Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Rekal
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Rekal (Pagina: 5 van 20)
Topic: Eigen stroomkast ontwerpen (26-9-2016 02:58:00)Grappig om deze tekening van mijn broer weer boven water te zien komen. Wat kun je ervan verwachten? Helaas viel deze kast ons erg tegen, zowel in diepgang (daarvoor is de hoorn tekort) als in akoestische output. Later hebben we de 'echte' earthquake van 90 cm diep gebouwd, welke beduidend harder ging. Ik zou deze kast alleen bouwen wanneer je van plan bent meerdere kasten te bouwen, anders ben je beter af met een grotere hoorn.
Gr. DanielFijn dat zeg je nu, haha.
Brandhout dus!Topic: Versterker vermogen meten (19-4-2016 00:28:00)rood is nooit goed.
Jij denkt dat je versterker een hele avond op en boven clip niveau betrouwbaar blijft werken?
Sterkte.....
In een goede wereld hebben je twee subs parallel aangesloten een weerstand van 4 ohm,
maar helaas is de wereld meestal niet zo goed als de uiterste continue aangesproken worden.
Googel maar eens rond wat er gebeurd als je versterker clipt. (hint: clippen is dat rode lampje wat steeds knippert.)
En als je harder wilt, koop dan gewoon een zwaardere versterker.
Er staan hier drie AA V6000 te koop, weegt wel wat, maar dan heb je ook echt betrouwbaar vermogen voor een leuke prijs.Rood is nooit goed, maar wel praktisch bijna altijd het geval met de DJ's van tegenwoordig. (wie speelt er nu netjes 0dB?)
En na 3x iets gezegd te hebben gaan de meeste na 10min toch weer in het rood.
Heb al heel wat dj's gezien waar de ledjes op de mixer gewoon helemaal vol boven bleven staan.
Ik heb toch nooit gezegd dat de versterker heel de avond boven of tegen de clip gaat draaien!
Een versterker die met het cliplampje tikt bij bastonen kan dat prima hebben!
De vraag was, of de luidspreker (900w RMS) 1520w RMS kan hebben met tikkend cliplampje.
Ook gaf ik aan dat de versterker dan 67% belast word, lijkt me niet dat er dan uberhaupt cliplampjes zichtbaar worden.
En wie zegt dat ik harder wil? (ik wil juist de versterker begrenzen, maar weet niet hoeveel)
De versterker levert meer dan genoeg vermogen voor de subs, versterker is prima, maar 1200w RMS te veel in bridge.
Eigenlijk zou ik eens een speakerplot willen zien van de kast met de genoemde speaker.
Volgens mij kan ik dan een idee krijgen of de Xmax niet over z'n punt gaat met een bepaald vermogen.
Iemand een tip met welke software ik de hoornsubkast kan tekenen en de speaker er in hangen?Topic: Versterker vermogen meten (18-4-2016 17:26:00)
Veel beter voor je versterker en boxen is in dit geval de boel gewoon 2xmono aan te sluiten.
Niet bruggen.
Dan hoeft je versterker niet op zijn toppen te werken, en blijven je boxen langer heel.versterker levert,
Stereo: 2x 550 W @ 8ohm , 2x 950w @ 4ohm, 2x 1520 @2ohm
Bridge: 1x 1900w @8ohm, 1x3040w @4ohm
dat word dan 550w RMS op een speaker van 900w RMS
Lijkt me weer wat te min !
En als de eindtrappen pakweg 2000w RMS draaien op 2ohm (dat hebben de bassen nodig) (trappen kunnen 3040w RMS aan op 2ohm)
dan loopt hij op 67% van zijn max. kunnen, niet op zijn toppen toch?Topic: Versterker vermogen meten (18-4-2016 17:20:00)Gainknoppen zijn als een gaspedaal en zeker niet als een snelheidsbegrenzer. Gebruik ze dus ook niet op die manier (want dat grenst aan onzinnigheid).
Zoek de gain op van de versterker, koop een goede RMS limiter en stel deze zo af dat de versterker gemiddeld niet meer levert dan de luidspreker kan verwerken. Je bent dan halverwege thuis. Ik heb je namelijk nog niet gehoord over een subsonic filter (dus je hebt bumpers maar nog geen autogordels)... Zet het subsonic ongeveer op poortfrequentie in het geval van BR kasten (en op Fg in het geval van hoornkasten).Is een BSS FDS336 geen goede limiter / subsonic filter / crossover ?
ik dacht het als volgt in te stellen (Butterworth): Subsonic filter (high pass filter): 40Hz dan crossen op 125Hz
Topic: Versterker vermogen meten (18-4-2016 00:52:00)
Maar ik mag hopen dat je ook je oren en die grijze drab ertussenin gebruikt, meestal hoor je de boel al flink vervormen voor je de boel aan bagger speelt.
