Forum > Muziek

BUMA

(160 reacties. Pagina 4 van 17)
Moderator(s): Dré
The LoungemasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-2-2003
Laatste: 29-2-2004
Berichten: 21
29-2-2004 22:30
ja maar ja, als ik hier zo eens lees wat mensen vertellen over wat wel en niet mag van de buma dan is LLuke een crimineel men zn kopietjes. Of het nou omgezette platen zijn of niet
ah, das nie waar heh..?!?
DJ MarcusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 1-3-2005
Berichten: 148
1-3-2004 09:00
Kheb de Buma afgelopen vrijdag ook maar eens een mailtje gestuurd...maaruh dan zit ik met het zelfde probleem als veel mensen...ze reageren gewoon niet...
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...]
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-3-2004 09:44

The Loungemaster schreef:

ja maar ja, als ik hier zo eens lees wat mensen vertellen over wat wel en niet mag van de buma dan is LLuke een crimineel men zn kopietjes. Of het nou omgezette platen zijn of niet
Dat lees ik nergens in de reacties. Ik heb nog niemand (onderbouwd met een wetsartikel) horen zeggen dat je niet met cdr's of minidisk mag draaien.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
1-3-2004 15:28
Posted bij Sylvia

Ik heb net gebeld met Buma in Hoofddorp en heb het volgende te horen gekregen over geluidsdragers:

1. Illegaal verkregen downloads mag je NIET in het openbaar ten gehore brengen. Punt. In het uiterste geval kan worden overgegaan tot inbeslagname.

2. Het ten gehore brengen van eigen werk op CDR is WEL toegestaan. [EDIT] aanvulling KVM: een song die je zelf hebt bedacht en niet een zelf gemaakte mix van bestaande cd's [/EDIT]

3. Het draaien vanaf CDR (gekopiëerde cd's, eigen compilaties en mixen, legale MP3 downloads) én vanaf PC is officieel NIET toegestaan.
Puntje 3... Tadaaa!!!
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-3-2004 15:33
Maar mijn mail van de Buma en een post op New-Line is nog geen wetsartikel, helaas. En dat wilde Victor horen. In de mail die ik van Buma kreeg wordt overigens verwezen naar de Auteurswet (uit 1912 sad :( ), wel degelijk een wetsartikel:

Citaat:
Naar aanleiding van uw Request for Information bericht ik u dat het zonder
toestemming verveelvoudigen van CD's (want dat is hetgeen de DJ's alsdan
doen) ingevolge de Auteurswet niet is toegestaan zonder toestemming van de
auteursrechthebbenden c.q. Stemra.


Dit zou anders kunnen zijn, indien de kopie zou worden gemaakt voor, zoals
de Auteurswet dat omschrijft, 'eigen oefening, studie of gebruik'. Daarvan
is in dit geval geen sprake, nu het gebruik dient voor, zoals dat heet,
gebruik buiten de 'besloten kring'. Het openbaarmaken in 'besloten kring'
wordt rechtens ook als een openbaarmaking aangemerkt, tenzij het gaat om de
familie-, of vriendenkring of 'een groep van personen tussen wie (..)
andere, nauwelijks minder hechte, banden van persoonlijke aard bestaan' (en
er geen toegang wordt geheven). Van dat laatste (vanaf 'tenzij') zal bij
'feesten met DJ's' niet of nauwelijks sprake zijn.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-3-2004 16:20
Het is een kwestie van wetsuitleg. De Buma neemt deze wet nogal (te?) letterlijk.

Volgens hun letterlijke uitleg mag je een originele cd ook niet in het openbaar draaien in een cd-speler met ESP (anti-schok geheugen). Immers, die speler maakt een kopie (weliswaar tijdelijk) in zijn geheugen en speelt die kopie af, niet de originele cd.

Het gaat er om wat wordt verstaan onder "eigen gebruik". Een redelijke wetsuitleg (da's dus wat anders dan de uitleg van de Buma) is in mijn ogen dat je een kopie maakt om te voorkomen dat je dure originelen beschadigen. Ook als je die kopie in het openbaar draait is dat dan nog steeds eigen gebruik. Je benadeelt daarmee ook de rechthebbenden niet: de rechten zijn voldaan.

Of hierover al uitspraken van de rechter zijn weet ik niet. Laten we in ieder geval niet doen alsof wat de Buma zegt per definitie waar is. Dat is niet zo.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj largeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2003
Laatste: 2-2-2009
Berichten: 220
1-3-2004 21:38
zoals hier al onduidelijkheid bestaat zegt al genoeg over de onduidelijkheid in zijn totaal (die er dus wel is) want de ene hier zegt dat als je de originele maar bij je hebt je wel met kopies mag draaien en de ander zegt weer van niet (en als 10 mensen naar de buma mailen of bellen krijgen ze allemaal een ander antwoord ALS JE AL ANTWOORD KRIJGT (en dat ze verwijzen naar een wet uit de jaren tuba zegt al genoeg)

maar even terug op de vorige posts

mijn vriend eric blijkt inderdaad opgelicht door een nep buma maar deze is nog niet opgerold omdat ze waarscheinlijk in het buitenland zitten

morgen zal er warscheinlijk een artikel over in het limburgs dagblad komen want ze hebben ons geintervieuwd dus ben benieuwd

kortom: eind goed al goed
(nu moet alleen eens wat duidelijkheid geschept worden wat nu wel en niet mag maja dat zal voorlopig toch wel niet gebeuren)

voor mij kan t tophic gesloten worden
Spectrum Drive-in Show
HebebeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-6-2003
Laatste: 2-9-2004
Berichten: 30
1-3-2004 22:54

dj large schreef:

...
zitten

morgen zal er warscheinlijk een artikel over in het limburgs dagblad komen want ze hebben ons geintervieuwd dus ben benieuwd

.....
Zal de krant morgenvroeg in de gaten houden laugh :D
Hoe Kan Dat Da
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
2-3-2004 17:24
wie heeft er voor mij een email adres van de buma/stemra?
dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2004 17:29
www.bumastemra.nl
Button Contact of via "info at bumastemra punt nl".

Terug naar forum Reageer (zonder quote)