Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 246 van 250)
Moderator(s): Dré
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
20-7-2016 19:41
Buitenniveaus zijn meestal per gemeente geregeld in de omgevingsvergunning.
Edit Mod: Dré: Dubbele bijdragen verwijderd.
De stemming kleurt de weergave ...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
20-7-2016 20:39
Je valt in herhaling, je valt in herhaling, etc...
wink ;)

Enfin, 85dB vind ik echt wel te weinig. Tijdje terug in een cultureel centrum ook met zo'n beperking moeten werken. Tot twaalf uur mochten we 95 dB gemiddel hebben, vanaf twaalf nog maar 85dB. Iedereen kwam klagen aan de pa tafel en het publiek maakte meer lawaai dan de dj. Ook regelmatig de dj terug moeten fluiten omdat zijn monitors te luid stonden. Waren nochtans floormonitors.
Free beats!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
20-7-2016 21:39
85dB buiten het pand is prima te halen met 100dB binnen het pand. Neem een cafe met (schuif)terrasdeuren en de demping is amper 6dB, 10 als je mazzel hebt.

Nederlands bouwbesluit gaat uit van 20dB demping door een gevel. Daar komt de 85dB bij de dichtsbijzijnde gevel/buren vandaan, zo haal je in theorie de 65dB grenswaarde in de huiskamer. In de praktijk haal je dat niet omdat een huis zonder ventilatie gauw vol zit met schimmel, er staat dus altijd wel ergens een raam/rooster/tochtstrip open.
Als je in dit land een betonnen kelder tien meter onder de grond plaatst mag je doen wat je wilt. 120dB is prima, zolang de buurman er geen last van heeft. In sommige gevallen wordt het door de lokale overheid op prijs gesteld als je gratis oordopjes uitdeelt. Er is wel een richtlijn van 103dB(a) over 15 minuten, maar niemand is daartoe verplicht.

De Belgen doen het iets anders, als publiek in een zaal blootgesteld wordt aan geluidsniveau's hoger dan 85dB(a) over 15 minuten is de eigenaar verplicht een (milieu)vergunning aan te vragen. Daarnaast moet hij actief handhaven met een gekeurd meetinstrument. Ik snap wel dat het lokale feesthok voor bruiloften en partijen de inverstering voor een degelijke meter en vergunning te hoog vindt en besluit dat 85dB meer dan prima is. Ik geef het nog een paar jaar en dan heeft deze regeling in Nederland ook zijn intrede gedaan.

Of 85dB wel/niet toereikend is durf ik niet te zeggen. Ik houd de regel aan dat omgevingsgeluid (kakelende mensen/verkeer/airco) +10 mijn muziekniveau wordt als het een feest/concert betreft. 100 beschaafde mensen die stilletjes in een afgelegen park op het gras zitten kunnen prima een concert bijwonen met 85dB aan muziek, bij 6000 dronken feestgangers in een plastic tent is het vaker boven de 103 dan er onder. wink ;)
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-7-2016 21:50
Ik heb laatst ook op een locatie gestaan waar ik maar 85dB binnen mocht draaien. Ik vond dat erg weinig toen ze me dat vertelden, maar tijdens het feest (bruiloft) was het best te doen en ik heb geen klachten gehad dat het te zacht stond. Dat terwijl het echt een feestje was met happy hardcore enzo. Maar als ze echt flink aan het meezingen waren ging de dB meter wel een stukje hoger laugh :D
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
22-7-2016 22:02

Tom schreef:

De locatie is altijd de gene met het laatste woord over het volume. Je moet begrijpen: deze staat er morgen nog, en moet ook weer verder met zijn omwonenden en zichzelf.
Oh, ik begrijp wel, en heb daar ook prima respect voor over het algemeen. Het ging me meer om de houding van meneer. Ik hou graag van samenwerking enzo. Maar als ik de verhalen in dit topic lees tref ik het met o.h.a. bovengemiddeld beleefde klanten (en uitbaters)

