Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Kiebus

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 154 bijdrage(n) van Kiebus (Pagina: 2 van 16)

Topic: Subjes en vocht (19-10-2010 20:26:00)

Dré schreef:

TB schreef:

Allright, maar is die ventilatie nodig in geïsoleerde ruimtes?
Ja (ik zou haast zeggen "JUIST").

Vroeger tochtten de huizen dat het een lieve lust was. Geen probleem (het was alleen koud en stoken deed je voor de buitenwereld). Met de isolatie kwam de ellende van vocht. Temperatuurschommelingen zorgen ervoor dat vocht condenseert en verdampt (koude lucht kan immers fiks minder vocht bevatten dan warme lucht). En daarmee wil ik gelijk maar het verhaal adresseren dat ventilatie bij goed geïsoleerde opslag niet zo boeiend zou zijn. Daarbij wordt namelijk een aantal dingen vergeten volgens mij:

1. Dingen worden vaak verzadigd van vocht (hete lucht, meegenomen van het feestje) in de ruimte opgeslagen. Laat dat afkoelen en wat hou je over? VOCHT!

2. Ruimtes wisselen in temperatuur (al helemaal een opslag die 's zomers kan wisselen tussen 30 graden (+) overdag en 10 graden 's nachts. Mooie winter... Overdag de zon op het zwarte platte dak en hoppa, omhoog gaat de temperatuur. 's nachts is de zon ergens anders -> temperatuur daalt tot richting het vriespunt. Gevolg: Enorme wisseling in de luchtvochtigheid (niet de absolute maar de meer boeiende, relatieve).

Dus: Ventileren! Ook in de opslag waar toevallig geen mensen lopen te hijgen maar waar wel allerhande andere factoren voor een verstoring van de luchtvochtigheid kunnen zorgen.
Ik kan dus het beste de gaten en kieren van de niet-geïsoleerde ruimte niet dichtmaken...
Absoluut.
Ventilatie is nodig in ruimtes waarbij je bepaalde vochtproblemen wilt voorkomen. In principe is ventilatie niet nodig, maar in de praktijk wel. Dus, ja, ik zou zeker ventileren.

1) Bijna goed, hete lucht KAN inderdaad (veel) meer vocht bevatten dan koude lucht, maar het woordje 'kan' zegt inderdaad al dat dit niet hoeft. Dit is volledig afhankelijk van de (relatieve) luchtvochtigheid van deze lucht.
Het is natuurlijk wel zo dat ALS deze meegenome warme lucht veel vocht bevat, en deze afkoelt, je vocht overhoudt (mits de 100% relatieve luchtvochtigheid wordt bereikt (in die koude lucht)).

2) daarvoor gaan we dus isoleren wink ;) Hierdoor zorgen we ervoor dat de temperatuursverschillen niet meer zoveel gaan schillen, en dus de vochtschommelingen minder worden. Isolatie onder de daken, maar ook op de daken (denk aan standaard water op je platte dak laten staan).

3) Nee, niet standaard de gaten en kieren dichten. Dat werkt onze isolatie waardes dus juist tegen, en bevorderd dus het vocht 'probleem'. Met gaten en kieren moet je slim omgaan. Je hebt ze nodig om te ventileren, maar je moet ze voorkomen als het het isoleren (te) erg tegen gaat. (Tocht).

Een algemeen verhaaltje, wat je wilt voorkomen is zoals dre aangaf, dat je relatieve luchtvochtigheid 100% wordt. Want dan gaat vocht uit de lucht condenseren, en dus voor problemen zorgen. Lucht condenseerd eerder wanneer het koud is, dus daarvoor moeten we isoleren, om deze lucht niet te veel te laten afkoelen. Doe je dit goed, dan heb je nergens last van.

Hout is opzich wel een goede isolator, voel er maar eens aan. Voelt het niet koud aan, dan isoleerd het, voelt het koud, zoals steen of metaal, dan geleid het wink ;)
Maar, houten balkjes, met daartegen rabatdelen, isoleren natuurlijk niet veel. (Rabat is misschien 15 mm dik? ). De meeste mensen die dit gaan isoleren, isoleren tussen de balkjes met bijv steenwol oid. Dit gaat fout, omdat de balkjes dan als een koudebrug gaan werken. Wil je dit juist isoleren, dan zul je tussen de balkjes, maar ook achter deze balkjes moeten isoleren.
Hetzelfde geldt voor het dak.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Zo niet kun je contact met mij opnemen.
Topic: Subjes en vocht (19-10-2010 18:48:00)
Met alleen betonklinkers kan ik niet zoveel mee wink ;)
Wat zit eronder? Zijn deze klinkers rechtstreeks in metselzand gelegd? Zit er een vloer onder? Wat zit onder die vloer? Kortom, graag meer info om er iets over te kunnen zeggen.

Gaat de ruimte trouwens verwarmd worden? Zo ja, op welke manier?
Wat voor ruimte is het precies? Hoe is het gemaakt? wat voor soort dak zit erop? Waar wil je het precies voor gebruiken?

