Forum > Geluid

Cue'en; "One cup" of "Two cup" (wie doet wat??????????)

(143 reacties. Pagina 12 van 15)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
3-12-2005 12:45
25dB demping tijdens het draaien??? Kun je niet beter buiten gaan staan in dat geval? Wellicht zelfs samen met het publiek? Als jij 25dB demping nodig hebt in de zaal in kwestie, wat zullen de oren van de bezoekers dan op hun donder krijgen zeg...

15dB is een prima en werkbare waarde voor oordopjes.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
3-12-2005 15:17
Ik speel op veilig, ik kan beter te veel demping nemen dan te weinig. Als ik er van uit ga dat het gemiddelde volume in een dicotheek op de 110dB ligt, trek daar 25 vanaf, dan kom je op 85dB uit.
Volgens een (weet niet hoe betrouwbaar) tabelletje hier op het forum kan je 88dB 4 uur zonder enige vorm van schade volhouden, dus voor mij perfect voor uitgaan. Omdat het te duur is om nog meer filters te kopen, gebruikt ik ze ook bij het draaien. Ik heb dan puur het geluid van monitor en koptelefoon, en verder nergens zo goed als niks. Zo kan ik mij perfect concentreren op de muziek en het mixen.

Een leuke bijkomstigheid is dat omdat het irritante omgevingsgeluid weg is, ik iedereen veel beter kan verstaan, zachter, maar wel veel beter. Ik en mijn vriend praten gewoon normaal tegen elkaar achter de DJ-Booth, zonder schreeuwen, terwijl niemand hoort wat we zeggen, en wij tegen iedereen moeten schreeuwen.

Omdat ik een van de weinige ben die op de rode LED'tjes let, heeft niemand last van te hard geluid. Ik kreeg de laatste keer zelfs complimenten voor het aangename muziekniveau, iedereen was dik tevreden!

(15 is uiteraard ook ruim voldoende, maar 25 vind ik persoonlijk fijner.)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-12-2005 18:21

DJ Delay schreef:

Omdat ik een van de weinige ben die op de rode LED'tjes let, heeft niemand last van te hard geluid.
Je hebt het weer eens niet begrepen. Last hebben van te hard geluid is iets heel anders dan last hebben van overstuurd geluid. Als je niet in het rood draait, heb je minder kans op overstuurd geluid. Je kunt overigens ook zonder je mixer het rood in te werken je versterker laten clippen en dat gaat dan nog altijd ten koste van je geluidskwaliteit.

En zelfs als je niks overstuurt, laat clippen, aan gort draait of wat dan ook, kun je mensen last bezorgen met kwalitatief goed, maar gewoonweg te hard geluid.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
3-12-2005 22:19

DJ Delay schreef:

Een leuke bijkomstigheid is dat omdat het irritante omgevingsgeluid weg is, ik iedereen veel beter kan verstaan, zachter, maar wel veel beter. Ik en mijn vriend praten gewoon normaal tegen elkaar achter de DJ-Booth, zonder schreeuwen, terwijl niemand hoort wat we zeggen, en wij tegen iedereen moeten schreeuwen.
Dat klinkt niet bepaald logisch. Die oordoppen maken toch geen onderscheid tussen jou stem en het omgevingsgeluid?!. Het gaat om de relatieve geluidniveau's.

Stel dat de omgeving 110dB is, de stem van je vriend 90dB en iemand die tegen je schreeuwt 100dB. Dan hoor je de persoon die tegen je scheeuwt 10x zo hard als je vriend. Als je oordoppen in doet kun je van al die waardes bijvoorbeeld 25dB aftrekken en verandert er verder niets... Dan hoor je de omgeving op 85dB, de stem van je vriend 65dB en iemand die tegen je scheeuwt op 75dB. Als jij dan tegen je vriend praat achter de booth hoort je vriend dat op -20dB t.o.v. de omgeving en iemand die geen doppen in heeft ook. wink ;)
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
3-12-2005 22:31
@ Sylvia: sorry, was niet letterlijk bedoeld, meer met een knipoog, snap maar al te goed hoe dat zit. Ook is het zo dat op kleine feestjes waar ik alleen de GX-400 speakers meeneem, het geluid makkelijk te houden is, omdat die speakers geen extreme druk kunnen leveren (zet ze ook nooit vol open, en met die zwakke Gemini versterker er achter valt het helemaal mee). Ik ben iemand die draait voor zijn publiek, en daar dus ook rekening mee houdt. Ik vind het zelf ook vervelend als de muziek ergens te hard staat, en doe dit mijn eigen publiek ook niet aan.
Dat klinkt niet bepaald logisch. Die oordoppen maken toch geen onderscheid tussen jou stem en het omgevingsgeluid?!. Het gaat om de relatieve geluidniveau's.

