Forum > Newbie Forum

plaatjes blijven niet gelijk lopen....

(69 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
25-10-2005 16:04
Beste Bram,

1 Ik mix helemaal niet alleen maar op beatcounters. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet iets is om de bediscussieren in een forum.
2 Een klus op andere apparatuur .... tja ik neem ALTIJD eigen apparatur mee tot nu toe, ik weet het, sommigen zeggen dat dit in grote tenten niet altijd kan, blijkbaar draai ik in kleine tenten, voor mij is het nooit een probleem geweest om eigen mixer en CD spelers mee te nemen.
3 Wat is eigenlijk het grote probleem met de beatcounters? Ze zitten er op en waarschijnlijk niet om genegeerd te worden, het gaat toch zeker om het uiteindelijke resultaat. Hoe de mix tot stand komt is toch zeker van ondergeschikt belang?

Dan kunnen we ook wel zeggen: gebruik de pitchbend niet, zorg gewoon dat je in 1 keer op het juiste moment op play drukt.
Gebruik de flanger niet, maar neem 2 dezelfde platen en laat ze iets uit fase draaien voor een flange effect.
Idem met delay, hiervoor ook weer 2 dezelfde platen nemen.
En loopjes maken we voortaan alleen nog maar door een rond stickertje op de LP te plakken zodat de naald elk rondje 1 groef terugwordt geketst. Kun je traploos de begin en eindpunt verstellen door tijdens het draaien van de LP de stickertjes te gaan verplakken.

Nee, we doen het wel met de pitchbend, de flanger, het delay en de loopsampler, simpelweg omdat we de mogelijkheid anno 2005 hebben. Vooruitgang noem ik dat.

Ik snap je punt heus wel. Het is ook jammer dat het kunstje wat 20 jaar geleden slechts door enkelen wordt beheerst nu gemeengoed is. Je wilt dus eerst dat ik (of een ander) de basis leert. Maar hoeveel mensen weten hoe dat je met 2 dezelfde platen (of CD's) een flange effect kan maken door ze net niet synchroon te laten draaien?

Oftewel: ga of terug naar het stenentijdperk of maak gebruik van de techniek van nu ZONDER de basis daarbij uit het oog te verliezen, maar in elk geval wel door gebruik te maken van de technische mogelijkheden van deze tijd.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
25-10-2005 18:55

DannyK78 schreef:

Oftewel: ga of terug naar het stenentijdperk of maak gebruik van de techniek van nu ZONDER de basis daarbij uit het oog te verliezen, maar in elk geval wel door gebruik te maken van de technische mogelijkheden van deze tijd.
En hier is juist het probleem, een hoop newbies zullen snel in de veronderstelling zijn dat ze kunnen leren mixen met een beatcounter!! (kijk voor de gein maar eens naar het aantal topics die geopend wordt waarbij men een mixer zoekt met beatcounters.

Ik snap je punt, heb zelf de CDJ1000, en het kan makkelijk zijn om grofweg de pitch al goed te zetten en vervolgens het laatste stapje nog even te doen.

Maar dus voor de nieuwbies! leer zonder beatcounters mixen! want puur op de counters, wordt toch wel erg lastig
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
25-10-2005 18:59

Tribal Chef schreef:

Maar dus voor de nieuwbies! leer zonder beatcounters mixen! want puur op de counters, wordt toch wel erg lastig
Zeer handig voor het geval je ergens komt te draaien waar geen beatcounters zijn.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
25-10-2005 19:03
@DannyK78: ik moet hier nog eens naar kijken, dat verhaal met die beatcounters. Punt is namelijk dat ik de beatcounters vrijwel niet gebruik. Ik raak er alleen maar van in de war, want als ik twee nummers blind op de beatcounters gelijk zet, vind ik het erg lastig om nog te horen welk nummer sneller of langzamer loopt.

De fijnafstelling heb ik sneller onder controle door puur op gehoor te beatmatchen: ik zwaai de pitch van het in te mixen nummer in groffe etappes sneller en langzamer, dus niet langzaam steeds een stukje dichterbij totdat ik er ben, maar gewoon hups veel sneller, veel langzamer, kleiner stuk sneller, kleiner stuk langzamer. Zo ben ik vaak met drie keer pitchen al waar ik wezen moet. Daarna laat ik, als ik voldoende tijd heb, de plaat even meelopen op de PFL (terwijl ik cd's opzoek, peukje aansteek, slokje bier pak, whatever), zodat ik op mijn gemak kan horen of ze lang genoeg (veelal 20 a 30 seconden) gelijk blijven lopen.