Wil je voorkomen dat er vocht in je apparatuur kan komen, dan heb je meer nodig dan alleen een beetje isoleren razz :p
Topic: Subjes en vocht (19-10-2010 18:11:00)
Isolatie is echt een wetenschap apart.
Laar ik voorop stellen dat er een verschil is tussen het isoleren van leefruimte en het isoleren van opslagruimte. Je hebt in principe altijd ventilatie nodig als je een ruimte gaat isoleren.
Echter is het in een opslagruimte anders. Hier is de vochthuishouding ook heel anders. Op het moment dat het een opslagruimte betreft, zal hier in principe weinig vocht worden toegevoegd (normaal wil je vocht dat in je ruimte komt op een normale manier weghebben (verdamping). Komt dit vocht niet in je ruimte, dan hoeft het ook niet afgevoerd te worden.

Een ruimte die niet of heel slecht geisoleerd is, zal altijd vocht van buitenaf aantrekken. (Hetzelfde vochtgehalte aannemen als de buitenlucht, ervanuitgaande dat slecht geisoleerd gelijk staat aan tocht.)

Ik zou sowieso adviseren om goed te isoleren. Bedenk je dat vocht altijd condenseerd op het koudste punt (vaak koudebruggen van buitenaf). Daarbij is 2 keer dauerluftung voldoende voor je ventilatie.
Topic: Welke keuze X-15B, X-15HL of X-18B?? (15-12-2009 15:42:00)
Zoals al vaker beschreven op dit forum, is de 15b eigenlijk de minste van de 3. Maar daarintegen is die wel weer de kleinste van de 3. Echter is die voor jouw toepassing voldoende.

Welke van de 3 je ook neemt, bij de palladium serie versterkers zou ik sowieso de p-2000 kopen. Deze geeft 750 watt aan 8 ohm per kanaal. De x-15b kan er 400 rms hebben en de andere twee 600. Ga je uit van de 1.5 a 2 keer regel dan kan deze versterker dus altijd. Bij de HL en 18b zou ik zelf een zwaardere versterker nemen om alles uit de subs te halen wat erin zit.

Het is handig om actief te gaan, omdat je dat ook al in je toppen hebt. Echter zijn de actieve versies van de subs onderpowerd naar mijn gevoel. Je haalt meer uit de passieve versies met een goede versterker erop.
Topic: Nieuwe speaker set gezocht. (11-12-2009 17:57:00)

tommie1 schreef:

Hoi,
Is dat niet een beetje veel vermogen voor de subs en de tops.

gr.tom
Nee hoor helemaal niet! Als je de regel uit de techtalk gebruikt dat een speaker 1,5 tot 2 keer het nominale rms vermogen mag hebben.
Ik zou gewoon lekker voor de p2000 gaan, je kunt beter te veel vermogen hebben dat te weinig (mits er natuurlijk met verstand mee om gegaan wordt) happy :) (Er is genoeg te vinden hier op het forum daarover.)

Er zijn overigens veel positieve ervaring over de Behringer crosovers. Waarschijnlijk kun je dus beter de CX-2310 of de de CX-3400 nemen.
Topic: Carnavalmuziek 2010 (5-12-2009 23:19:00)
Ik wilde net zeggen Davy, dan loop je echt een jaar achter. Het is zelfs al gecoverd door die 'hollanders'.
Maar ach, ik vind het nog altijd een leuke plaat hoor :p

Ik hoorde van dj Ross van Gelök 2007 dat hij aant werken is aan een nieuw nummer. Ben benieuwd wat eruit gaat komen :p

W-dreej met vandaag valt me tegen moet ik zeggen.
Topic: merk Limit (16-11-2009 18:35:00)
Ik heb ervaring met een soort speaker van Limit. Dit is die plastic speaker, kopie van de EV 300. Deze hingen in een kroeg/disco in Roermond.
Ik weet niet precies wat ze kosten, maar er kwam zeker een aangenaam geluidje uit. Daarbij behoorlijk hufterproof. Zowel buitenkant (goed stevig plastic) als de binnenkant (goede limiters, en konden veel meer vermogen verdragen dan vermeld).
Al met al leuke speakers dus. (Net zoals de EV 300 razz :p )
Topic: Carnavalmuziek 2010 (16-11-2009 14:16:00)

driveinteam schreef:

Na 't wordt toch redelijk veel gevraagd, zelfs voor de 11de van de 11de al. Maar ik weet nog we leen nummer met mogelijke potentie:

Neet kepot te kriege - Es 't glaas mer vol is

Beetje afgezaagd melodietjes, maar wel leuk. En iedereen zingt het na 1 keer horen mee.
Ik dacht waar ken ik dat melodietje toch van.. Maar toen ik het refrein hoorde, wist ik het :p Misschien een beetje gejat? razz :p
Topic: Carnavalmuziek 2010 (10-11-2009 19:14:00)
Morgen naar Maastricht naar het Vrijthof laugh :D laugh :D
dezekomt morgen ook! (Voor de Limburgers, dit was de leadzanger van Zoeper.) Maar ik denk dat die het zeker gaat maken deze vastelaovend.
Topic: Uitbreiding geluidsinstallatie café (14-5-2009 12:18:00)
Of de 2 speakers van de bar, en de 2 van de serre op een versterker. Links bar, rechts serre, en die op de 2de uitgang van de mixer. Zo kun je dus standaard de serre zachter hebben staan (gain van het rechter kanaal van de versterker meer dichtzetten) happy :)