Liever een te zware versterker dan een te lichte, speakers gaan sneller stuk van een clippende (dus te lichte) versterker dan van iets teveel vermogen erin pompen.Ben ik het toch niet helemaal mee eens dat je dat hoort. (ik ruik het meestal wel, maar horen toch niet)
Als je 2 baskasten hebt staan mss wel, maar vanaf het moment er bv 6 of meer opgesteld staan.
Kan het toch gebeuren dat je ergens 1 speaker kapot speelt, waarom vraag ik me dan af.
De andere 5 zijn nog prima.
Op het randje spelen is voor de ene speaker net te veel en voor de ander gaat het net goed.
De ene spoel word warmer dan de ander denk ik.
Die is dan iedere avond net even te heet geworden en na een paar jaar heb je een defecte speaker.
Terwijl als je netjes RMS waarde draait, doe je toch minimaal 15 jaar of langer met dezelfde speaker. (ong. 60x per jaar gebruikt)
Althans dat zit tussen mijn orden, kan het niet met absolute zekerheid zeggen.
die combinatieautomaten is mss wel een heel goede tip !
maar wel veel duurder ! x4 ongeveer schat ik zo.
u zegt: Je mag over 1 meeraderige voedingskabel maar 1 groep aansluiten (net als in vaste installaties, in een buis of lasdoos mag maar 1 voeding zitten, nen 1010)
en via een multikabel dan ?
dat is toch ook 1 meeraderige voedingskabel! dat was mijn optie B namelijk !
eventueel de CEE naar de brug vervangen door een multikabel / harting.
ik moet zeggen dat ik hier erg veel kasten zie zonder die hoofdstroomschakelaar !
De showtec psa321 om als voorbeeld te geven.
of deze :
of deze :
of deze :
Topic: Eigen stroomkast ontwerpen (26-9-2016 00:31:00)maar wel veel duurder ! x4 ongeveer schat ik zo.
u zegt: Je mag over 1 meeraderige voedingskabel maar 1 groep aansluiten (net als in vaste installaties, in een buis of lasdoos mag maar 1 voeding zitten, nen 1010)
en via een multikabel dan ?
dat is toch ook 1 meeraderige voedingskabel! dat was mijn optie B namelijk !
eventueel de CEE naar de brug vervangen door een multikabel / harting.
ik moet zeggen dat ik hier erg veel kasten zie zonder die hoofdstroomschakelaar !
De showtec psa321 om als voorbeeld te geven.
of deze :

of deze :

of deze :

Ik heb een voorlopige tekening gemaakt:

Ik heb daar toch enkele vragen over...
Mag ik die kast maken zonder 380V automaat ?
Zeker die 380V 16A uitgang twijfel ik of er geen krachtstroom automaat tussen moet,
gezien ik geen 380V apparaten of aan die uitgang koppel, hoop ik dat het niet nodig is ?
Ik wil eigenlijk geen 380V automaat naar de truss omdat bij een overbelasting dan alle kringen uit vallen.
Alle zalen waar ik kom staat al een 32A 380V automaat + Diff tussen de krachtstroomaansluiting aan de muur.
Dan valt op dat het allemaal dubbelpolige automaten zijn.
Ik zie echter veel event/bouw verdeelkastjes waar enkel de FASE onderbroken word d.m.v. een automaat.
In een huisinstallatie zie ik dat nooit , is altijd alles dubbelpolig. (oude installaties nagelaten)
Hoe zit dat? wat zouden hier de voor/nadelen zijn?
De bedoeling is dat is 3x16A (230V) kringen bij de kast heb, en 3x16A (230V) kringen in de truss middels een 16A 380V naar 3weg 230V verdeler
Een stapje verder word de monitoring van Volt en Ampere.
Ik zie paneelmeters zoals de ENTES EPM-04C-96 Programmeerbare 3-fasen inbouw-AC-multimeter EPM-04C-96 Spanning, stroom, frequentie, bedrijfsuren...
Dat kost wel wat met de bijhorende shunts (voor de Amperemeting)
Zijn daar nog goedkopere tips of algemene adviezen over?
Topic: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen. (23-4-2016 22:03:00)
Ik heb daar toch enkele vragen over...
Mag ik die kast maken zonder 380V automaat ?
Zeker die 380V 16A uitgang twijfel ik of er geen krachtstroom automaat tussen moet,
gezien ik geen 380V apparaten of aan die uitgang koppel, hoop ik dat het niet nodig is ?