Ik vind het wel prima zo, want ik draai nog net zo vaak met CDJ-100-spelers of andere apparaten (draaitafels...) zonder counters. Zou wat zijn als het me dan ineens niet meer lukt om te mixen.

Wat Newbies en counters betreft: counters zijn heel erg handig als je GOEIE counters hebt. Veel newbies kopen in de eerste instantie budget-spelers of budget-mixers en de counters die daarop zitten zijn gewoon niet o.k., dus hadden er net zo goed niet op hoeven zitten.

Beatcounters worden zwaar overschat. Als je het dan the easy way wilt, koop dan een speler met iets a-la een beatkeeper / auto-mix / synchronisatie-gedoe erop. Ben je meteen klaar.
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
25-10-2005 19:32
of koop het programma virtual dj, hier heb je auto-pitch, hoef je helemaal niks meer te doen razz :p
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
Dj bramStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2005
Laatste: 23-11-2005
Berichten: 5
26-10-2005 11:03
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 26-10-2005 11:30

DannyK78 schreef:

Beste Bram,

1 Ik mix helemaal niet alleen maar op beatcounters. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet iets is om de bediscussieren in een forum.
Beste Danny,
Ik geef je gelijk dat jij met beat counters draait, daar is niets mis mee. Als ik goede cd spelers in een tent tot de beschikking heb en ik moet een snelle plaatwisseling hebben(apres -ski) dan gebruik ik die ook. Werkt gewoon net iets sneller. Maar in deze toppic vraagt een beginner om advies. En om een goede dj te worden is het belangrijk om bij de basis te beginnen en een gevoel voor platen te creeren.Iemand die begint geef ik dan mee om die beat counters links te laten liggen. Tuurlijk is de techniek van tegenwoordig wel in ons voordeel.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
26-10-2005 11:24

DannyK78 schreef:

Maar hoeveel mensen weten hoe dat je met 2 dezelfde platen (of CD's) een flange effect kan maken door ze net niet synchroon te laten draaien?

Oftewel: ga of terug naar het stenentijdperk of maak gebruik van de techniek van nu ZONDER de basis daarbij uit het oog te verliezen, maar in elk geval wel door gebruik te maken van de technische mogelijkheden van deze tijd.
Beginners zullen dat niet direct weten, maar als je geruimte tijd bezig bent hoor je die ongein vanzelf ;)
Bovendien kun je beter leren met de basis, dan kun je later ook beter overweg met die zogenaamde technische snufjes.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
26-10-2005 14:58

mr_jows schreef:

DannyK78 schreef:

Maar hoeveel mensen weten hoe dat je met 2 dezelfde platen (of CD's) een flange effect kan maken door ze net niet synchroon te laten draaien?
Beginners zullen dat niet direct weten, maar als je geruimte tijd bezig bent hoor je die ongein vanzelf ;)
Vind het toch knap als je vanzelf door gebruik van het "snufje" flanger gaat horen dat het eigenlijk 2 keer dezelfde plaat is waarbij het effect de tweede met de eerste laat meelopen maar net iets uit fase en dat mate van uit fase varieert. [edit] makkelijker gezegd, de pitch van de tweee plaat afwisselend iets te snel en iets te langzaam heeft zodat de tweede als het ware om de eerste heen cirkelt [/edit schreef:

Dat heb ik toch echt via het internet moeten leren om vervolgens zelf uit te proberen en verruckt op te merken dat het daadwerkelijk werkt. Voor delay ben ik het wel eens met je, maar om aan de hand van een flanger geluid zo te horen wat er aan het gebeuren is vind ik (bijna te sneaky :V ) knap.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
26-10-2005 15:11
vet hoor! razz :p
hebben jullie ook weleens gezien hoe je met een rol gaffa en door de headshell ondersteboven je je plaat in reverse kunt zetten?

ook zo'n trucje.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
26-10-2005 15:26
Eh nee, maar mocht je een foto of filmpje kennen ben ik best nieuwsgierig.

Heb wel eens (ik zal het vast ergens op deze site hebben gelezen) de linker uitgang van speler 1 op de linker ingang van kanaal 1 gezet en de rechter uitgang van speler 1 op de linker ingang van kanaal 2. Vervolgens speler 2 linker uitgang op rechter ingang kanaal 1 en rechter uitgang op rechter ingang kanaal 2.

Resultaat: kanaal 1 geeft het linker geluid van beide spelers weer en kanaal 2 geeft het rechter geluid van beide spelers weer. Je crossfader werkt nu als een balance knop en als je balansknoppen per kanaal hebt nemen deze per kanaal de functie van crossfader over.

Gevolg: andere DJ die van niets weet en na jou draait volledig maar dan ook volledig door de war. Ok dit laatste verzin ik want het was thuis in mijn eentje.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)