Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Rekal
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Rekal (Pagina: 3 van 20)
Topic: Ontwerp gezocht voor de RCF L18P300 (14 stuks! Cubo 18?) (30-7-2017 14:31:00)
Met een 1" driver zou ik voor de g301 kiezen, doet het erg goed in zo'n combinatie en klinkt een tikje warm.de driver is zelfs een 2,5" , de hoornmonding 1,5"
Ik hoop dat ik met die keuze het schreeuwerige geluid dat ik vaak op goedkopere topkastjes hoor er beter uit kan krijgen.Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (23-7-2017 23:32:00)
Dat gaat nu niet, omdat de zijkanten recht zijn.Als je met twee toppen naast elkaar gaat werken is een HF 64 hoorn dan geen betere keuze, om in het gebied waar beide toppen samen werken minder kamfilter problemen te krijgen.
Als je ze ook als solo-top wilt gebruiken en dus met de HF94 hoorn dan moet je de toppen verder uit elkaar draaien, dan de 18gr. hoek van de luidspreker zelf, om kamfilter problemen in het hoog te voorkomen.grappig ik was toevallig net aan het bekijken hoe dat zat !
Ik dacht dat ik de HF94 had gekocht, maar het blijkt de HF64 te zijn :-)
Deze zijn namelijk 3 cm langer dan. (er staat verder niks op (typenummer ofzo))
De kastjes worden 18 graden, dus de totaal spreiding van 2 kasten tegen elkaar word dan 96 graden.
Zou ik de hoek nog wat forser maken ? 18 graden per kast is al best veel als ik naar andere kasten kijk.
Alhoewel nu ik het bedenk, meer graden kan niet eens voor de nodige driver ruimte (max. 20 graden gok ik)
Ik neem aan dat die 60 graden meestal horizontaal word gezet ? (en 40 dus vertikaal)
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (22-7-2017 18:29:00)de belastbaarheid van de nd650 is toch juist hoger ?
nd350 : Power handling capacity continuous program1:100 W AES
nd650 : Power handling capacity continuous program1:180 W AES
Ik wil de toppen bi-amp gaan aan sturen.
12" met QSC powerlight PL236
2,5" met QSC powerlight Pl236 (ingangsniveau zwaar gedempt uiteraard , is VEEL te zwaar voor de hoorn)
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (22-7-2017 12:07:00)
Ik zou zweren dat je daar al uitgebreid antwoord op hebt gehad ;)
Mvg Johanje hebt gelijk, mijn fout.Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (21-7-2017 23:23:00)
Ik ben van plan 2 stuks (dubbel 18") te bouwen.
Ik ben toch niet helemaal tevreden van mijn hudige 186 hoornkasten (Rog Mogale)
Verre afstand wel ok, maar met 1 per kant toch iets te "bonkerig" van klank
en pas beginnen op vanaf 50Hz is toch net wat, tja
Een dubbele Cubo18 in 1 behuizing dan maar.
Ik ben erg benieuwd hoe deze vooral kwestie voelbare druk te vergelijken is.
Owja, moeten ten laatste 25 augustus ten laatste klaar zijn (redelijk kort-dag dus)
Wat is de beste keuze als ik ze tegen elkaar wil "plakken" ? (bij rechtopstaande kasten)

Ik zou zelf zeggen Nr 1 (koppelt het beste en de hoorn laag op de grond)
Nr. 2 vind ik het mooiste, maar de hoorn ligt dus hoger van de grond, daardoor minder efficient ?
Ook deze komen te draaien op QSC powerlight (toevallig)

Dit weekend opgesteld (Synq amps zijn niet van mij)

Is de RCF LF18G401 bruikbaar ?
En hebben we het dan over de normale of extended versie ?
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (24-7-2017 16:13:00)Ik ben toch niet helemaal tevreden van mijn hudige 186 hoornkasten (Rog Mogale)
Verre afstand wel ok, maar met 1 per kant toch iets te "bonkerig" van klank
en pas beginnen op vanaf 50Hz is toch net wat, tja
Een dubbele Cubo18 in 1 behuizing dan maar.
Ik ben erg benieuwd hoe deze vooral kwestie voelbare druk te vergelijken is.
Owja, moeten ten laatste 25 augustus ten laatste klaar zijn (redelijk kort-dag dus)
Wat is de beste keuze als ik ze tegen elkaar wil "plakken" ? (bij rechtopstaande kasten)

Ik zou zelf zeggen Nr 1 (koppelt het beste en de hoorn laag op de grond)
Nr. 2 vind ik het mooiste, maar de hoorn ligt dus hoger van de grond, daardoor minder efficient ?
Ook deze komen te draaien op QSC powerlight (toevallig)

Dit weekend opgesteld (Synq amps zijn niet van mij)