Stel dat de omgeving 110dB is, de stem van je vriend 90dB en iemand die tegen je schreeuwt 100dB. Dan hoor je de persoon die tegen je scheeuwt 10x zo hard als je vriend. Als je oordoppen in doet kun je van al die waardes bijvoorbeeld 25dB aftrekken en verandert er verder niets... Dan hoor je de omgeving op 85dB, de stem van je vriend 65dB en iemand die tegen je scheeuwt op 75dB. Als jij dan tegen je vriend praat achter de booth hoort je vriend dat op -20dB t.o.v. de omgeving en iemand die geen doppen in heeft ook. wink ;)
Klopt theoretisch gezien perfect, maar in de practijk is het anders, gebruik je zelf gehoorbescherming van -25dB?
Ik weet niet hoe het precies zit, maar ik DENK dat het iets te maken heeft met dat het harde storende geluid weg is, het geluid wat je oren dwars zit, en daardoor een stem (die nu ook 25dB lager klinkt) beter kan horen.

Er zit een tabelletje bij, waarin je kan zien hoeveel dB er op iedere frequentie gedempt wordt. Dit is bijna nergens precies -25dB, maar schommelt er omheen. Misschien dat stemgeluid dan net iets minder gedempt wordt als het omgevingsgeluid, of misschien heeft het iets te maken met de afstand tot de geluidsbron. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar iedereen die filters van -25dB heeft, zal kunnen beamen dat je mensen beter kan horen dan normaal, alleen hoe het kan, weet ik ook niet...
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-12-2005 22:42

DJ Delay schreef:

@ Sylvia: sorry, was niet letterlijk bedoeld, meer met een knipoog, snap maar al te goed hoe dat zit.
Stop nou eens met draaikonten joh. Het is de zoveelste keer dat je onjuiste uitspraken doet en daarna met een niet-zo-bedoeld / verkeerd-geformuleerd / verkeerd-begrepen excuus komt. Gezien de vragen die je stelt in andere topics (ook over het oversturen van geluid ja), snap je overduidelijk helemaal niet hoe het zit.

Ik zag geen knipoog smiley, en aangezien woorden op een forum zwart op wit staan, is het aan jou om duidelijk te formuleren wat je bedoelt, niet aan die vele honderden andere lezers om het juist te interpreteren.

Graag zou ik vanaf nu een STUK minder posts zien. Het wordt serieus irritant. En stuur me nou niet weer een mail met de vraag wat je verkeerd doet, want ik heb je toen ook al aangeraden om minder te posten en meer te gaan lezen en dat lijkt totaal niet te zijn overgekomen.
KriztovStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-9-2006
Laatste: 24-4-2020
Berichten: 14
14-10-2008 18:46
Sorry dak ik het stof afblaas van dit heeeel oude topic, maar zit met een gekke vraag. Ik ben gewoon (en dit lukt me ook wel aardig) van dus 1-cup te mixen. Dit dus gewoon op men slaapkamer met men Syrincs-set op 30cm voor men neus. Nu had ik voor de fun men set eens wat verder gezet, pak een 3tal meter van mij af ongeveer, maar nog wel altijd naar mij gericht.

Ik terug wat plaatjes draaien, kreeg ik ze dus gewoon niet strak op mekaar door 1-cup te draaien. Altijd als ik dacht dat ze goed lagen, en ik smeet men cue-plaat in, was hij altijd iets te laat... Terwijl ik toch echt dacht dat de plaat in men koptelefoonschelp strak lag met die die ik door de boxen hoorde... Staan mijn monitoren dan te stil ofzo? Of hoor ik gewoon niet goed??

Graag zou ik het 1-cup tegoei willen kunnen omdat ik hierbij ook gemakkelijk platen met een stille intro (bv Martin Solveig - Everybody) kan cue-en. Dit gaat 2cup nogal moeilijk vind ik, en al helemaal niet zonder pfl-master fader.

Groeten
R'n'B = Rommel 'n' Bazaar
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
14-10-2008 21:24
Ik vind 3 meter behoorlijk ver weg. Zelfs in een live setup heb ik de monitor niet zo ver weg staan. Kan best zijn dat het je daarom niet lukt.
Hoewel het thuis met mijn kop tussen de Syrincs topjes op pakweg 1 meter best gaat, mix ik strakker op twee cups, altijd en overal.
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
14-10-2008 22:16
Als je in het eggie (op meerder locaties) gaat draaien zul je toch met heel verschillende monitoring omstandigheden moeten leren omgaan, soms staat het goed, soms is er wat (of veel :( ) delay... leren aanpassen dus. Dat je het thuis soms 'raar' neerzet is mss zelfs een goede oefening.

Of 1 of 2 cups beter voor je werken zul je zelf wel uitvinden.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
Sunny leonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2007
Laatste: 29-10-2014
Berichten: 83
14-10-2008 23:21
Als ik thuis aan het mixen ben gebruik ik altijd ''two cups'', omdat ik anders m`n monitors flink wat harder moet zetten en dat vinden de buren niet zo heel erg leuk.
Als ik op locatie een goeie monitor heb is het soms ''one cup'', maar meestal ook gewoon twee omdat ik dat fijner vind.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)