Forum > Algemeen Forum

html-tips voor het maken van je site

(853 reacties. Pagina 74 van 86)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
11-5-2007 00:24
AboutDJ ziet er ook gewoon goed uit. Wellicht ergens een trofeënkast bouwen voor de awards? razz :p
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
11-5-2007 10:41

Reind schreef:

Iets wat nu volgens de standaarden is gebouwd zal in de toekomst ook prima blijven werken, eventuele hacks voor oudere browsers blijven ook prima werken, de !important statement doet IE7 niets meer mee, IE6 werkt ie echter nog steeds prima mee en in IE7 heb je hem niet meer nodig omdat deze wel fatsoenlijk om kan gaan met het box model.
Dan moet "iets" nu wel volgens de standaards gebouwd worden. Ik heb laatst voor m'n studie een kleine site moeten bouwen en die is volgengs de standaarden en ziet er prima uit in FF. In IE7 is het echter een bende. Bouw je dus nu iets wat er in IE goed uitziet, dan kan dat zomaar niet volgens de standaarden zijn. Laat de W3C validator voor de gein eens op grote commerciele websites (microsoft.com of Google.nl). Het werkt in zowel FF en IE, maar het is niet valide!

René
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-5-2007 12:10

Reind schreef:

Dat is inderdaad een kwestie van smaak, maar faux columns is een leuke uitdaging om het werkend te krijgen zoals jij dat wil. Op AboutDJ bijvoorbeeld lijken alle kolommen mooi door te lopen, echter stoppen sommige kolommen halverwege de pagina. Wanneer je met tabellen werkt heb je dat probleem niet, wanneer je echter aan de slag gaat met CSS loop je geheid tegen dat probleem aan.

Ik heb het faux column principe gebruikt om dat probleem op te lossen, gewoon een background image gebruiken die de lijnen wel door trekt. Kleeft echter wel een nadeel aan want als de kolommen breder gemaakt worden in de CSS klopt het plaatje niet meer en trekt ie dus scheve lijnen. Maarja AboutDJ blijft voorlopig even zoals het is, het is inmiddels een tot 4 keer toe bekroonde lay out (door verschillende design sites) en het design wat mensen altijd over de streep trekt bij een klus dus ik laat het nog even zo, het enige wat ik nog steeds moet doen is optimaliseren maar dat heb ik uitgesteld tot de release van Joomla 1.5 aangezien de template dan toch iets aangepast moet worden en de output ook compleet omgezet gaat worden naar CSS.
Zelf heb ik een methode gebruikt met pure CSS, schijnt nog redelijk crossbrowserproof te zijn maar dat heb ik zelf niet uitgetest. (kans zit er fud in dat je me nu gaat zeggen deze methode allang te kennen en me daarbij een waslijst kan geven van redenen om 'm niet te gebruiken, maargoed... razz :p )

Linkje: Equal Height Columns
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
12-5-2007 01:12
Hij werkt niet zoals het hoort, ik heb even een screenshot gemaakt voor alle duidelijkheid in Firefox. Het lijkt dus niet te werken zoals het hoort (niet eens getest in IE overigens).

Faux columns werkt altijd EN is cross browser proof, het kost je echter wel wat meer bandbreedte dan een CSS oplossing aangezien je met een image werkt. Daarnaast is het ook minder flexibel als een CSS oplossing MAAR hoef je geen gebruik te maken van browser hacks e.d. Ik kende de methode overigens niet.

renevanh schreef:

Dan moet "iets" nu wel volgens de standaards gebouwd worden. Ik heb laatst voor m'n studie een kleine site moeten bouwen en die is volgengs de standaarden en ziet er prima uit in FF. In IE7 is het echter een bende. Bouw je dus nu iets wat er in IE goed uitziet, dan kan dat zomaar niet volgens de standaarden zijn. Laat de W3C validator voor de gein eens op grote commerciele websites (microsoft.com of Google.nl). Het werkt in zowel FF en IE, maar het is niet valide!

René
Cross browser proof is 1 (het belangrijkste), Valide code is 2. Ik ben van mening dat het beide moet zijn en dat dat ook prima te doen is met eventueel links en rechts een CSS hack. Ik las laatst een artikel van een CSS fanboy (ik ben zelf van mening dat een tabel links en rechts nog best kan wanneer dat beter uit komt) waarbij men de besparing aanhaalde die zulke sites konden behalen door correct te gaan coden. Dat was niet mis en we hebben het dan niet meer over 10 of 20 gigabyte per maand maar veel grotere getallen.

Nogmaals, grote validate websites bouwen kan prima, kijk voor de gein eens op stylecrunch, css beauty en css heaven naar de showcases. Driekwart zijn wordpress sites maar zo af en toe kom je wel een paar hele mooie grote corporate sites tegen waar een stukje quality coding achter zit.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-5-2007 13:45
Ik zie in de CSS van die site zelf niet direct terug dat daar ook deze methode is gebruikt? (Waarom zou je ook, achtergrond is toch dezelfde kleur. Dat lijntje (dat jij aangeeft) mist in dat geval inderdaad ook. (vind ik zelf echter nog mooier ook))

Kan echter dat ik er totaal overheen kijk in de CSS, maar dat lijkt me niet. In een van de comments op de site ontdek ik net een link naar een pagina met bekende problemen (Equal Height Problems) waar een probleem van deze simpele aard vast wel tussen had gestaan.
Emile SchuurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-2-2006
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 94
16-5-2007 21:03
Weet iemand hoe ik dit automatisch kan doen:
https://www.partydrive.nl/new-line/pdschuin.jpg
Dit heb ik met de hand gedaan, beetje veel werk.
Ik heb Adobe Photoshop CS2, dat zal er vast mee kunnen, maar hoe dan?
Drinken halveert je leven maar je ziet dubbel zo veel.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
16-5-2007 23:45
even een vierkantje uitvogelen waarvan de rechter zijkant precies op de linkerkant aansluiten de bovenkant op de onderkant. Dit vierkantje dan gewoon vrolijk herhalen...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
17-5-2007 10:19
Overigens wel enorm storend op deze manier. Misschien het contrast "iets" omlaag halen?
Light Image
Emile SchuurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-2-2006
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 94
17-5-2007 10:35
ja, ik heb inmiddels alles al wat grijzer gemaakt, valt nu wat minder op.
Drinken halveert je leven maar je ziet dubbel zo veel.
WouterrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2007
Laatste: 1-6-2008
Berichten: 11
19-5-2007 09:02
Ik zoek een scriptje waarmee je klikbare thumbnails krijgt die willekeurig veranderen als je naar een andere pagina gaat.

De thumbnails moeten gewoon openen in een pop-up zonder poespas.

Heb al wat gezocht maar ik kan het zo niet vinden. Heeft iemand misschien zo'n script voor me?
The Low-ri-der is a little higher.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)