Forum > PC related Forum

bewijs legaal downloaden

(47 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
20-4-2004 18:15
en bij napster krijg je een bewijsje dat je betaald!! voor je muziek?
dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-4-2004 22:35

fracktone schreef:

kvm schreef:

Waar moet een DJ zijn muziek dan halen om in het openbaar te kunnen draaien?

Martin.
De nieuwste versie van PCDJ FX ondersteund de "drm" bestanden en deze kun je dus gewoon in FX afspelen.

PCDJ RED komt binnenkort ook uit met deze mogelijkheid + mastertempo (versie 7.1).

Je kunt de bestanden ook via "Napster" downloaden, deze hebben een database van maarliefst 500.000 nummers.
Lucas,
Je rukt nu het hele verhaal uit z'n verband, deze opmerking was naar aanleiding van her geposte verhaal van Wessul,
Over het openbaar draaien, dat mag ook niet met gewone cd's die je in de winkel koopt. Dus ook niet met van internet gedownloade muziek.
De meeste Dj's kopen cd's bij de "platenboer" en volgens hem mag je die niet in het openbaar draaien.

djmouse schreef:

en bij napster krijg je een bewijsje dat je betaald!! voor je muziek?
dj mouse
Napster vermeld dat je de muziek op cd's mag branden en tevens vermelden ze erbij dat ze samenwerken met Microsoft (DRM) files. (zie DRM sleutel eerder gepost)
Ik neem aan dat dit je bewijs is.

Bovendien is er ook een spaanse legale music site.
Die werken dacht ik voor een vast bedrag per maand.

Martin.
kvm entertainment
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
20-4-2004 23:55
Ach, zo was het bedoeld. Ik dacht dat je bedoelde "wat moet/kan een DJ met deze bestanden" onder het motto "ik zie me zelf nog niet met Windows media player draaien".

Maar Wesul heeft in feite gelijk, je mag geen enkele plaat/CD in het openbaar draaien tenzij de zaaleigenaar/organisator hiervoor de nodige vergunningen heeft (lees: de rechten aan de BUMA heeft betaald).
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-4-2004 20:07

fracktone schreef:

Ach, zo was het bedoeld. Ik dacht dat je bedoelde "wat moet/kan een DJ met deze bestanden" onder het motto "ik zie me zelf nog niet met Windows media player draaien".
Als de download legaal is met de juiste key mag je hem ook op cd zetten, daar heb je dus niet pcdj fx voor nodig. Persoonlijk ga ik er vanuit dat men op een "show"computer alleen pcdj gebruikt, zonder internet verbinding e.d. Voor die drm files moet je toch eerst de juiste "key" ophalen via internet?
Dus ik denk als je hem 100% legaal op cd plaatst met je "internet" computer je de song kan overzetten in een mp3 file op een "show"computer.

De windows media player gebruik ik vrijwel nooit.(een enkele keer voor prive gebruik)
Als je eenmaal pcdj hebt wil je gewoon niets anders! Voor het werk dat ik doe de perfecte oplosssing en zeer compact.
Maar Wesul heeft in feite gelijk, je mag geen enkele plaat/CD in het openbaar draaien tenzij de zaaleigenaar/organisator hiervoor de nodige vergunningen heeft (lees: de rechten aan de BUMA heeft betaald).
Ja, Victor had dit al toegevoegd.

Martin.
kvm entertainment
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
25-6-2006 18:47
Excuses voor de HUGE kick.
Ik ben me nu een beetje aan het orienteren op het gebied van legaal downloaden.
En ik wil beginnen met dance-tunes, en dan electro tech house en house muziek.
Echter is het me nog niet helemaal duidelijk hoe ik aan kan tonen dat de gedownloade muziek legaal is.
Kan muziek bijvoorbeeld legaal overgezet worden naar een nieuwe computer?
En mischien is er iemand die het verhaal van legaal duidelijk uit kan leggen. Dan begrijp ik waarschijnlijk ook hoe het werkt met die bewijzen.

