Forum > Muziek

BUMA

(160 reacties. Pagina 1 van 17)
Moderator(s): Dré
Dj largeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2003
Laatste: 2-2-2009
Berichten: 220
26-2-2004 16:56
ze kunnen me de pot op en dat heb ik ze ook duidelijk laten merken; ik moest dus met de carnaval op een aantal feesten draaien waarbij t bezoekersaantal rond de 600 lag en aangezien t dus redelijk grote feesten waren heb ik naar de buma gemailt en gebeld of ze me niet eens precies de voorschriften konden sturen over het draaien voor publiek met cd's ed. (want er gaan zoveel spookverhalen de ronde wat nou wel en niet mag) nou tot 3 keer toe gebeld en ze zouden mail sturen waarin alles stond (NIET DUS)
paar weken later(nu met carnaval dus) kwamen ze controleren bij een vriend van me die met mijn instalatie en muziek moest draaien...> en jawel hoor mijn vriend had mijn mp3's en minidiscs bij zich en tevens ook mijn cd's(allemaal) waarvan ik de mp3's en minidiscs had gemaakt nu had hij een boette gekregen van 950 euro shocked 8O daar was ik het dus niet mee eens en we hebben gemailt naar die buma waarin we gezet hadden dat we het er niet mee eens waren omdat ik al zoveel mailtjes had gestuurd en gewoon niemand wist hoe het zat(want ik dacht dus dat als je de originele cd's bij je hebt zit je goed; niet dus want je mag voor publiek sowieso niet met minidiscs en mp3's draaien en ook moet je betalen om te mogen draaien voor publiek(wat zelfs de grootste drive in dj's niet hebben)of zoiets)
IK KREEG DUS EEN MAILTJE TERUG WAARIN STOND: DAN BETAAL JE TOCH NIKS shocked 8O ???????
daarna ben ik naar de politie gegaan en die hebben alles voor me nagezocht en gekeken en toen ik gister ging vragen hoe het zat zeiden ze dat er in de wet nergens zoveel onduidelijkheid is als op gebied van draaien voor publiek (of zoiets) kortom ze konden me (en mijn vriend) niks maken omdagt je je er toch altijd wel onderuit kon lullen en we hoeven nu niks te betalen DUS ERG VAAG EN DE BUMA KAN ME DE POT OP

bij mij zullen ze niet snel meer komen controleren en ze hebben niks in beslag genomen dus ik draai lekker verder met mijn minidiscs'
Spectrum Drive-in Show
DutchspidersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 5-10-2009
Berichten: 148
26-2-2004 17:06
lekkere gozers zijn dat.
Eerst zeggen dat ze geld willen.
En als je een excuus heb dan gewoon zeggen van dan betaal je toch niks shocked 8O
Vreemde mensen sad :(
Maar toch goed dat je naar de politie bent gegaan anders had je misschien wel het incassobureau achter je aan gehad dat een of andere medewerker bij de Buma wel een rekening had gestuurd.
En jij dacht dat je niks hoefte te betalen.
Ik wil later sterven in mijn slaap,net als mijn grootvader.Niet roepend en tierend zoals de passagiers in zijn bus.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-2-2004 17:17

dj large schreef:

paar weken later(nu met carnaval dus) kwamen ze controleren bij een vriend van me die met mijn instalatie en muziek moest draaien...> en jawel hoor mijn vriend had mijn mp3's en minidiscs bij zich en tevens ook mijn cd's(allemaal) waarvan ik de mp3's en minidiscs had gemaakt nu had hij een boette gekregen van 950 euro shocked 8O
[KNIP schreef:

(want ik dacht dus dat als je de originele cd's bij je hebt zit je goed; niet dus want je mag voor publiek sowieso niet met minidiscs en mp3's draaien en ook moet je betalen om te mogen draaien voor publiek(wat zelfs de grootste drive in dj's niet hebben)of zoiets)
Om te beginnen snap ik wel dat je hard baalt van de controle van de Buma, maar zoveel onduidelijkheden zijn er volgens mij niet hoor.

1.
Je moet rechten betalen om muziek te draaien voor publiek. Dat is altijd zo. De meeste drive inn disco's hebben in hun contract opgenomen dat de eigenaar van de lokatie (kroeg, discotheek, zaal) hiervoor verantwoordelijk is.

2.
Daarnaast mag je NIET draaien vanaf gekopiëerde cd's, minidisks of computers. Zoals ik in een ander topic al zei, beslist de Buma medewerker ter plekke wat redelijk is wanneer iemand wel degelijk in het bezit is van de originelen. Ik zou zeggen dat het op die avond zelf bij je hebben van de originelen (want dat maak ik uit jouw verhaal op) 'redelijk' is. Kennelijk besloot deze Buma-persoon anders (tenzij die boete alleen is voor wat er onder 1 staat).

Ik zou zeker in bezwaar gaan tegen deze boete. En ik denk dat er een hoop forumleden zijn (waaronder ik) die zeer benieuwd zijn naar de uitslag hiervan. In ieder geval suc6 & sterkte ermee.
Dj largeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2003
Laatste: 2-2-2009
Berichten: 220
26-2-2004 17:19
thanx maar het scheint dus dat een hoop van die regels door de buma verzonnen zijn en helemaal niet in de wet staan
Spectrum Drive-in Show
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-2-2004 17:20
Dat hoor ik voor het eerst. Ben wel benieuwd waar je die informatie vandaan hebt.

