Forum > Algemeen Forum

html-tips voor het maken van je site

(853 reacties. Pagina 73 van 86)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
10-5-2007 13:01

renevanh schreef:

AboutDJ is gemaakt met Joomla. Dat betekend dus dat Joomla vrij goed is en een code kan genereren die ervoor zorgt dat in alle browser de boel er hetzelfde uitziet en dat de XHTML en CSSnog W3C valide is ook. Pluim voor Joomla (en voor de designer die weet hoe hij/zij het moet gebruiken).
Fout, de template en het design zijn gewoon eigen werk, Joomla tuft daarin alleen zijn code uit en niets meer of minder. Kijk maar eens hoe mijn pagina er uit ziet zonder CSS. Dan houd je namelijk niets meer over en dat is hetgeen wat Joomla geeft aan data. Wat je visueel ziet is dus maar vrij weinig Joomla.
Maar geen hacks? Ik weet niet hoe je dat kan zeggen, maar kijk eens naar de CSS.
Het gebruik van !important bij positionering is redelijk riskant en een oudere versie van IE (ouder van IE6) kan er bij verkeerd gebruik behoorlijk van over z'n nek gaan.
Ah de J!reactions template. Nou die important kan er zonder enig probleem uit (gebruik gemaakt van een basis css voor de site, de css die jij aan haalt is de aparte css voor het comment systeem) en er zal niets gebeuren. !important statement in css is namelijk niet nodig als je slim gebruik maakt van de mogelijkheden.

renevanh schreef:

Een browser die zich niet aan de CSS standaards houdt en/of niet goed met CSS kan omgaan (en dat is niet alleen IE, Konqueror kan er soms ook wat van) is niet iets waar je je als ontwikkelaar op moet gaan richten vind ik. Dit is een probleem van MS en van de gebruiker die ervoor kiest om IE te gebruiken.
Ter illustratie: Als op elke PC standaard een Linux distro zou draaien met FF en er zou maar een kleine groep Windows gebruikers met IE zijn, zouden we dan moeilijk doen om ervoor te zorgen dat die IE minderheid ook te zien krijgt wat de mensen met FF te zien krijgen? Ik denk het niet. Omdat IE standaard in Windows zit, en iedereen Windows op z'n PC heeft staan bij aankoop moeten we ons er opeens druk over gaan maken, maar eigenlijk klopt dat niet.
Helaas gebruikt wel 99% van de wereld bevolking IE dus waarom zou je inderdaad ;)

Als ik moet kiezen tussen compatible zijn met IE of met Firefox kies ik voor IE. Om de doodsimpele reden dat je niet om IE heen kunt en Firefox en alle andere alternatieven maar een klein marktaandeel hebben. Als je dus niet IE compatible ontwikkeld snij je jezelf keihard in de vingers.

En gelukkig staat er niet op iedere pc een linux distro want dan was ik gewoon weer met pen en papier gaan werken. (en als we van linux afhankelijk waren geweest hadden we dat waarschijnlijk ook nog steeds gedaan met z'n allen).

big bang schreef:

Probleem met floaten is dat dat alleen werkt wanneer ik de content een vaste breedte meegeef, terwijl je dat eigenlijk niet wilt. Desalnietemin ga ik er eens naar kijken.
Geef die content container dan voor de grap eens een width van 100%.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
10-5-2007 13:31

big bang schreef:

Site
CSS
Het Werkt (bijna)! Alleen dat ene witte streepje onderaan in IE krijg ik nog niet weg.
#container {
position: relative;
min-height: 100%;
/* height: 100%;*/
}
Voor internet-explorer doet ie t met die height 100% erbij, in FF dan juist niet. Dus voor IE is dat een vereiste, voor FF juist het probleem. Wie kan mij helpen het zo te fixen dat hij in IE wel die height pakt maar in FF niet?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Dj SpiderEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-8-2003
Laatste: 27-5-2008
Berichten: 352
10-5-2007 15:23
Ik vind zelf dat IE 7 al een hele verbetering is ten opzichte van IE 6. Eigenlijk heb ik nooit last van de verschillende browsers, alleen vind ik het zo belagelijk dat IE 6 geen transperante PNG ondersteund.

