Forum > PC related Forum

Thuisstudio...

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
GijstetteroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2002
Laatste: 24-5-2007
Berichten: 116
21-2-2006 19:10
Zoals vele dj's ga ik binnenkort een start maken met produceren. Ik wil dan graag thuis een kleine studio opzetten. Naast het produceren moet er ook een mogelijkheid zijn om dj-sets op te nemen.
Wat ik reeds heb is een goede laptop (2 gig intern geheugen), een externe HD (160 gig), logic pro sneaky :V en monitoren

Ik heb al een aantal topics hier gelezen en ben er achter gekomen dat ik een goede geluidskaart nodig heb, dus ben ik op zoek naar een externe geluidskaart? Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met externe geluidskaarten en mij er één kan aanbevelen?
Daarnaast wil ik natuurlijk ook een setje opnemen, kan dat ook als ik een externe geluidskaart koop of moet ik dan b.v. de Gemini I-key kopen (heeft iemand al ervaring met dit apparaat??)

En als het dan allemaal gelukt is wil ik het graag branden op cd. Hiervoor zoek ik een externe brander (de brander in mijn laptop is helaas overleden sad :( ), die qua muziek op hoog nieveau is, maar ook te gebruiken is als gewone data brander. Ook heb ik hier ooit gelezen dat er goede en slechte merken zijn wat betreft cd-r, ik kon dit topic niet meer vinden. Dus welke cd-r kan ik het best kopen, ik heb in ieder geval slechte ervaring met MORE en voor de rest lijken alle cd-r's, naar mijn ervaring, hetzelfde.

Kortsamengevat:
- goede externe geluidskaart met opneem functie?
- goede externe cd-brander?
- goede cd-r met goede geluidskwaliteit en lange levensduur?

Qua budget kan het mij niet zoveel schelen (tot op bepaalde hoogte natuurlijk razz :p ) ik ben echt op zoek naar kwaliteit.
gise...
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
21-2-2006 19:27
qua audio interface kan ik je van harte MOTU aanbevelen. Ze hebben net een nieuwe interface uit met veel in-en uitgangen voor 550 euro. Aangezien dit een FireWire interface is heb je natuurlijk zo'n poort in je laptop nodig.

Als dat bedrag je te hoog is of je hebt gewoon geen zin om voor al die connectiviteit te betalen dan kun je een M-Audio Audiophile proberen (ik heb er zelf een en kan die je van harte aanbevelen, zeker voor de prijs die onze duitse vrienden ervoor vragen). Ook hier moet je wel FireWire in je laptop hebben natuurlijk.

Qua brander zal zelfs een usb-geval van den Aldi volstaan. Of je nu muziek of data met dat ding brand, het zijn toch enkel nulletjes en eentjes die hij in de cd brand. Belangrijker zijn de cd's die je gebruikt. Van dat laatste ken ik overigens niks maar ik denk wel dat de muziek die je maakt doorslaggevender zal moeten zijn dan het merk van cdr's die je gebruikt.
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
21-2-2006 20:23
Hercules heeft ook een leuk speeltje, namelijk de Hercules 16/12 FW

Deze kost 400 euro.
Mischien iets om naar te kijken?!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-2-2006 20:27
Gijs,

Ik vind je post eerlijk gezegd wat overweldigend. Je gaat hier enkele honderden tot duizenden euro's uitgeven aan iets waarvan je geen idee hebt of het wat voor je is, en of je het wel in je hebt. Produceren is geen kwestie van genoeg spullen kopen en gaan met die banaan. Daarom zou ik als ik jou was toch eerst met wat demo's van software als Propellerheads Reason op je laptop aan de gang gaan, zonder extra dingen te kopen (wat PRIMA werkt). Dan weet je tenminste of je het wat vindt, of het wil lukken, en of je er dus mee verder wilt.
Light Image
DimitriStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2003
Laatste: 12-1-2015
Berichten: 25
21-2-2006 20:53
Die Hercules 16/12 is bij onze oosterburen al voor €269 te krijgen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal
GijstetteroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2002
Laatste: 24-5-2007
Berichten: 116
21-2-2006 21:27

Snake schreef:

qua audio interface kan ik je van harte MOTU aanbevelen. Ze hebben net een nieuwe interface uit met veel in-en uitgangen voor 550 euro. Aangezien dit een FireWire interface is heb je natuurlijk zo'n poort in je laptop nodig.
Die MOTU interface ziet er uit naar wat ik zoek en firewire is aanwezig op mijn laptop. Enig idee waar je die MOTU traveler in Nederland kan kopen voor een fatsoenlijke prijs?
Qua brander zal zelfs een usb-geval van den Aldi volstaan. Of je nu muziek of data met dat ding brand, het zijn toch enkel nulletjes en eentjes die hij in de cd brand. Belangrijker zijn de cd's die je gebruikt. Van dat laatste ken ik overigens niks maar ik denk wel dat de muziek die je maakt doorslaggevender zal moeten zijn dan het merk van cdr's die je gebruikt.
Uiteraard is de muziek het belangrijkst, maar ik heb een hoop goede contacten in de dj-wereld, doordat ik naast draaien ook feesten organiseer. En als zij mijn producties willen uitproberen dan moet het topkwaliteit zijn. Dus daarom ben ik nog steeds op zoek naar goed merken, wat betreft cd-r...