Edit: op de site van dance-tunes kan ik het niet vinden.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
25-6-2006 20:17
Zodra je songs downloadt krijg je netjes een factuur in je mailbox met daarbij duidelijk vermeld dat dat tevens je bewijs van legale download is.
Light Image
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
25-6-2006 22:58
Voordeel van dance-tunes is weer dat het niet beveiligde mp3s zijn :)
Haal er ook af en toe nummertje vandaan... gooi alleen die factuurtjes weg, zal ze maar eens gaan bewaren...
vaj-ta-lie-tie
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-6-2006 00:21

JeroenVDV schreef:

Zodra je songs downloadt krijg je netjes een factuur in je mailbox met daarbij duidelijk vermeld dat dat tevens je bewijs van legale download is.
Die papieren romslomp zul je echter bij je moeten hebben op locatie om aan te kunnen tonen dat het bestand legaal is, anders is het weer illegaal.

De wetten hier in NL zijn zo lek als een vergiet, je mag wel downloaden en gebruiken voor personal use maar je mag niet delen, je mag legale MP3's pas officieel echt draaien als je een extra bedrag neer legt bij de Buma voor een x aantal nummers per jaar. Die nummers hoeven dan weer niet opgegeven te worden en mogen wisselen waardoor illegaal ineens legaal word want je betaald uiteindelijk voor iedere MP3 die je gebruikt.

Ik heb daar ooit eens een hele mail discussie over gehad met iemand van de Buma Stemra en ze weten daar zelf niet eens wat ze aan het doen zijn, laat staan dat ze het aan de buitenwereld uit kunnen leggen, wat dus tot op de dag van vandaag nog steeds niet gebeurd.
Mijn mening is dat al die organisaties op de brandstapel moeten en er 1 overheids instelling van gemaakt moet worden die de zaken bij wet regelt en niet probeerd via bangmakerij een eigen interpertatie aan wetten te geven.

Ik heb nog nooit zo'n kromme bout organisatie mee gemaakt als de Buma Stemra..... ik heb nog liever met de belastingdienst van doen ;-)
Officieel zou ik als FS gebruiker extra moeten betalen voor het gebruik van MP3, ik verd*m het echter en als ze geld willen zien dan klagen ze me maar aan. Het is namelijk TE absurt voor woorden dat ik als gebruiker van legale files dubbel genaaid word qua betalingen. Ik betaal die rechten namelijk ook al wanneer ik het MP3'tje aan schaf, de uitbater betaald rechten wanneer ik in zijn toko draai en dus is dat naar mijn mening meer dan zat....

Quote van het aboutdj forum, Roel heeft destijds ook contact gehad met de Buma omtrent het MP3 gebeuren.
Het gaat om een licentie voor 3500 nummers waarvan in een jaar 1000 nummers gewisseld mogen worden. de 2500 nummers hoeven niet vastgelegd te worden in tegenstelling tot wat ik eerder gehoord had, maar je mag totaal in 1 licentie niet meer dan 3500 nummers hebben en daarvan in een jaar niet meer dan 1000 nummers toevoegen of wisselen. Deze licentie kost 90€ voor een jaar wat neer komt op € 0,02 per nummer Buma kosten. wat zelfs iets goedkoper is dan de buma/stemra kosten (thuiscopie) op een lege CDR per track. In het geval dat je rond de 600 nummers gebruikt -wat me een logisch aantal lijkt voor een clubdj- ben je € 0,15 per nummer kwijt aan rechten. wat me nog helemaal niet duur lijkt als je kijkt naar de kosten als je gepakt wordt, en het feit dat producers ook betaald mogen worden van wat je draait (wel setlist inleveren dan!). Overgens is er nog geen overeenstemming tussen Buma en het NVPI maar in geval van licentie zullen ze het gebruik dogen.
Ook nog eens 2 belangen organisaties dus die niet eens afspraken met elkaar maken over legaliteit van het gebruik maar wel mij als gebruiker een oor aan proberen te naaien.

Overigens heel grappig, officieel is het zo dat als ik een orgineel heb en daar een kopie van maak voor een ander dat illegaal is, maak ik echter eerst een kopie voor mezelf en geef ik daarna het orgineel weg voor een kopie dan is het weer niet illegaal. Kun je nagaan hoe krom de wetten zijn op dit gebied.

Bovenstaande kwam trouwens uit een juridisch blaadje wat ik ooit eens door heb gelezen omdat het MP3 verhaal er lang en breed in uit werd gemeten.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
27-6-2006 21:10
Ok. even een beetje off.
Je kunt toch ook je liedje met licentie 'uploaden' via kazaa o.i.d shut up :X ?
Twitter mee met @andycobbennl
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
28-6-2006 11:25
je kunt alles uploaden, alleen is uploaden van muziek niet toegestaan in nederland

Terug naar forum Reageer (zonder quote)