Trouwens, in landen als polen gebruiken 50% van de mensen FireFox... wink ;)
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
10-5-2007 16:34
Het is gelukt en werkt allemaal, helaas niet de meest nette manier:
#container {
position: relative;
min-height: 100%; /*werkt niet in IE 5/6 */
height: 100%; /*zorgt ervoor dat het er in IE 5/6 ook goed uitziet*/
}

/*hack om de boel in firefox e.d. vervolgens weer te laten werken*/
html>body #container {
height: auto;
min-height:100%;
}
Nu dat kleine streepje nog in IE, maar dat komt later
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
10-5-2007 16:52

Reind schreef:

Als ik moet kiezen tussen compatible zijn met IE of met Firefox kies ik voor IE. Om de doodsimpele reden dat je niet om IE heen kunt en Firefox en alle andere alternatieven maar een klein marktaandeel hebben. Als je dus niet IE compatible ontwikkeld snij je jezelf keihard in de vingers.
Dat lijkt nu zo, maar over een jaar ofzo komt MS met IE7.5 (IE8, weet ik veel) die ineens wel aan de standaarden blijkt te voldoen.
Kun jij mooi je website opnieuw gaan bouwen voor die IE7.5/IE8 gebruikers, waardoor de IE6/IE7 gebruikers weer in de problemen komen.

IE7 is technisch al een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van IE6 (veel beter aan de standaarden, sneller, enz). Toch zijn er nog genoeg mensen die een oudere versie gebruiken, en hoe beter MS zich aan de standaarden gaat houden, hoe moeilijker het wordt om een CSS layout te maken die altijd werkt.
Daarom de tip die ik in het begin gaf: browserdetect scriptje en een aangepaste .css voor IE. Mocht iedereen massaal overgaan op IE7.5/IE8, dan hoef je enkel /* voor het script en */ na het script neer te zetten, en klaar.

René
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 13455
10-5-2007 16:59
Ik moet zeggen dat ook ik sterk overweeg om bij m'n full CSS versie maar gewoon de browser te vragen wie hij is en dan een op maat gemaakt CSS bestand te geven (wellicht niet mooi maar scheelt wel werk als er nieuwe browsers uitkomen; gewoon kijken welk CSS bestandje het beste werkt bij die nieuwe browser en hem daar op trakteren).

Overigens ben ik meer dan genoeg Opera Quirks en Firefox Quirks tegen gekomen bij het opzetten van een full CSS versie van m'n site (dus moet altijd wel een beetje lachen als er alleen maar geroepen wordt hoe slecht IE het wel niet doet). IE heeft zich hoofdzakelijk vergist in het box model. Veel verwerpelijker vind ik het bijvoorbeeld dat ondanks dat ik Firefox VIER KEER vertel dat de pagina oud is voordat hij opgeboerd is, Firefox het toch nodig vindt de pagina te cachen en NOOIT te controleren of hij vernieuwd moet worden.

DAT is nog eens een stevige bug die je hoofdbrekens kan bezorgen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
10-5-2007 17:51
Yup, daarom zijn er soms problemen met j@vascript enzo, FF gebruikt z'n cache veel te graag.
Geeft wel snelheid, maar je moet soms inderdaad een keer of vier op F5 rammen.

René
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
11-5-2007 00:07
1 x bewerkt. Laatst door Reind op 11-5-2007 00:17

renevanh schreef:

Dat lijkt nu zo, maar over een jaar ofzo komt MS met IE7.5 (IE8, weet ik veel) die ineens wel aan de standaarden blijkt te voldoen.
Kun jij mooi je website opnieuw gaan bouwen voor die IE7.5/IE8 gebruikers, waardoor de IE6/IE7 gebruikers weer in de problemen komen.
Iets wat nu volgens de standaarden is gebouwd zal in de toekomst ook prima blijven werken, eventuele hacks voor oudere browsers blijven ook prima werken, de !important statement doet IE7 niets meer mee, IE6 werkt ie echter nog steeds prima mee en in IE7 heb je hem niet meer nodig omdat deze wel fatsoenlijk om kan gaan met het box model.