Die 85 dB grens lijkt mij trouwens wel erg zacht. Een zooitje kletsende mensen komt daar toch al snel bovenuit? Ik vind het belangrijk om de gehoorgangen van mijn luisteraars te respecteren, maar ik zoek een goede balans tussen plezier en verantwoordelijkheid. Toch ook maar es zo'n metertje aanschaffen. Ben wel es benieuwd naar m'n eigen herrie.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
22-7-2016 22:58
De meters die ze daarvoor gebruiken zijn geijkte meters die de gemiddelde geluidsdruk meten. Kosten nogal wat. Je hebt inderdaad goedkope meters waarbij je de effectieve geluidsdruk op dat moment mee kunt meten maar die kunnen nogal eens wat afwijken en geven ook geen gemiddelde over langere tijd weer. Zal dus eerder ter indicatie zijn. Ik heb er zelf alleszins ook al eens over gedacht.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-7-2016 10:06
Zo duur kost een een redelijke geluid drukmeter nou ook weer niet.
Ik heb er een digitaal model inclusief een gewogen meting (1 seconde) en max hold meting,
in mijn programma voor een verkoopprijs onder de € 75,-

Ja dan heb je gelijk, hij is niet geijkt, maar het geeft een redelijke indicatie,
en je kan aan een eventuele klant/klager/opdrachtgever/controleur laten zien dat je actief de boel in de gaten houd.
Als je in een locatie werkt waar geluid druk regels opgelegd worden (meestal meteen bij het binnenkomen) dan is zo'n metertje op de bak hebben liggen een enorme discussie voorkomer en je komt een stuk professioneler over dan dat je gaat schreeuwen dat het niet te hard staat.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
23-7-2016 10:50
Een gewogen meting van 1 sec heb je weinig aan, zet hem eens op twee minuten zodat er een nuttig getal uit komt.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
23-7-2016 11:28

Tom schreef:

Zo duur kost een een redelijke geluid drukmeter nou ook weer niet.
Ik heb er een digitaal model inclusief een gewogen meting (1 seconde) en max hold meting,
in mijn programma voor een verkoopprijs onder de € 75,-

Ja dan heb je gelijk, hij is niet geijkt, maar het geeft een redelijke indicatie,
en je kan aan een eventuele klant/klager/opdrachtgever/controleur laten zien dat je actief de boel in de gaten houd.
Als je in een locatie werkt waar geluid druk regels opgelegd worden (meestal meteen bij het binnenkomen) dan is zo'n metertje op de bak hebben liggen een enorme discussie voorkomer en je komt een stuk professioneler over dan dat je gaat schreeuwen dat het niet te hard staat.
Kan inderdaad handig zijn voor het tonen van goede wil of het overtuigen van een zaalbeheerder. Hier in België heeft die meter echter geen enkele waarde aangezien het hier metingen over langere tijd betreft met een geijkte meter en waarvan de gegevens opgeslagen moeten worden om achteraf aan de bevoegde instanties te overhandigen.
Free beats!
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
23-7-2016 14:26

Hollender schreef:

Hier in België heeft die meter echter geen enkele waarde aangezien het hier metingen over langere tijd betreft met een geijkte meter en waarvan de gegevens opgeslagen moeten worden om achteraf aan de bevoegde instanties te overhandigen.
Dat is enkel verplicht bij grote evenementen/fuiven, bij de gewone feestjes hoeft dat uiteraard niet.

Ik heb 2 jaar geleden ook zo'n klein db metertje aangekocht voor iets van 75 euro, ik heb het getest op een fuif met een professionele meter van 6000 euro en de afwijking was minimaal, dus best goede metertjes wat ik niet had verwacht. Meestal loop ik even voor de show met de meter in het midden van de zaal en even tot achteraan terwijl de eigenaar daar is, soms komen ze vragen wat ik aan het doen ben, ik zeg dan dat ik de db meet zodat ik niet boven de 85 kom in de loop van de avond, dan hoor ik ze meestal ook niet meer voor de rest van de avond. :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)