Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 11 van 60)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
30-1-2004 08:34
Eens met KVM. Dat kan gewoon niet kloppen. Het gaat erom of de rechten zijn betaald. Het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat de wet bepaalde dragers verbiedt.

Dit nog los van het feit dat Buma-Stemra geen eigen opsporingsbeambten meer heeft. De overheid wilde een paar jaar geleden af van particuliere organisaties met opsporingsbevoegdheid. De opsporing is in handen van de FIOD/ECD.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-1-2004 11:54

Victor schreef:

Eens met KVM. Dat kan gewoon niet kloppen. Het gaat erom of de rechten zijn betaald. Het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat de wet bepaalde dragers verbiedt.

Dit nog los van het feit dat Buma-Stemra geen eigen opsporingsbeambten meer heeft. De overheid wilde een paar jaar geleden af van particuliere organisaties met opsporingsbevoegdheid. De opsporing is in handen van de FIOD/ECD.
Was het officieel niet zo dat je uitsluitend muziek op een audio CDR mag zetten en dus niet op een data CDR?
Maar zoals ik al eerder zij, min of meer geflopt is.
(vanwege de te hoge prijs)

Veel erger nog zijn die "gastro" spelers voor horeca waar slechts 1 grote hardeschijf het werk overneemt van 6 cd spelers. (Lees: in 6 ruimtes verschillende muziek)
Hiermee heb je maar 1 CD collectie nodig.

Martin.
kvm entertainment
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
30-1-2004 13:02
Dré: Het verhaal over CD-R discs laat ik nog even in het midden. Maar het verhaal dat je zelfs je eigen werk (waar je dus gewoon de BEDENKER van bent) niet mag draaien vanaf een CD-R is absoluut nonsense.

Ik ben het met je eens, maar krijg dit dus van een Buma meneer te horen. Het medium cdr mag niet gedraaid worden in het openbaar. De rechten die je betaald bij de aanschaf van een cdr gaan naar het thuiskopie fonds en zijn slechts geldig voor privé gebruik. Dit is kennelijk een regel die ook al van toepassing was op cassettebandjes.

het verhaal van aantonen dat je de originele cd's hebt werd ook als flauwekul afgedaan.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
30-1-2004 13:54

Elcee schreef:

Maar het verhaal dat je zelfs je eigen werk (waar je dus gewoon de BEDENKER van bent) niet mag draaien vanaf een CD-R is absoluut nonsense.

Elcee schreef:

Het medium cdr mag niet gedraaid worden in het openbaar.
KNIPKNIP
het verhaal van aantonen dat je de originele cd's hebt werd ook als flauwekul afgedaan.
Dus ik mag CD-R's enkel in het openbaar gebruiken voor eigen werk te draaien? En niet om kopies van originelen te draaien of bijvoorbeeld een verzamelCD te kopieren om zo twee liedjes ervan na elkaar te kunnen mixen?

Nou, dan kunnen ze regelrecht de pot op met hun wetgeving angry. Dit gaat mij toch wel nét een stap te ver! Als je zelfs al op de meest legale manier illegaal bezig bent, waarom doen we dan nog de moeite??
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
30-1-2004 14:12
5 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 30-1-2004 16:48
Ik heb net gebeld met Buma in Hoofddorp en heb het volgende te horen gekregen over geluidsdragers:

1. Illegaal verkregen downloads mag je NIET in het openbaar ten gehore brengen. Punt. In het uiterste geval kan worden overgegaan tot inbeslagname.

2. Het ten gehore brengen van eigen werk op CDR is WEL toegestaan. [EDIT] aanvulling KVM: een song die je zelf hebt bedacht en niet een zelf gemaakte mix van bestaande cd's [/EDIT]

3. Het draaien vanaf CDR (gekopiëerde cd's, eigen compilaties en mixen, legale MP3 downloads) én vanaf PC is officieel NIET toegestaan.

ECHTER:
Bij gebrek aan een duidelijke regeling én omdat BUMA zich kan voorstellen dat mensen om uiteenlopende redenen (in dit topic voldoende genoemd) hun legaal verkregen muziek vanaf een CDR (of PC, maar dat wordt door Buma nu niet gezien als de hoofdmoot) ten gehore willen brengen, wordt het onder punt 3 genoemde momenteel GEDOOGD, MITS je kunt aantonen dat je eveneens de originelen of downloadfacturen in je bezit hebt.

Voor de termijn waarbinnen je dit moet kunnen aantonen bestaan GEEN richtlijnen. Zowel de bewering dat iemand altijd de originelen bij zich moet hebben als het 24-uurs-verhaal berusten dus NIET op een bestaande regeling. De controleur van Buma beslist ter plekke op wat voor manier en binnen welke termijn iemand REDELIJKERWIJS moet kunnen aantonen dat hij de originelen ook echt in zijn bezit heeft.