JeroenVDV schreef:

Gijs,

Ik vind je post eerlijk gezegd wat overweldigend. Je gaat hier enkele honderden tot duizenden euro's uitgeven aan iets waarvan je geen idee hebt of het wat voor je is, en of je het wel in je hebt. Produceren is geen kwestie van genoeg spullen kopen en gaan met die banaan. Daarom zou ik als ik jou was toch eerst met wat demo's van software als Propellerheads Reason op je laptop aan de gang gaan, zonder extra dingen te kopen (wat PRIMA werkt). Dan weet je tenminste of je het wat vindt, of het wil lukken, en of je er dus mee verder wilt.
Ik heb nooit gezegd dat ik geen idee heb wat dit is en of ik niet weet dat ik dit in mij heb. Maar ik vind het wel erg lief dat je zo bezorgt bent... Ik ga niet zomaar spullen kopen. Ik ben al een tijdje bezig, maak je geen zorgen...
Ik wil straks alleen de mogelijkheid hebben om mijn producties zonder kwaliteitsverlies op cd te branden en zonder kwaliteitsverlies op te nemen. Aangezien hier op dit forum altijd een hoop mensen zitten met oog voor kwaliteit en kennis van zaken, wil ik hier even checken hoe jullie er allemaal over denken, zodat ik de beste keuze kan maken.
gise...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-2-2006 21:32

gijstettero schreef:

Ik heb nooit gezegd dat ik geen idee heb wat dit is en of ik niet weet dat ik dit in mij heb. Maar ik vind het wel erg lief dat je zo bezorgt bent... Ik ga niet zomaar spullen kopen. Ik ben al een tijdje bezig, maak je geen zorgen...
Ik wil straks alleen de mogelijkheid hebben om mijn producties zonder kwaliteitsverlies op cd te branden en zonder kwaliteitsverlies op te nemen. Aangezien hier op dit forum altijd een hoop mensen zitten met oog voor kwaliteit en kennis van zaken, wil ik hier even checken hoe jullie er allemaal over denken, zodat ik de beste keuze kan maken.
Door je opmerking "ga ik binnenkort een start maken met produceren" kreeg ik het gevoel dat het iets nieuws is dat je wilt gaan doen. Zo klinkt die zin tenminste wink ;)

Laten we even eerlijk zijn: Verschil in kwaliteit waarin jij je spul aanlevert aan die bekende namen tussen Aldi-brandertje met goedkoopste CD-R's die je kunt vinden en een dure studiobrander met speciale audio-CD-r's van topkwaliteit zal die DJ's een worst wezen. En ja, daar heb ik genoeg ervaring mee. Geluidskwaliteit is voor de meesten van hen ECHT nummer 1 niet op lijst van belangrijke dingen.
Light Image
GijstetteroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2002
Laatste: 24-5-2007
Berichten: 116
21-2-2006 22:45
Door je opmerking "ga ik binnenkort een start maken met produceren" kreeg ik het gevoel dat het iets nieuws is dat je wilt gaan doen. Zo klinkt die zin tenminste wink ;)
was inderdaad wat verwarrend, ik bedoelde meer dat ik nu wat professioneler wil gaan produceren.
Laten we even eerlijk zijn: Verschil in kwaliteit waarin jij je spul aanlevert aan die bekende namen tussen Aldi-brandertje met goedkoopste CD-R's die je kunt vinden en een dure studiobrander met speciale audio-CD-r's van topkwaliteit zal die DJ's een worst wezen. En ja, daar heb ik genoeg ervaring mee. Geluidskwaliteit is voor de meesten van hen ECHT nummer 1 niet op lijst van belangrijke dingen.
Je hebt deels gelijk, want er zijn een hoop die niet eens weten wat geluidskwaliteit is (of te doof zijn om het nog te kunnen horen shocked 8O ), maar b.v. laidback luke is iemand die nou juist wel waarde hecht aan geluidskwaliteit en zo ook ricky rivaro dit zijn dj's die alleen maar .wav bestandjes gebruiken, zo zijn er nog meer (on)bekende namen waar ik mee werk die dat wel degelijk belangrijk vinden. Een goed voorbeeld: Don Diablo draaide op een van mijn events, hij draaide de pioneerd djm-600 vol in het rood, daarna kwam laidback luke. Luke kwam naar mij toe en vroeg of wij de midas tafel wat omhoog wilde schroeven, zodat hij op 0db kon draaien. Kijk dat getuigd van liefde voor geluidskwaliteit toch?
En daarbij komt nog het belangrijkste, dat IK het belangrijk vind laugh :D Dus ik ga toch voor die kwaliteit...

En ik hoop toch echt dat er iemand is die weet wat kwaliteit cd-r's zijn en wat niet... en zit er nog een middenweg tussen de studio cd-recorder en de aldi recorder?
gise...
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
21-2-2006 22:52

gijstettero schreef:

En ik hoop toch echt dat er iemand is die weet wat kwaliteit cd-r's zijn en wat niet...
Door is door gebruik te maken van de zoekmachine al veel over te vinden hoor. Ik heb gelezen dat de betere cd's van Toya Yuden en Mitsui zijn. Die eerste komt vooral veel naar voren door Verbatim cd's (er zijn slechts een paar producenten die de cd-r's daadwerkelijk maken; even googlen en je hebt zo meer info!).
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-2-2006 00:12
Hey Gijs.

Met een geluidskaart kan ik je niet helpen, geen verstand van. Met de zoekmachine van het forum kom ik wel een aardig lijstje topics tegen. Misschien staat er nog wat zinnigs voor je in.

Wat betreft het branden, lees dit topic eens door. In het Engels, maar dat is geen probleem voor jou volgens mij.

Verder is met de zoekmachine van het forum absoluut veel te vinden over merken CD-R, de manier waarop je je CD-R's kunt beschermen tegen slijtage, brandprogramma's en de instellingen die je het beste kunt gebruiken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)