Is de RCF LF18G401 bruikbaar ?
En hebben we het dan over de normale of extended versie ?
Jdb schreef:
Met een 1.4" driver is de x301 misschien wel zo goed. Ken hem niet, maar afgaand op de verschillen met g301 moet dat kunnen, ik zou de kast dan iets lager afstemmen en het bultje bij 100 Hz inruilen voor een iets verder doorlopend laag.Met een 1" driver zou ik voor de g301 kiezen, doet het erg goed in zo'n combinatie en klinkt een tikje warm.
Ik hoop dat ik met die keuze het schreeuwerige geluid dat ik vaak op goedkopere topkastjes hoor er beter uit kan krijgen.
Vandaag....
Aan het stoeien (voor het eerst) met "winisd pro"
de MB12G301 gesimuleerd, en dat zag er goed uit (denk ik :-))
De MB12X301 ook er naast gezet en dat kwam eigenlijk uit op nagenoeg een exact plot.
Toevallig gezien dat de MB12X301 100w meer vermogen heeft.
Gezien de speakers nog niet verzonden zijn, ga ik dus voor het RCF MB12X301 model.
Dit is wellicht een iets veiligere keuze met 725 rms enkel op de 12"
Ook gezien dat ik vreselijk de mist ben ingegaan met de originele club 12 plannen.
Er zitten helemaal geen 4 baspoorten in ! , dat lijkt zo op het plan, maar als je verder kijkt naar de 3D tekening zie je dat het plankjes zijn (vermoedelijk voor de grill tegen te schroeven) en geen uitsparingen zoals ik eerst dacht.
Dus weer mijn schets flink aangepast.
Zijn en er nog op of aanmerkingen (vooral over de winisd plot) , dan hoor ik dat graag... ?



Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (22-7-2017 23:29:00)Aan het stoeien (voor het eerst) met "winisd pro"
de MB12G301 gesimuleerd, en dat zag er goed uit (denk ik :-))
De MB12X301 ook er naast gezet en dat kwam eigenlijk uit op nagenoeg een exact plot.
Toevallig gezien dat de MB12X301 100w meer vermogen heeft.
Gezien de speakers nog niet verzonden zijn, ga ik dus voor het RCF MB12X301 model.
Dit is wellicht een iets veiligere keuze met 725 rms enkel op de 12"
Ook gezien dat ik vreselijk de mist ben ingegaan met de originele club 12 plannen.
Er zitten helemaal geen 4 baspoorten in ! , dat lijkt zo op het plan, maar als je verder kijkt naar de 3D tekening zie je dat het plankjes zijn (vermoedelijk voor de grill tegen te schroeven) en geen uitsparingen zoals ik eerst dacht.
Dus weer mijn schets flink aangepast.
Zijn en er nog op of aanmerkingen (vooral over de winisd plot) , dan hoor ik dat graag... ?



Jdb schreef:
Rekal schreef:
Ik wil 2 toppen naast elkaar kunnen zetten en dat je dan een spreiding krijgt.Dat gaat nu niet, omdat de zijkanten recht zijn.
Als je ze ook als solo-top wilt gebruiken en dus met de HF94 hoorn dan moet je de toppen verder uit elkaar draaien, dan de 18gr. hoek van de luidspreker zelf, om kamfilter problemen in het hoog te voorkomen.
Ik dacht dat ik de HF94 had gekocht, maar het blijkt de HF64 te zijn :-)
Deze zijn namelijk 3 cm langer dan. (er staat verder niks op (typenummer ofzo))
De kastjes worden 18 graden, dus de totaal spreiding van 2 kasten tegen elkaar word dan 96 graden.
Zou ik de hoek nog wat forser maken ? 18 graden per kast is al best veel als ik naar andere kasten kijk.
Alhoewel nu ik het bedenk, meer graden kan niet eens voor de nodige driver ruimte (max. 20 graden gok ik)
Ik neem aan dat die 60 graden meestal horizontaal word gezet ? (en 40 dus vertikaal)
net even wat op karton getekend,
De hoorn MOET in het midden, anders past hij er niet in met die scherpe hoeken van 18 graden.
Daarom nieuwe tekening, de baspoorten links en rechts van de hoorn gemaakt.
Zou ik de hoorn inwendig moeten ondersteunen ?
Want er hangt een behoorlijk driver aan :-)