Er is op dit moment een regeling in de maak om al het bovenstaande te ondervangen. Helaas is onbekend wanneer deze regeling daadwerkelijk in werking treedt (het zou met ingang van 2005 kunnen zijn, het zou ook kunnen van niet werd mij gezegd).

Meer vragen? Kan ik mij voorstellen. Mocht je willen, post ze dan even hier, dan bel ik ze weer terug.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-1-2004 15:51

sylvia schreef:

KNIP/
2. Het ten gehore brengen van eigen werk op CDR is WEL toegestaan.

3. Het draaien vanaf CDR (gekopiëerde cd's, eigen compilaties, legale MP3 downloads) en PC is officieel NIET toegestaan.

ECHTER:
Bij gebrek aan een duidelijke regeling én omdat BUMA zich kan voorstellen dat mensen om uiteenlopende redenen (in dit topic voldoende genoemd) hun legaal verkregen muziek vanaf een CDR ten gehore willen brengen, wordt het onder punt 3 genoemde momenteel GEDOOGD, MITS je kunt aantonen dat je eveneens de originelen of downloadfacturen in je bezit hebt.
Sylvia, een zeer duidelijke uitleg!
Vooral punt 3. Natuurlijk wordt dit momenteel gedoogt, half horeca nederland zit met een pc "probleem" en dat is natuurlijk de reden dat ze kopieer heffing op HD's wilde hebben maar ja, dat is niet gelukt laugh :D

Als je muziek in het openbaar draait, betaal je hier ook voor. Laten ze daar maar wat mee beginnen, op deze manier valt er genoeg binnen te halen.

En dan punt 2 voor alle duidelijkheid, eigen werk is dus een song die je zelf hebt bedacht en niet een zelf gemaakte mix van bestaande cd's.

Martin.
kvm entertainment
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
1-2-2004 04:34

Tom schreef:

Ach, ambtenaren hebben allemaal hun eigen uitleg van de regels.
Ze willen graag met een opgeheven vingertje rondlopen en zeggen: "mag niet, FOEI!"
Ja inderdaad en als ze fout blijken te zitten -> Ja maar dat hebben we niet zo gezegd meneer dat heeft U verkeerd begrepen.

Tsja ach ambtenaren -> Dat die mensen geen slapeloze nachten overhouden aan al die koffie die ze wegzuipen. Ik zou anders niet kunnen bedenken wat ze in hun werktijd doen. Behalve zeiken dan wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-2-2004 19:36
Ter aanvulling op mijn stukje hierboven, ik had de vragen ook per e-mail gesteld en kreeg hierop vandaag van een jurist bij Buma nog de volgende informatie over 'open' en 'besloten' feesten, ook interessant:

Volgens de uitzondering op de auteurswet 1912 is het toegestaan een kopie te maken voor eigen gebruik. Dit eigen gebruik wordt in de wet als volgt omschreven: 'voor eigen oefening, studie en gebruik'. Het openbaarmaken in 'besloten kring' wordt rechtens ook als een openbaarmaking aangemerkt, tenzij het gaat om de familie-, of vriendenkring of 'een groep van personen tussen wie (..) andere, nauwelijks minder hechte, banden van persoonlijke aard bestaan' (en er geen toegang wordt geheven). Van dat laatste (vanaf 'tenzij') zal bij 'feesten met DJ's' niet of nauwelijks sprake zijn.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1370
2-2-2004 19:40
Maar zijn originele cd's wel toegestaan voor niet-besloten feesten. Ook hier staat op (en nu citeer ik letterlijk vanaf een cd:) "BUMA/STEMRA - Unauthorised copying, hiring, lending, public performance and broadcasting prohibited".

Volgens mij is dit ook niet toegestaan, en moet er per feest extra luistergeld betaald worden. Dit via de locatie (vaste locatie betalen dit, zoals partycentra) of op een andere manier.
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
2-2-2004 23:30
misschien een rare (domme) vraag, maar weet iemand de precieze boete uit zijn hoofd, nouja eigenlijk alleen of het meer of minder dan 100% is..

het is mischien een raar idee, maar als ik met illegale cd's zou draaien en binnen een paar dagen de originelen zou moeten laten zien, zou ik eerst even de plaatselijke cd winkel plunderen. als je kan kiezen tussen boete betalen of (voor minder geld) het origineel kopen en mogen houden...

Ik draai zelf niet (dus ook niet met illegale cd's) maar vroeg het me gewoon af...
blaat het niet dan schaapt het niet

Terug naar forum Reageer (zonder quote)