Ik wil eigenlijk geen 380V automaat naar de truss omdat bij een overbelasting dan alle kringen uit vallen.
Alle zalen waar ik kom staat al een 32A 380V automaat + Diff tussen de krachtstroomaansluiting aan de muur.
Dan valt op dat het allemaal dubbelpolige automaten zijn.
Ik zie echter veel event/bouw verdeelkastjes waar enkel de FASE onderbroken word d.m.v. een automaat.
In een huisinstallatie zie ik dat nooit , is altijd alles dubbelpolig. (oude installaties nagelaten)
Hoe zit dat? wat zouden hier de voor/nadelen zijn?
De bedoeling is dat is 3x16A (230V) kringen bij de kast heb, en 3x16A (230V) kringen in de truss middels een 16A 380V naar 3weg 230V verdeler
Een stapje verder word de monitoring van Volt en Ampere.
Ik zie paneelmeters zoals de ENTES EPM-04C-96 Programmeerbare 3-fasen inbouw-AC-multimeter EPM-04C-96 Spanning, stroom, frequentie, bedrijfsuren...
Dat kost wel wat met de bijhorende shunts (voor de Amperemeting)
Zijn daar nog goedkopere tips of algemene adviezen over?
Ik heb een plaatje gemaakt met 8 antennes voor draadloze Shure ontvangers.
Het zijn dus totaal 4 ontvangers. (2 antennes per ontvanger (Diversity))
Wat is de beste methode voor de aansluiting / plaatsing van de antennes?

Topic: Versterker vermogen meten (19-4-2016 22:37:00)Het zijn dus totaal 4 ontvangers. (2 antennes per ontvanger (Diversity))
Wat is de beste methode voor de aansluiting / plaatsing van de antennes?

Daniel schreef:
Rekal schreef:
Heb totaal geen idee wat ik er van mag verwachten!Gr. Daniel
Brandhout dus!
Kwestie vermogen ben ik er (mogelijk) uit.
Ik weet dat ik subs samen 1800w RMS mogen hebben.
Ik weet dat 3dB een verdubbeling van vermogen is.
Dus kan ik niet gewoon tot het tikkend cliplampje gaan (dan geeft de versterker 3040w RMS)
Dus als ik dan de output 3dB lager zou draaien op de BSS heb ik 1520w RMS uit de versterker. (denk ik)
Volgens mijn wiskundige brein, en de regel van 3 kom ik dan op het volgende:
Zet ik hem 2.25dB lager dan zit op de beoogde 1900w RMS
Limiters nog afstellen op dat punt en klaar.
Of zit ik mis?
Topic: Versterker vermogen meten (18-4-2016 23:58:00)Ik weet dat ik subs samen 1800w RMS mogen hebben.
Ik weet dat 3dB een verdubbeling van vermogen is.
Dus kan ik niet gewoon tot het tikkend cliplampje gaan (dan geeft de versterker 3040w RMS)
Dus als ik dan de output 3dB lager zou draaien op de BSS heb ik 1520w RMS uit de versterker. (denk ik)
Volgens mijn wiskundige brein, en de regel van 3 kom ik dan op het volgende:
Zet ik hem 2.25dB lager dan zit op de beoogde 1900w RMS
Limiters nog afstellen op dat punt en klaar.
Of zit ik mis?
Tom schreef:
Jij denkt dat je versterker een hele avond op en boven clip niveau betrouwbaar blijft werken?
Sterkte.....
In een goede wereld hebben je twee subs parallel aangesloten een weerstand van 4 ohm,
maar helaas is de wereld meestal niet zo goed als de uiterste continue aangesproken worden.
Googel maar eens rond wat er gebeurd als je versterker clipt. (hint: clippen is dat rode lampje wat steeds knippert.)
En als je harder wilt, koop dan gewoon een zwaardere versterker.
Er staan hier drie AA V6000 te koop, weegt wel wat, maar dan heb je ook echt betrouwbaar vermogen voor een leuke prijs.
En na 3x iets gezegd te hebben gaan de meeste na 10min toch weer in het rood.
Heb al heel wat dj's gezien waar de ledjes op de mixer gewoon helemaal vol boven bleven staan.
Ik heb toch nooit gezegd dat de versterker heel de avond boven of tegen de clip gaat draaien!
Een versterker die met het cliplampje tikt bij bastonen kan dat prima hebben!
De vraag was, of de luidspreker (900w RMS) 1520w RMS kan hebben met tikkend cliplampje.
Ook gaf ik aan dat de versterker dan 67% belast word, lijkt me niet dat er dan uberhaupt cliplampjes zichtbaar worden.
