Forum > Zelfbouw Speakers

Handleiding WinISD Pro

(59 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
27-7-2005 17:45
let op dat er vaak bniks waarneembaar is met je gehoor, als een driver over de xmax gaat.
het is niet zo dat zodra de xmax bereitk is, je speaker het begeeft, of slecht klinkt.

het is altijd een indicatie.
xmech speelt ook een rol.

verhaaltjes als "ik hoor de speakers tikken etc" das natuurlijk een duidelijk xmech probleem.

in mijn ogen is het niet theoretisch uit te leggen of een speaker naar gaat klinken na het bereieken van xmax.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
27-7-2005 19:57

Skit schreef:

Ik ben nu een tijdje bezig met simuleren van kastjes, maar de die powerdip blijft steeds opduiken.
Als je met verschillende drivers iedere keer last van powerdip krijgt, kies je dan niet gewoon een te groot kastvolume? laugh :D
300 Liter is voor een BR meestal wel een uiterste.
Door internet beperkt
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
27-7-2005 20:07

DJ Sietse schreef:

Als je met verschillende drivers iedere keer last van powerdip krijgt, kies je dan niet gewoon een te groot kastvolume? laugh :D
Ja duh! happy :)
De post was meer bedoeld om de aanvaardbare powerdip te onderscheiden van de niet meer aanvaardbare. Compleet de Powerdip elimineren lijkt me voor veel speakers bijna onmogelijk of het gaat ten koste van je diepgang.
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
27-7-2005 20:20
Ik zei het omdat je powerdip steeds op dook. Ik heb hier bijvoorbeeld nog nooit last van gehad. wink ;)
Door internet beperkt
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
27-7-2005 20:54
Kun je me dan eens een WINISD-file doorsturen waarin je geen last hebt van die powerdip? Hoe diep gaan je subs dan?
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
27-7-2005 21:20
Mijn huidige subs gaat tot 50 Hz (hoorns).
Maar ik heb vaak gesimuleerd met allerlei leuke drivers. Zo uniek is geen powerdip toch niet?
Of bedoel je de powerdip op idioot lage frequenties? Powerdip kwam ik nooit tegen bij de frequentie's vanaf waar ik de sub in wilde zetten.
Door internet beperkt
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
27-7-2005 22:49
een ciare. met een deftige xmax. en een lowcut van 50 hz. zorgen ervoor dat je toch een PAK vermogen kwijt kan. en de elektrische belastbaarheid kan halen.

muziek is ook geen zuivere sinus natuurlijk. (sommige muziek lol )
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1343
28-7-2005 02:20
Ik ben nu een tijdje bezig met simuleren van kastjes, maar de die powerdip blijft steeds opduiken
Er van uitgaande dat je weet wat je aan het doen bent, is dit een indicatie van de kwaliteit van de gesimuleerde speaker.

Het zou ook kunnen zijn dat je niet weet wat je aan het doen bent en daardoor te laag tuned, een te groot volume gebruikt (welke weer zouden kunnen voortvloeien uit het verwachten van (te) veel diepgang) of de speaker simuleert voor toepassingen waarvoor deze niet geschikt is.

Het is moeilijk om dat vanaf hier te zien, dus wellicht kun je een voorbeeld geven? (Hoewel onderstaande quote me een vermoeden geeft razz :p)
Kun je me dan eens een WINISD-file doorsturen waarin je geen last hebt van die powerdip? Hoe diep gaan je subs dan?
ALLEMAAL???

Zonder gekheid, dat zijn er nogal wat. Volgens mij kun je ons beter een voorbeeldje geven (liefst in geschrift).
Wat is een aanvaardbare powerdip eigenlijk?
Dat hangt van meerdere factoren af;

- Het frequentiegebied waarin de speaker wordt toegepast.
- De weergegeven muziekstijl.
- De verhouding tussen de Xmech en Xmax.
- Persoonlijke voorkeur.

Zoals je waarschijnlijk weet gebruiken de meeste simulatieprogramma's een sinus (+/- 3 dB) voor het modelleren van de belastbaarheid. Muziek is echter geen sinus.
De lage frequenties hebben echter vaak een vrij geringe dynamiek, van bijv. +/- 6 dB, dat terwijl de hogere frequenties (veel) meer dynamiek bevatten (bijv. +/- 12 dB){{Probeer hier niet uit af te leiden naar welke muziekstijlen ik voornamelijk luister}}. Een powerdip bij topjes is dan ook vaak minder erg dan het lijkt. Hoe lager de frequentie, hoe ingrijpender de powerdip meestal is.

Zeker betreffende subs, is de muziekstijl ook van invloed. Klassiek met hier en daar een paukje vormt een heel andere belasting als het continue gebeuk van een hardcore feest, wat op zijn beurt weer onderdoet voor bijv. de THX subwoofertest (I love big speakers).

Bij de befaamde 12" Ciare, met de Xmax dicht tegen de Xmech aan, zou ik me ook een stuk drukker maken dan bij bijv. de 18LW1400 met de Xmech mijlen (okee, mm's) van de Xmax verwijderd.

Tenslotte is het de vraag waar je de lat legt (hoeveel vervorming vindt je acceptabel?).

Ook de manier waarop de Xmax is berekent speelt wat mij betreft een rol. De Kappa 15LF (met een zekere lowcut) zou ik wel een factor 1,5 voorbij de theoretische belastbaarheid gaan, met daarbij de gedachte nog steeds redelijk in de buurt van de Xmax te blijven.
Bij de 18LW1400 (met totaal anders berekende Xmax) zou ik me, hoewel veilig wanende, toch zorgen maken over de hoeveelheid vervorming die dat met zich mee zou brengen.

Ik hanteer dan ook vrij regelmatig verschillende "veiligheidsfactoren" die niet altijd even makkelijk vast te pinnen zijn. Een praktijktest (oog en oor) maakt over het algemeen echter snel, veel duidelijk.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
28-7-2005 15:14
Hmms, ik heb nog maar eens het forum goed doorgelezen en heb het SM115 subje eens gesimuleerd in een kastje van 135 liter (zoals Dré's ontwerp dacht ik) en de afstemfrequentie hetzelfde gezet. Wat blijkt: mijn verwachtingen zijn gewoon te hoog ashamed :$
Het hoogtepunt van mijn grafiekje lag meestal rond de 40 Hz, terwijl dat van Dré waarschijnlijk ergens rond de 50 zou liggen. Een f6 van 40 Hz is dus zeker niet slecht?
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
28-7-2005 18:51
Voor discotoepassingen, prima. Voor thuisgebruik zie ik liever een sub die wat dieper gaat.
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)