Forum > Muziek

tips bij het mixen van minimale techno

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
3-2-2004 15:46
Ben sinds kort helemaal verslaafd aan, ik noem het maar even, minimale techno. Denk dan bijvoorbeeld aan richi Hawtin, Ricardo Villalobos, het Perlon label. Nou draai ik nog niet zolang, waardoor ik best lang bezig ben met cue-en (twee drie minuten, als het al lukt) en geen tijd meer overheb om eens lekker met mijn toonregeling te spelen. Daardoor klinkt het vaak wat overstuurd. Iemand die wat tips heeft over hoe met de high mid en low te spelen zodat de overgangen wat soepeler klinken?
En met wat voor muziek kun je deze stijl goed combineren. Mijn platen klinken allemaal heel vet, maar vraagt wel een goede opbouw omdat het anders voor velen al snel saai wordt.
ik hoop dat er mensen zijn die ook minimal draaien en me een beetje op weg kunnen helpen..
Groeten braz
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
3-2-2004 16:11

braz schreef:

Iemand die wat tips heeft over hoe met de high mid en low te spelen zodat de overgangen wat soepeler klinken?
Principieel kun je elke keer op dezelfde manier mixen (voor elke boenkeboenkegenre eigenlijk):
- PU1 draait
- PU2 laat je langzaam opkomen (timing hiervoor ga ik nu toch niet bespreken hoor) terwijl je BASS en HIGH op minimum staan. je laat PU2 opkomen tot net ONDER het maximum waar je dus naartoe wilt (uitgaande dat je je GAIN goed afregelde natuurlijk).
- je vermindert de MID van PU1 en vermeerderd tegelijkertijd de MID van PU2
- op het gepaste moment draai je gelijktijdig de BASS van PU1 toe en de bass van PU2 naar zijn middenstand (de normale stand dus), hier kun je ook gebruik van maken om je fader van PU2 helemaal open te zetten!
- je laat je HIGH van PU2 opkomen terwijl de HIGH van PU1 verdwijnt (dit mag ook voor de BASSwissel gebeuren natuurlijk)
- je fadet PU1 langzaam weg.

VOORWAARDEN:
* alle toonregeling staat standaard in middenstand (daar moet je uiteindelijk uitkomen voor PU2 en daar start je bij PU1 mee)
* je GAIN stel je op voorhand in dat je VU-meter net niet in het rood terechtkomt, zo ben je zeker dat elke plaat evenluid afgespeeld wordt

OPGELET:
Dit is echt wel de meest principiele manier van spelen met de toonregeling, believe me, die wordt zelden toegepast!! Maar in jouw geval is het natuurlijk ideaal om jezelf de tijd te geven snel je beats te leren gelijk krijgen. Zorg er later wel voor dat je eerst leert spelen met je toonregeling vooraleer je voor publiek gaat spelen want na een paar mixen gaan ze bovenstaande manier oersaai gaan vinden, geloof me wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
3-2-2004 16:21

DSalembier schreef:

Zorg er later wel voor dat je eerst leert spelen met je toonregeling vooraleer je voor publiek gaat spelen want na een paar mixen gaan ze bovenstaande manier oersaai gaan vinden, geloof me wink ;)
Dit snap ik niet. Als je mixed dan kan je dat op verschillende manieren doen ja maar waarom moet je met je toonregeling leren spelen. Bedoel je dat buiten het mixen om. Of wat meer gaan kloten met de tonen in de mix zelf?
Naar mijn idee gaat het mixen nog altijd om het zo vlekkeloos mogelijk overbrengen van plaat naar plaat en niet dat een mix saai word. Mixen is toch altijd saai. Twee stukken beats die overlopen omi vervolgens weer in een melodie te gaan?
Kan je mij dit uitleggen?

Stan
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
3-2-2004 18:05

DJ-Ipkiss schreef:

Of wat meer gaan kloten met de tonen in de mix zelf?
Inderdaad wat meer gaan spelen met de tonen in de mix zelf happy :). Een mix moet het leukste moment zijn van gans de plaat:
1) de DJ heeft daar minutenlang (nou ja) zitten foefelen om de beats gelijk te laten lopen en op DAT ogenblik mag hij de schuif opensmijten: Let's Have Some Fun!!!.
2) het publiek hoort voor het eerst de tonen van het volgende nummer en probeert uit te vissen wat het zal worden.
3) het is het enige moment waarop je een verschil vormt tussen een DJ en een computerprogramma: de manier van je overgang maken!

DJ-Ipkiss schreef:

Naar mijn idee gaat het mixen nog altijd om het zo vlekkeloos mogelijk overbrengen van plaat naar plaat en niet dat een mix saai word. Mixen is toch altijd saai. Twee stukken beats die overlopen omi vervolgens weer in een melodie te gaan?
Ben je zeker dat je de juiste hobby hebt gekozen? shocked 8O
Ik wil je niet aanvallen hoor, maar als je als DJ de fun van de overgang niet snapt, zou je dan niet beter een ander muziekgenre kiezen en jezelf specialiseren in start-stop-mixen waar je snelheid en muziekkeuze voorrang hebben op het mixen? Niks tegen startstoppers, integendeel!!