En wie zegt dat ik harder wil? (ik wil juist de versterker begrenzen, maar weet niet hoeveel)
De versterker levert meer dan genoeg vermogen voor de subs, versterker is prima, maar 1200w RMS te veel in bridge.
Eigenlijk zou ik eens een speakerplot willen zien van de kast met de genoemde speaker.
Volgens mij kan ik dan een idee krijgen of de Xmax niet over z'n punt gaat met een bepaald vermogen.
Iemand een tip met welke software ik de hoornsubkast kan tekenen en de speaker er in hangen?
Tom schreef:
rood is nooit goed.Veel beter voor je versterker en boxen is in dit geval de boel gewoon 2xmono aan te sluiten.
Niet bruggen.
Dan hoeft je versterker niet op zijn toppen te werken, en blijven je boxen langer heel.
Stereo: 2x 550 W @ 8ohm , 2x 950w @ 4ohm, 2x 1520 @2ohm
Bridge: 1x 1900w @8ohm, 1x3040w @4ohm
dat word dan 550w RMS op een speaker van 900w RMS
Lijkt me weer wat te min !
En als de eindtrappen pakweg 2000w RMS draaien op 2ohm (dat hebben de bassen nodig) (trappen kunnen 3040w RMS aan op 2ohm)
dan loopt hij op 67% van zijn max. kunnen, niet op zijn toppen toch?
Dré schreef:
Rekal schreef:
Gainknoppen 70% zetten ongeveer, zal wel in de richting zitten, maar graag had ik iets meer zekerheid.Zoek de gain op van de versterker, koop een goede RMS limiter en stel deze zo af dat de versterker gemiddeld niet meer levert dan de luidspreker kan verwerken. Je bent dan halverwege thuis. Ik heb je namelijk nog niet gehoord over een subsonic filter (dus je hebt bumpers maar nog geen autogordels)... Zet het subsonic ongeveer op poortfrequentie in het geval van BR kasten (en op Fg in het geval van hoornkasten).
ik dacht het als volgt in te stellen (Butterworth): Subsonic filter (high pass filter): 40Hz dan crossen op 125Hz
Kasten zijn zelfbouw volgens deze tekening: 
Heb totaal geen idee wat ik er van mag verwachten!
Was aan het speculeren voor een NEXO LS1200 copy of RCF esw1018 copy.
Heb beide gehad vroeger. ben benieuwd wat deze kasten doen.
Lijken sterk op Cerwin Vega, geen idee welk model en of het om een exacte copy gaat.
Het is eigenlijk een proefproject.
Eventueel kan ik foto's online zetten van de bouw, vandaag nog aan bezig geweest.
Uiteraard dan wel op het zelfbouw gedeelte van deze site.
Topic: Versterker vermogen meten (17-4-2016 15:59:00)
Heb totaal geen idee wat ik er van mag verwachten!
Was aan het speculeren voor een NEXO LS1200 copy of RCF esw1018 copy.
Heb beide gehad vroeger. ben benieuwd wat deze kasten doen.
Lijken sterk op Cerwin Vega, geen idee welk model en of het om een exacte copy gaat.
Het is eigenlijk een proefproject.
Eventueel kan ik foto's online zetten van de bouw, vandaag nog aan bezig geweest.
Uiteraard dan wel op het zelfbouw gedeelte van deze site.
Soundpower schreef:
Zolang dat rooie lampje maar knippert, en niet (bijna) continu brand zal je niet gauw brokken maken.Maar ik mag hopen dat je ook je oren en die grijze drab ertussenin gebruikt, meestal hoor je de boel al flink vervormen voor je de boel aan bagger speelt.
Liever een te zware versterker dan een te lichte, speakers gaan sneller stuk van een clippende (dus te lichte) versterker dan van iets teveel vermogen erin pompen.
Als je 2 baskasten hebt staan mss wel, maar vanaf het moment er bv 6 of meer opgesteld staan.
Kan het toch gebeuren dat je ergens 1 speaker kapot speelt, waarom vraag ik me dan af.
De andere 5 zijn nog prima.
Op het randje spelen is voor de ene speaker net te veel en voor de ander gaat het net goed.
De ene spoel word warmer dan de ander denk ik.
Die is dan iedere avond net even te heet geworden en na een paar jaar heb je een defecte speaker.
Terwijl als je netjes RMS waarde draait, doe je toch minimaal 15 jaar of langer met dezelfde speaker. (ong. 60x per jaar gebruikt)
Althans dat zit tussen mijn orden, kan het niet met absolute zekerheid zeggen.