Forum > Off-Zone

Onderteken petitie 'laat ons stappen'

(114 reacties. Pagina 4 van 12)
Moderator(s): Dré
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
22-1-2008 08:52

Sylvia schreef:

braz schreef:

laugh :D het understatement van dit topic! Het is allang niet meer ' on topic'. Die petitie gaat over vrije sluitingstijden en niet over drank- en drugsmisbruik onder kinderen
Volgens mij is het keurig ontopic. Want de aanleiding voor die petitie is wel degelijk het drankmisbruik onder jongeren.

Ik zie liever dat hierover gediscussieerd en nagedacht wordt, dan dat klakkeloos een petitie wordt ondertekend. (Al denk ik ook niet dat het vervroegen van sluitingstijden dit probleem oplost. Ik geloof sowieso niet in repressieve maatregelen zonder verandering in de houding van ouders en jongeren zelf t.o.v. drank.)
aanleiding van de petitie is de actie van die bezorgde moeders die al 80.000 handtekeningen hebben ingezameld voor vervroegde sluitingstijden. Dus inderdaad, drankmisbruik is de aanleiding voor deze petitie. Echter, ik vond de discussie redelijk off topic, omdat we nu inhoudelijk bespreken hoe het probleem met dronken jongeren aangepakt moet worden, terwijl de petitie gaat over vrije sluitingstijden. Want voor iedreen staat hier wel vast dat vervroegen van de sluitingstijden niet de oplossing is toch?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
22-1-2008 09:58

Sylvia schreef:

De horeca eerder sluiten heeft geen zin. Je krijgt dan slamdrinkers, met een nog groter gezondheidsrisico.
HUH... 10-15 jaar geleden was het hier in Harlingen (maar ook in Leeuwarden en vele andere steden) heel normaal dat de deuren om 2:00 dicht gingen en de muziek om 3:00 uit moest zijn. Iedereen lekker vóór 4:00 in bed. Grote voordeel was dat je gewoon om 22:00 kon gaan stappen (na de vrijdagavondfilm/zaterdagavondfilm) en niet hoefde te wachten tot een tijdstip waarop je op normale dagen al LANG onder de wol ligt (best wel absurd eigenlijk als je het héél nuchter bekijkt).

Ik kan me niet herinneren dat de problemen in de horeca (op WAT voor vlak dan ook) toen hoger waren dan nu. Sterker nog... Je krijgt tegenwoordig, vanwege de lange openingstijden, enorme fragmentatie (met als gevolg dat sommige tenten zo leeg blijven dat ze gewoonweg op de fles gaan dankzij die ruime openingstijden).

Maar op de een of andere manier is stappen veranderd van uitgaan naar een endurance marathon. Geen idee wat het nut daarvan is. Vroeger was je "stoer" als je pas 23:00 ging stappen. Nu ben je een mietje als je vóór 02:00 een discotheek binnen wandelt... Raar hoor.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
22-1-2008 11:59
Ach, ik vind het fijner om van 23 tot 5 uit te gaan dan van 21 tot 01 uur. Sterker nog, als ik om 5 uur thuis kom, zet ik meestal nog een muziek op, jointje erbij. Iedereen moet dat zelf kunnen beslissen vindt ik. Dat si de bottomlione van de petitie. Vandaar dat ik de petitie steun. De overheid die gaat bepalen op welke tijden ik ga stappen?? Het moet niet gekker worden. Het drankmisbruik los je niet op door de kroegen vroeger dicht te gooien.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
22-1-2008 12:00

braz schreef:

De overheid die gaat bepalen op welke tijden ik ga stappen?? Het moet niet gekker worden.
Zo vreemd zou dat niet zijn (alleen al in verband met overlast voor mensen die NIET willen stappen).
Light Image
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
22-1-2008 12:13
Ik ben het geheel met Dré eens, ik ben nog geeneens zo bar oud (24) maar toen ik 15 was gingen we gewoon al om half 10 naar de kroeg, het is toen later heel snel gegaan met die rare trend om zo laat mogelijk de kroeg in te gaan.

Hoop tenten hebben gewoon moeten sluiten omdat het pas druk word na twaalven (lees 1 uur), terwijl ze wel moeten sluiten om b.v. 2 uur, vreemde gewaarwording, als je de rede vraagt aan iemand hoor je meestal ja om 10 uur is het nog niet druk.. conclusie.. wink ;)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
22-1-2008 12:18

Tribal Chef schreef:

Hoop tenten hebben gewoon moeten sluiten omdat het pas druk word na twaalven (lees 1 uur), terwijl ze wel moeten sluiten om b.v. 2 uur, vreemde gewaarwording, als je de rede vraagt aan iemand hoor je meestal ja om 10 uur is het nog niet druk.. conclusie.. wink ;)
In Bathmen zit de "Boode op Zondag", een flinke tent die elke zondag geopend is van 20:00 tot 01:00. Dus om 21:00 is het gezellig druk en om 21:30 is het stampvol. Mooi feestje tot 00:45, dan gaat de muziek uit in alle zalen behalve de grootste, en het werklicht aan, en rond 01:00 stroomt ook de grote zaal leeg.

