Forum > Algemeen Forum

html-tips voor het maken van je site

(853 reacties. Pagina 66 van 86)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-5-2006 23:30
CSS heeft meer voordelen dan nadelen wanneer je het standaard website gebeuren doet.... als je echter zoals Dre een behoorlijk groot pakket hebt en er je brood + benzine voor je camper mee moet verdienen dan kunnen de nadelen van CSS weer een grote rol gaan spelen.

CSS is en blijft een nukkig iets wanneer je het cross browser proof wil gaan maken, de besparingen zijn lang niet de 60 beloofde procenten die vele sites durven te beweren en je hebt er ook nog eens een hoop kopzorgen aan in het begin want voor je alle fouten er uit gefilterd hebt ben je wel ff bezig.

Ik heb AboutDJ grotendeeld CSS en het heeft me een hoop slapeloze nachten gekocht en nog gaat er iedere dag wel een stukje code in en uit..... je bent namelijk nooit klaar als je bij wil blijven. Als alles mee zit word het cms wat ik gebruik XML RPC en dat word wel een leuke want dan word het wel flink besparen.

Als je trouwens snel CSS wil leren is het bezoeken van showcase sites een aanrader, flink in de source kijken van de sites die daar staan. Zo had ik het binnen no time onder de knie ;-)

Ik ben aan het zoeken naar een oplossing voor mijn nieuw gecreéerde probleem, ik heb tegenwoordig ad ruimte, daar willen mensen flash banners in. Eerst gelazer met de Eola patch van microsoft waardoor flash niet meer af wil spelen zonder dat een gebruiker klikt. Dat eindelijk opgelost telt mijn banner counter de clicks niet want je schijnt een flash movie geen <a_href:" "> mee te kunnen geven dus dat moet weer embed worden in de flash movie maar dan telt de counter die click dus niet...... vuile rot webdesign gebeuren, gek word je er van. Grijs word ik er in ieder geval niet van want tegen die tijd heb ik alles van ellende al van mijn kop af getrokken ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
10-5-2006 15:11
Een groot voordeel van CSS is toch wel de snelheid. Het is gewoon een stuk efficiënter als je een groot aantal pageviews hebt. Ik meen overigens ergens gelezen te hebben dat CSS op de pc zelf wordt opgeslagen zodat het niet elke keer gedownload hoeft te worden van de server, maar of dit waar is weet ik niet.

Het gaat er in ieder geval om dat het een stuk sneller en overzichtelijker wordt, en dit bespaart je uiteraard kosten voor de bandbreedte.
Carpe noctem
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
10-5-2006 15:23

djsteev schreef:

Een groot voordeel van CSS is toch wel de snelheid. Het is gewoon een stuk efficiënter als je een groot aantal pageviews hebt. Ik meen overigens ergens gelezen te hebben dat CSS op de pc zelf wordt opgeslagen zodat het niet elke keer gedownload hoeft te worden van de server, maar of dit waar is weet ik niet.
Als het in een extern bestand staat dan hoeft het maar één keer per sessie opgevraagd te worden. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor j@vascriptjes (die je NATUURLIJK ook altij in een extern bestand zet en NOOIT in de pagina zelf ALS dataverkeer belangrijk is).

Mooiste methode is full XML (dus met stylesheet, xml definitiepagina en xml datapagina) MAAR nog lang niet alle browsers ondersteunen deze methode.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
24-7-2006 11:23
Ik ben één van onze websites aan het verbouwen en loop tegen een probleempje aan. Ik gebruik tabellen (ik weet het, niet de beste methode maar ik ben nu eenmaal geen expert) en bij sommige (langere) tabellen wordt de tabel niet bovenaan de pagina uitgelijnd. Het ergste is deze pagina maar ook andere pagina's zoals deze staan niet helemaal bovenaan uitgelijnd. Wie weet er een oplossing voor, want ik kan op internet alleen dingen vinden om de celinhoud uit te lijnen en dat werkt dus niet. Voor de duidelijkheid: zo moet het.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
24-7-2006 12:58
Ik ben zelf wel erg content met de combinatie van PHP CMS (Typo3), samen met templates, custom content blocks en CSS.

En het dagje frotten om de CSS crossbrowserproof te maken (vooral dankzij de eikelige houding van M$, neuh CSS 1.0 is meer dan zat...) is het mij wel waard. Achteraf heb ik er niets dan voordelen van.

Ook het draaien van meerdere sites in hetzelfde beheersgedeelte is ideaal.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
25-7-2006 14:57
Ik ben er inmiddels achter wat het probleem was. Ik heb steeds een regel weggehaald totdat het probleem niet meer optrad. Bleek een fout te zitten in één van de onderste regels (bij de overige mogelijkheden). Ik heb die regel weggehaald en weer even opnieuw gemaakt en nu doet ie het gewoon goed...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-7-2006 01:07

DeMennooos schreef:

Ik ben zelf wel erg content met de combinatie van PHP CMS (Typo3), samen met templates, custom content blocks en CSS.