Wanneer je simpele lay out designs maakt heb je geen hacks nodig, op AboutDJ gebruik ik er geen 1 voor de main lay-out (het comment systeem moet nog steeds een fatsoenlijke template voor maken maar een gebrek aan tijd zorgt er voor dat ik nu nog steeds een snel aangepaste versie van het orgineel gebruik)
IE7 is technisch al een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van IE6 (veel beter aan de standaarden, sneller, enz). Toch zijn er nog genoeg mensen die een oudere versie gebruiken, en hoe beter MS zich aan de standaarden gaat houden, hoe moeilijker het wordt om een CSS layout te maken die altijd werkt.
Tuurlijk niet, hoe beter men zich aan de standaarden houd hoe makkelijker het is om een cross browser proof website te maken. Nu heb je hacks nodig voor IE6 maar tegen de tijd dat IE8 een feit is zal geen hond die meer gebruiken (naja dan praten we over een marge). Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een pc heb gezien met IE5 er op (godzijdank). IE5 houd ik 0,0 rekening mee, IE6 moet het gewoon kloppen net als in Safari en Firefox.

Het enige probleem waar ik tegen aan loop op AboutDJ is dat Safari mijn invul boxen in de rechter kolom tussen content en ad in te lang maakt en door trekt tot aan de border. Zou vrij makkelijk op te lossen zijn door er even een aparte css class aan te hangen maar daar ben ik dan net even te lui voor ;-)
Daarom de tip die ik in het begin gaf: browserdetect scriptje en een aangepaste .css voor IE. Mocht iedereen massaal overgaan op IE7.5/IE8, dan hoef je enkel /* voor het script en */ na het script neer te zetten, en klaar.

René
Of gewoon zo bouwen dat je hem helemaal niet nodig hebt, op zowel AboutDJ als op Vout als op alle websites die ik voor klanten heb gemaakt gebruik ik het niet en werkt alles toch. Handig om de problemen heen werken is een weg die ook prima te bewandelen is.

big bang schreef:

Het Werkt (bijna)! Alleen dat ene witte streepje onderaan in IE krijg ik nog niet weg.
Zo maar even een idee (weet niet of het werkt), geef je footer eens een bottom margin van 0 of -1 mee en de container waar alles in staat een margin-bottom:0;

En nu nog even netjes je oranje streep door trekken van het menu compleet naar je footer, deze stopt nu halverwege de pagina namelijk. Faux Columns is je vriend in dat geval ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
11-5-2007 00:16

Reind schreef:

big bang schreef:

Het Werkt (bijna)! Alleen dat ene witte streepje onderaan in IE krijg ik nog niet weg.
Zo maar even een idee (weet niet of het werkt), geef je footer eens een bottom margin van 0 of -1 mee.

En nu nog even netjes je oranje streep door trekken van het menu compleet naar je footer, deze stopt nu halverwege de pagina namelijk. Faux Columns is je vriend in dat geval ;-)
Stiekum was het de bedoeling dat die halverwege stopt, kwestie van smaak razz :p. Voor de rest zal ik er even naar kijken, morgen wink ;).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
11-5-2007 00:21
Dat is inderdaad een kwestie van smaak, maar faux columns is een leuke uitdaging om het werkend te krijgen zoals jij dat wil. Op AboutDJ bijvoorbeeld lijken alle kolommen mooi door te lopen, echter stoppen sommige kolommen halverwege de pagina. Wanneer je met tabellen werkt heb je dat probleem niet, wanneer je echter aan de slag gaat met CSS loop je geheid tegen dat probleem aan.

Ik heb het faux column principe gebruikt om dat probleem op te lossen, gewoon een background image gebruiken die de lijnen wel door trekt. Kleeft echter wel een nadeel aan want als de kolommen breder gemaakt worden in de CSS klopt het plaatje niet meer en trekt ie dus scheve lijnen. Maarja AboutDJ blijft voorlopig even zoals het is, het is inmiddels een tot 4 keer toe bekroonde lay out (door verschillende design sites) en het design wat mensen altijd over de streep trekt bij een klus dus ik laat het nog even zo, het enige wat ik nog steeds moet doen is optimaliseren maar dat heb ik uitgesteld tot de release van Joomla 1.5 aangezien de template dan toch iets aangepast moet worden en de output ook compleet omgezet gaat worden naar CSS.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)