Een doorsneemix is inderdaad twee stukken beats die in elkaar vloeien, maar als jouw mixen dat ook zijn, dan raad ik je ten stelligste aan NIET naar buiten te komen en nog eventjes verder te doen op je kamer...

DJ-Ipkiss schreef:

Kan je mij dit uitleggen?
Sorry Stan, ik zou het je GRAAG uitleggen, maar gevoelens kunnen niet uitgelegd worden... ik zou het graag kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een technisch perfecte DJ en een DJ die vanuit zijn hart draait, maar ik zou niet weten hoe ik die laatste moet omschrijven sad :(
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
3-2-2004 18:26
een dj die met zn hart draait heeft over het algemeen een grotere creativiteit,logisch want de dj draait met gevoel.
wil niet zeggen dat dat ook automatisch betekent dat de mixen mooier/beter zijn
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
3-2-2004 18:53
twee nummers mooi laten samenvallen, een lekkere beatmix maken is idd enorm leuk om te doen, maar voor het publiek is het zo boring als wat. begrijp me niet verkeerd, dit is erg knap en je krijgt de nodige credits, maar doe het een hele avond lang en mensen beginnen het vervelend vinden.

daarom af en toe alles dicht, en nieuw genre/tempo/.. iets anders.. (vooral start-stop is hiervoor geschikt), of tempo 0%, of draaitafel uitzetten. je laat het letterlijk stilvallen en je trekt het terug op gang. zo kan je van stijl of tempo veranderen.

elke plaat of cd vraagt een andere behandeling (behalve 4/4 boenke boenk, dat is er om gemaakt om vooral niet te stoppen, vandaar dat mensen het saai beginnen vinden, behalve de echte liefhebbers (waarvan er hier veel zitten))

ook tof, maar met vinyl moeilijk, is samplen: stukken beats, of 1 beat, of een vocal, stukje melodie, manueel erdoor heen spelen, of bij sommige cd-spelers ook in een loop te zetten. de loop dan stilleggen, en dan nog enkele maten wachten voor je stilaan aan de mix begint.

maar vooral belangrijk: hoe goed je mix ook is, als het volgende nummer kut is, stroomt je dansvloer toch leeg. tot zover de kunst van het beatmixen dus hehe..
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
5-2-2004 10:47

tom314 schreef:

elke plaat of cd vraagt een andere behandeling (behalve 4/4 boenke boenk, dat is er om gemaakt om vooral niet te stoppen, vandaar dat mensen het saai beginnen vinden, behalve de echte liefhebbers (waarvan er hier veel zitten))

..
Hier snap ik dus niets van. heb de zin een aantal keren gelezen, maar snap niet wat je bedoelt. "vandaar dat mensen het saai beginnen vinden"... Waar komt dat 'vandaar'vandaan? Wat is de reden dat het saai begint te worden. En je zegt (behalve 4/4 boenke boenk)Ten eerste klinkt dat een klein beetje oneerbiedig voor mijn muzieksmaak (en die van vele andere)en als je goed had gelezen, heb ik het bij de start van dit topic ook over minimale techno (idd 4/4) dus had ik ook graag tips voor deze stijl van muziek en hoe die te mixen...
verder een leuke discussie met waardevolle tips voor mij. Waarvoor mijn dank!
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
5-2-2004 16:41
het lijkt alsof de plaat nooit stopt, wat veel mensen saai vinden op den duur. tenzij bij de echte liefhebbers waar het vooral niet mag stoppen. lijkt me toch duidelijk, maar goed, hopelijk heb ik het zo beter geformuleerd.

en "4/4 boenke boenk" heb ik uit een ander topic, is niet onrespectvol bedoeld, is trouwens voer voor een andere discussie.

moraal van het verhaal; sta je voor je eigen 'mininmal techno'-publiek te draaien, maak er dan vooral zo'n lang mogelijke, niet stoppende, beats-spuwende mixen van. indien niet, durf alles eens dicht gooien om een ander pad te bewandelen.
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
6-2-2004 09:44

tom314 schreef:

en "4/4 boenke boenk" heb ik uit een ander topic, is niet onrespectvol bedoeld, is trouwens voer voor een andere discussie.
welke discussie dan?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
6-2-2004 12:20
simpel gezegd=de meeste vinden het heerlijk om te dansen op een bep. beat,door het mixen gebeurt het helaas dat een dj te lang een bep. maat blijft volgen.
dit is wel leuk voor het mixen maar niet voor het publiek,na bepaalde tijd treed er een soort verveling op bij het publiek.de kunst van een goede dj is op het publiek te draaien,heb je daar contact mee dan zal je op tijd merken/voelen dat het tijd is om wat anders op te zetten.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)