter om het b-merk aan te schaffen, gezien het feit dat apparatuur minder en anders gebruikt word. Bovendien is het voor hen het lastig om 1800/5 = 360 euro te verdienen aan één ledpar per jaar (ook al gaat een ledpar bij zo'n bedrijf natuurlijk zo goed als levenslang mee).
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
7-12-2009 18:29

paverber schreef:

Ziet er wel leuk uit. We draaien eigenlijk nooit voor meer dan 100 personen. Met 8 van die dingen, moet dat wel gaan? Tesamen met een laser en 2 martin scanners.
Zijn dat gewoon de par 56? En welke sturing gebruik je?
100 man in een niet al te donkere zaal net aan.
idd par 56 led uitvoering van amdj
sturing: Martin Light jockey
Wel veel progwerk om ledparren leuk te laten knipperen, maar als je het erin hebt zitten heb je ook wat.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)