Zo kan het ook (en zo prettig is het dus ook om daar een klus te doen, je bent om 01:00 klaar).
Light Image
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 387
22-1-2008 12:20
De jongeren van tegen woordig (Pubers) gaan rond 22:00 naar de disco. Maar voor 20:00 gaan ze even lekker tof naar de albert hein om lekker 2 kratjes bier te halen lekker chillen ergens, en krom binnen komen in de disco. Daar begint het al mee, Vervolgens krijgen ze ruzie en er is gedonder in het voorronder.

Kortom, ze zouden met die al vooraf gedronken hebben niet eens de kroeg/disco binnen moeten laten komen. En lekker naar hun wolle bed moeten sturen.

Kristian
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
22-1-2008 12:36

braz schreef:

De overheid die gaat bepalen op welke tijden ik ga stappen?? Het moet niet gekker worden.
Inderdaad. Straks gaan ze nog bepalen dat ik niet meer mag roken in m'n eigen kantoor (chips, dat hebben ze al bepaald), dat ik maar 120 mag met mijn veilig snelrijdende auto (chips, hebben ze al bepaald) etc. etc. etc.

En die bepalingen zijn er om overlast voor anderen (zoals het rijden met 200km per uur of het roken op de werkplek) te voorkomen. En ja, stappen tot 's morgensvroeg zorgt voor overlast voor anderen (stappen zorgt sowieso voor overlast) en dus is het geheel niet zo vreemd dat het onderhevig is aan regels. Chips... Alles is onderhevig aan regels (dus begin daar maar jong mee...).
Het drankmisbruik los je niet op door de kroegen vroeger dicht te gooien.
Los je het wel op door alles 24 uur per dag open te houden?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
22-1-2008 13:49

Dré schreef:

braz schreef:

De overheid die gaat bepalen op welke tijden ik ga stappen?? Het moet niet gekker worden.
Inderdaad. Straks gaan ze nog bepalen dat ik niet meer mag roken in m'n eigen kantoor (chips, dat hebben ze al bepaald), dat ik maar 120 mag met mijn veilig snelrijdende auto (chips, hebben ze al bepaald) etc. etc. etc.

En die bepalingen zijn er om overlast voor anderen (zoals het rijden met 200km per uur of het roken op de werkplek) te voorkomen. En ja, stappen tot 's morgensvroeg zorgt voor overlast voor anderen (stappen zorgt sowieso voor overlast) en dus is het geheel niet zo vreemd dat het onderhevig is aan regels. Chips... Alles is onderhevig aan regels (dus begin daar maar jong mee...).
Het drankmisbruik los je niet op door de kroegen vroeger dicht te gooien.
Los je het wel op door alles 24 uur per dag open te houden?
nee ook niet. Dus het is niet de juiste maatregel. Maar als je de sluitingstijden vrij geeft, wordt de overlast ook minder, want mensen gaan meer verspreid over de avond naar huis. Hier is uitvoerig onderzoek naar gedaan en de politie is die mening ook toegedaan. Dus vrije sluitingstijden heeft zeker zin om overlast te beperken maar geen effect op drankmisbruik. Conclusie: de petitie van die 2 bezorgde moeders om drankmisbruik tegen te gaan door kroegen om 1 uur te sluiten slaat nergens op. Vandaar deze tegenactie van KHN.
De vergelijking met roken op de werkplek en maximum snelheid op de weg loopt behoorlijk scheef want daar bezorg je andere mensen wel overlast als je je niet aan de regels houdt ;-)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-1-2008 14:33
Ik ben en blijf het eens met de stelling: Sluitingstijden vervroegen voorkomt een hoop overlast. Knetter je er ook nog eens een straat en of samenscholingsverbod bij op na bepaalde tijd dan zal het heerlijk rustig worden in de Nederlandse uitgaanscentra.

Rotzooi krijg je door groepen jongeren die elkaar aanmoedigen, meestal al veels te veel hebben gedronken en dan over straat hobbelen.

Begin je om een uur of 21.. dan is er geen tijd om vooraf een kratje bier naar binnen te werken. Je komt dus nuchter aan bij de discotheek, je zuipt jezelf niet onder tafel (want dat is gewoonweg veels te duur) en je gaat optijd, niet kompleet bezopen naar huis. Mocht je dan beslissen om met een stel thuis je alsnog vol te laten gieten dan is dat volledig eigen risico.. en zul je waarschijnlijk zo zat zuipen dat je daar op de bank je roes zult uitslapen. Mochten er dan nog alcohol vergiftigingen ontstaan dan is dat eigen risico en zullen ouders verantwoording moeten tonen.

Maar ik denk zo dat de meeste ouders niet staan te wachten op een stel luidruchtige jongeren 's nachts om of in het huis!! :) Dus zullen die "nadrink" activiteiten ook snel de kop in worden gedrukt.

Steun de partij voor het vervroegde sluitingsprogramma... Kan ik ook lekker optijd naar bed. laugh :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)