Ik weet alleen dat de wet duidelijk is, maar achterhaald, en voor zover ik begreep zit de onduidelijkheid in de uitvoering van de wet door de Buma.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 9469
26-2-2004 17:53

dj large schreef:

kortom ze konden me (en mijn vriend) niks maken omdagt je je er toch altijd wel onderuit kon lullen en we hoeven nu niks te betalen DUS ERG VAAG EN DE BUMA KAN ME DE POT OP
Nou, ik denk niet dat als jij niet reageerd, en ook niets meer van je laat horen,
dat ze het erbij laten.
Op zijn minst zou je ze even een brief moeten sturen waarin je aangeeft dat je vind niets te hoeven betalen,
met een goede argumentatie.
als je dan niets meer hoort, ok.
Maar als je het zo laat, krijg je waarschijnlijk over een paar weken een betalingsherinnering, met een extra boete,
en betaal je dan nog niet,
alsnog een incasso aan je broek.

Zwijgen is bij de wet namelijk instemmen.
Als je niest opstuurd waarin je aangeeft dat je het er niet mee eens bent,
dan kunnen zij er redelijkerwijs van uitgaan dat je het er wel mee eens ben, want je bent niet in bezwaar gegaan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
26-2-2004 17:58
Toch een beetje vreemd verhaal:

dj large schreef:

tot 3 keer toe gebeld en ze zouden mail sturen waarin alles stond (NIET DUS)
OK, dat ze niet reageren kan ik me voorstellen (niet dat dat goed is, maar...)
nu had hij een boette gekregen van 950 euro shocked 8O daar was ik het dus niet mee eens
Da's wel erg snel. Hoe ging dit in z'n werk? Buma/Stemra heeft *geen* eigen opsporingsdienst meer. Opsporing gebeurt door de FIOD/ECD. Deze instantie kan geen boetes opleggen, maar doet alleen het onderzoek. Er zijn nu 4 mogelijkheden:
1. de officier van justitie heeft een schikkingsvoorstel gedaan
2. de rechter heeft een boete opgelegd.
3. iemand heeft een grap met jullie uitgehaald
4. je zit uit je nek te lullen.

(1) zou nog kunnen, (2) is te kort dag, (3) en (4) zou ook kunnen... Wie kwam er controleren? Heeft deze persoon zich gelegitimeerd? Wie heeft de boete opgelegd? Scan anders even het schikkingsvoorstel en knal het op internet. In geval (1) kan je nog naar de rechter.
ik dacht dus dat als je de originele cd's bij je hebt zit je goed; niet dus want je mag voor publiek sowieso niet met minidiscs en mp3's draaien en ook moet je betalen om te mogen draaien voor publiek(wat zelfs de grootste drive in dj's niet hebben)of zoiets)
We hebben alleen te maken met de *wet*, niet wat Buma vindt. Totdat iemand mij laat zien welke wet zegt dat je niet met kopieën voor publiek mag draaien terwijl je de originelen in bezit hebt lijkt me dit enorme flauwekul. Als jij beboet wordt omdat je met kopieën hebt gedraaid vraag je dus aan de Officier van Justitie welk wetsartikel je hebt overtreden. De Buma staat hier buiten. Die maken de regeltjes niet.
IK KREEG DUS EEN MAILTJE TERUG WAARIN STOND: DAN BETAAL JE TOCH NIKS shocked 8O ???????
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat een instantie als de Buma zo reageert. Zet anders even de mail op het net, dan kunnen we eens kijken wat er is gebeurd.
daarna ben ik naar de politie gegaan en die hebben alles voor me nagezocht en gekeken en toen ik gister ging vragen hoe het zat zeiden ze dat er in de wet nergens zoveel onduidelijkheid is als op gebied van draaien voor publiek (of zoiets) kortom ze konden me (en mijn vriend) niks maken omdagt je je er toch altijd wel onderuit kon lullen en we hoeven nu niks te betalen DUS ERG VAAG EN DE BUMA KAN ME DE POT OP
En de politie die nergens tijd voor heeft gaat dit uitzoeken, een lopend strafrechtelijk onderzoek (dat moet het zijn, anders kan je geen boete krijgen) in de wielen fietsen en zeggen dat je een boete (door wie dan ook opgelegd) niet hoeft te betalen? Ik neem aan dat je dit op schrift hebt? En het even het net opgooit?

Samengevat: ik denk dat het tijd wordt dat je wat van mijn vragen beantwoordt en wat zaken het net op slingert. Je verhaal bevat mij net even te veel rare kantjes.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
27-2-2004 17:31
Waar ik wel eens in geintresseerd ben:

Ik heb enkele cd's ( orgineel ) die ik met een codec programma op me pc zet....die maakt er .wav van... En daarmee zet ik het weer op een cd die ik brand ( die doe ik om sommige stylen meer bij elkaar op cd te krijgen, en omdat iedereen weet hoe het met de gemiddelde orginele cd afloopt..
Is dit dan ook weer strafbaar of juist net niet...

Als ik jouw was zou ik blij zijn: je hebt en je geld nog ; en je muziekcollectie...

grtz,
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
27-2-2004 18:32
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 27-2-2004 23:06

yoghurt schreef:

Ik heb enkele cd's ( orgineel ) die ik met een codec programma op me pc zet....die maakt er .wav van... En daarmee zet ik het weer op een cd die ik brand ( die doe ik om sommige stylen meer bij elkaar op cd te krijgen, en omdat iedereen weet hoe het met de gemiddelde orginele cd afloopt..
Is dit dan ook weer strafbaar of juist net niet...
Ja, officieel wel.

Daar zijn al meerdere topics over geweest, waaronder deze (lees 'm ook even helemaal door, en zoek eens op Buma op het forum:
www.new-line.nl/forum/read/?m=111236#111236
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
27-2-2004 22:01
Tijd voor n slotje lijkt mij, ten eerste is t een onzinverhaal en ten tweede al tig keer behandeld! sad :(
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)