Topic: TH-18+top (22-7-2017 17:22:00)De hoorn MOET in het midden, anders past hij er niet in met die scherpe hoeken van 18 graden.
Daarom nieuwe tekening, de baspoorten links en rechts van de hoorn gemaakt.
Zou ik de hoorn inwendig moeten ondersteunen ?
Want er hangt een behoorlijk driver aan :-)

luchtlek ?
er zit toch helemaal geen luchtdichte kast rondom de woofer ?
je bedoeld dan een lek in de hoorn zelf ?
Dat komt toch helemaal niet zo kritsch denk ik ?
hij moet toch ook geen druk opbouwen of iets dergelijks.
Hmmmm
Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (22-7-2017 12:16:00)er zit toch helemaal geen luchtdichte kast rondom de woofer ?
je bedoeld dan een lek in de hoorn zelf ?
Dat komt toch helemaal niet zo kritsch denk ik ?
hij moet toch ook geen druk opbouwen of iets dergelijks.
Hmmmm
Stefke96 schreef:
Betreffende de nd650 is het een prima combi. Ja de 650 heeft een hogere gevoeligheid, maar het belastbaar vermogen is ook lager. Én wat ruimte hebben is altijd fijn.nd350 : Power handling capacity continuous program1:100 W AES
nd650 : Power handling capacity continuous program1:180 W AES
Ik wil de toppen bi-amp gaan aan sturen.
12" met QSC powerlight PL236
2,5" met QSC powerlight Pl236 (ingangsniveau zwaar gedempt uiteraard , is VEEL te zwaar voor de hoorn)

Rademakers schreef:
De Club 12 is volgens mij 37,764 liter en geen 62 liter zoals op het plan staat
Wow, serieus? Ik zou zweren dat je daar al uitgebreid antwoord op hebt gehad ;)
Mvg Johan
Vandaag eens flink aan het rekenen geslagen.
De Club 12 is volgens mij 37,764 liter en geen 62 liter zoals op het plan staat.
Ik denk dus dat hij de demping die in de kast moet mee-rekende toen hij op die 62 liter mikte ?
mag ik zomaar de baspoorten bij elkaar optellen en daar 1 gat van maken?
Ik heb de literinhoud behouden maar de zijkanten 18 graden schuin gemaakt.
Ik hoor erg graag jullie gedacht hier over...
Ik kan voorlopig nog alle kanten op met het kastontwerp.
Als iemand eens een simulatie kan doen met de kast die ik geschetst heb zou kunnen doen ? ( zou heel tof zijn )
Als het ontwerp goed gekeurd word, moet ik wel nog even checken of de hoorn er in past (met die 18 graden hoek)
Maar dat zijn zaken die ik verder kan uitmeten.


Topic: Bouw van RCF club 12 speakers (21-7-2017 16:23:00)De Club 12 is volgens mij 37,764 liter en geen 62 liter zoals op het plan staat.
Ik denk dus dat hij de demping die in de kast moet mee-rekende toen hij op die 62 liter mikte ?
mag ik zomaar de baspoorten bij elkaar optellen en daar 1 gat van maken?
Ik heb de literinhoud behouden maar de zijkanten 18 graden schuin gemaakt.
Ik hoor erg graag jullie gedacht hier over...
Ik kan voorlopig nog alle kanten op met het kastontwerp.
Als iemand eens een simulatie kan doen met de kast die ik geschetst heb zou kunnen doen ? ( zou heel tof zijn )
Als het ontwerp goed gekeurd word, moet ik wel nog even checken of de hoorn er in past (met die 18 graden hoek)
Maar dat zijn zaken die ik verder kan uitmeten.


vandaag eindelijk de 12" speakers besteld.
2x RCF MB-12g301
ik heb toevallig hoorns met bijhorende drivers op de kop kunnen tikken.
RCF HF94 & RCF nd650
de hoog drivers zijn dan eigenlijk wel veel te zwaar in verhouding, ach ja....
Dus de bouw gaat toch echt beginnen.
De bestaande kast gaat de klikko in !
Ik wil 2 toppen naast elkaar kunnen zetten en dat je dan een spreiding krijgt.
Dat gaat nu niet, omdat de zijkanten recht zijn.
kortom er moet een nieuwe kast ontworpen worden voor de genoemde speakers.
1x 12" en 1x hoorn
is het zo simpel om gewoon dezelfde literinhoud aan te houden en iets dieper te maken (met schuin lopende zijkanten) ?
Zou ik er 0,5l bij rekenen omdat de driver nu groter is dan de bedoelde nd350 ?
RK
2x RCF MB-12g301
ik heb toevallig hoorns met bijhorende drivers op de kop kunnen tikken.
RCF HF94 & RCF nd650
de hoog drivers zijn dan eigenlijk wel veel te zwaar in verhouding, ach ja....
Dus de bouw gaat toch echt beginnen.
De bestaande kast gaat de klikko in !
Ik wil 2 toppen naast elkaar kunnen zetten en dat je dan een spreiding krijgt.
Dat gaat nu niet, omdat de zijkanten recht zijn.
kortom er moet een nieuwe kast ontworpen worden voor de genoemde speakers.
1x 12" en 1x hoorn
is het zo simpel om gewoon dezelfde literinhoud aan te houden en iets dieper te maken (met schuin lopende zijkanten) ?
Zou ik er 0,5l bij rekenen omdat de driver nu groter is dan de bedoelde nd350 ?
RK