Forum > Algemeen Forum

Te lange kabel?

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RottentweetieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2009
Laatste: 30-8-2019
Berichten: 8
28-8-2009 12:59
Beste mensen,

Ik heb een aantal weken geleden een Tulp male naar Tulp male kabel van DAP gekocht (DAP XCaliber 75ohm kabel)
Alleen deze is wel 3 meter lang. Ik dacht: Een beetje extra lengte zal vast geen kwaad kunnen.

Alleen nu begin ik te twijfelen. Kan de lengte van de kabel echt geen kwaad?
Het is wel een proffesionele kabel van Dap...

Deze kabel gaat van m'n mixer naar m'n versterker. En ik heb er nog zo eentje liggen, en deze wil ik dan van m'n Denon DNS3700 naar m'n mixer pluggen.
Kan dit ook geen kwaad?

Zal de lengte van de kabels niet tot geluidsverlies leiden? Of verslechtering van het geluid?

Groeten,
Rottentweetie wink ;)
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
28-8-2009 14:13
3 meter moet zonder problemen gaan happy :). Voor de zekerheid uit de buurt houden van 230V en luidspreker kabels, dan kan er eigenlijk niks mis gaan.

Heeft je mixer eigenlijk geen gebalanseerde output en de versterker een gebalanseerde input? Een gebalanseerde verbinding is veel minder gevoelig voor externe invloeden.
PatrickspanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 24-3-2011
Berichten: 45
28-8-2009 14:59
bij wat voor een lengte van dit soort kabel krijg je dan wel geluidsverlies??
(vanaf 10m??)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
28-8-2009 15:27
Lees. Er vast nog wel meer te vinden m.b.v. de zoekmachine.
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
28-8-2009 15:59
Ik snap niet waarom je een 75 Ohm kabel koopt en waarom je DAP "professioneel" noemt, maar een tulpkabel van 3 meter is geen probleem.
Lichtje erbij?
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
28-8-2009 19:43
Die lengte van 3 meter is normaal gesproken geen probleem alleen is 'normale' tulp kabel gewoon 0 Ohm kabel.
En ik zou er geen gewoonte van maken alles met 3 meter kabels aan elkaar te knopen, uiteindelijk pakt ieder kabeltje wel wat aan stoorsignalen op en de kans is groot dat je een optelling krijgt.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
28-8-2009 21:02

DJ JB schreef:

Ik snap niet waarom je een 75 Ohm kabel koopt
Die 75 Ohm is de karakteristieke impedantie en staat volledig los van of de kabel in kwestie geschikt is voor audio toepassingen of niet. Idem bij DMX kabels. Een goede DMX kabel (karakteristieke impedantie 110 Ohm) kan een UITSTEKENDE audiokabel zijn (terwijl andersom absoluut niet het geval hoeft te zijn).
en waarom je DAP "professioneel" noemt,
Omdat de Xcaliber reeks kabels een serieuze reeks kabels is.
maar een tulpkabel van 3 meter is geen probleem.
Als de bron laagohmig is dan is het inderdaad geen probleem. Is de bron hoogohmig dan wordt het een ander verhaal.

MusicXtra schreef:

Die lengte van 3 meter is normaal gesproken geen probleem alleen is 'normale' tulp kabel gewoon 0 Ohm kabel.
Hoe zie je dat precies? Ben je op de hoogte van de betekenis van "karakteristieke impedantie"? Zo niet dan is het wellicht een optie je daar in te verdiepen (wellicht snap je de materie dan wat beter zodat je teksten zoals "0 Ohm kabel" niet meer zult schrijven ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
28-8-2009 22:17
hier gaat zelfs 50 meter xlr probleemloos!

ik weet eigenlijk zo 123 niet wat de maximale lengte is, ik weet alleen van utp dat het maar 100 meter mag zijn laugh :D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
28-8-2009 22:56
Boven de ca. 100 meter is het aan te raden met line drivers en receivers te gaan werken. Met line drivers kun je kilometers overbruggen (als dat nodig is). Bij zulke lengtes gaan problemen zoals reflecties wel om de hoek kijken (vandaar dus een line driver aan beide kanten EN een kabel met een gespecificeerde karakteristieke impedantie zodat de transmissielijn oneindig lang lijkt).

Let er ook op dat niet iedere uitgang (van mixers e.d.) even stabiel naar de boze buitenwereld is. Langere microfoonkabel voegt een bepaalde parallelcapaciteit toe (staat dus over de uitgang) en de mindere goden (qua uitgangen) kunnen daar stevig instabiel van worden (vreemde opslingering tot complete oscillatie is dan mogelijk). Maar, door de bank genomen, dat soort problemen gaan pas spelen bij 100 meter en meer.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
1-9-2009 20:43
Hoe zie je dat precies? Ben je op de hoogte van de betekenis van "karakteristieke impedantie"? Zo niet dan is het wellicht een optie je daar in te verdiepen (wellicht snap je de materie dan wat beter zodat je teksten zoals "0 Ohm kabel" niet meer zult schrijven ;-)
Ik ben op de hoogte van de materie, in dit geval was mijn uitleg inderdaad onjuist maar de kabel impedantie is in dit geval totaal onbelangrijk.
Ik denk niet dat TS gebaat is bij heel diepgaande antwoorden zoals jij nu geeft, het gaat hem er alleen maar om of veelvuldig gebruik van 3 meter ongebalanceerde kabel geen problemen zal gaan geven.
En op die vraag heb ik denk ik een simpel maar juist antwoord gegeven. wink ;)
Algemeen kun je stellen dat je ongebalanceerde kabel niet onnodig lang moet maken, kun je met één meter uit de voeten, maak er dan geen 3 meter van.
Het hoeft niet altijd problemen op te leveren, een en ander hangt ook sterk af van het signaal wat er door gaat, een microfoonsignaal zal eerder storingen geven dan een line signaal. Zelf heb ik een tijdje mijn monitoren via 40 meter kabel (30 meter multi en 10 meter op het podium) aangestuurd zonder ooit een probleem te hebben gehad.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)