En het dagje frotten om de CSS crossbrowserproof te maken (vooral dankzij de eikelige houding van M$, neuh CSS 1.0 is meer dan zat...) is het mij wel waard. Achteraf heb ik er niets dan voordelen van.

Ook het draaien van meerdere sites in hetzelfde beheersgedeelte is ideaal.
Typo3 is alleen een behoorlijke zware kluif voor de meeste mensen, sterker nog, al heb je een beetje ervaring met cms systemen dan is Typo3 nog steeds een zware kluif.

IOk werk ook met enige regelmaat met Typo3 maar ik ben er helemaal niet zo bijzonder tevreden over. Het is ingewikkeld, omslachtig en er zijn amper goede resources te vinden. Het systeem an sich is goed, het is goed geprogrammeerd en daar geen slecht woord over maar alles er omheen is k met peren. Typo 3 is leuk..... maar te ingewikkeld voor gebruik in het dagelijks leven.

Ik blijf zweren bij Joomla. Welliswaar niet zo mooi geprogged als Typo3 maar wel een betere user interface en uit te leggen aan iedereen. En dat laatste is toch wel erg handig als er ook mensen zonder design/html skills aan je site mee werken ;)

Overigens word Joomla 1.5 een hele goede stap in de goede richting, WAC compilance, XML RPC output en een nettere source code. Helaas duurt het nog ff voor de final er is.

Overigens is er met CSS2 ook prima te werken hoor, je moet het alleen niet TE ingewikkeld maken want dan moeten de smerige browser hacks uit de kast getrokken gaan worden ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
26-7-2006 13:43
Typo3 is alleen een behoorlijke zware kluif voor de meeste mensen, sterker nog, al heb je een beetje ervaring met cms systemen dan is Typo3 nog steeds een zware kluif.

IOk werk ook met enige regelmaat met Typo3 maar ik ben er helemaal niet zo bijzonder tevreden over. Het is ingewikkeld, omslachtig en er zijn amper goede resources te vinden. Het systeem an sich is goed, het is goed geprogrammeerd en daar geen slecht woord over maar alles er omheen is k met peren. Typo 3 is leuk..... maar te ingewikkeld voor gebruik in het dagelijks leven.
Makkelijk is anders, maar als je er enige tijd insteekt kun je toch prima resultaten neerzetten. Het is ook niet bedoelt voor de meeste mensen (die vroeger *nuke gebruikten). Je ziet dan ook niet veel dezelfde templates voorbij komen zoals dat met een hope van die "wat je ziet is wat je hoopt dat je krijgt" pakketen waar iedere nono een simpele page mee kan maken.

Ik vind 4.0 een hele vooruitgang op de 3.x versies van Typo. Vooral het template beheer en het aanmaken van nieuwe templates/content blocks is appeltje-eitje. Heb je niet eens veel resources voor nodig om dat uit te vissen...
Het hele admin gedeelte is de simpelheid zelve. Als je je templates goed hebt geconfigureerd (maar ja dat kost dan wel wat tijd en energie) dan werkt het juist lekker snel. En kun je de standaard gebruiker in een paar stappen uitleggen hoe hij of zij content moet toevoegen, verwijderen en beheren. Helemaal voor gebruik in het dagelijks leven wink ;)

Ingewikkeld, omslachtig en nauwelijks goede resources te vinden? LOL, ik vraag me af of we het over hetzelfde Typo hebben... Als je een beetje kunt begrijpend lezen (in Engels), enige logica kunt zien in stappen (wat ook bij het proggen van lichttafels e.d. wel handig is) en je gewoon begeefd in de verschillende nieuwsgroepen, de manuals doorneemt of de logica toepast is het allemaal niet zo erg als je het doet voorkomen wink ;)
En dat laatste is toch wel erg handig als er ook mensen zonder design/html skills aan je site mee werken ;)
En die hoeven bij mij geen template desing te doen, die hoeven alleen maar de berichten te plaatsen als dat nodig is en dat is simpelweg niets meer dan een wysiwyg HTML editor waar je als je alleen maar een beetje word kent, mee kan werken. En hoe ze de rest doen is in 2 zinnen uitgelegd wink ;)
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-7-2006 14:46

DeMennooos schreef:

Ik vind 4.0 een hele vooruitgang op de 3.x versies van Typo. Vooral het template beheer en het aanmaken van nieuwe templates/content blocks is appeltje-eitje. Heb je niet eens veel resources voor nodig om dat uit te vissen...
Het hele admin gedeelte is de simpelheid zelve. Als je je templates goed hebt geconfigureerd (maar ja dat kost dan wel wat tijd en energie) dan werkt het juist lekker snel. En kun je de standaard gebruiker in een paar stappen uitleggen hoe hij of zij content moet toevoegen, verwijderen en beheren. Helemaal voor gebruik in het dagelijks leven wink ;)
Ik heb nog met de oude versie gewerkt en die heeft gewoon een ruk inetrface. Daarnaast zijn resources niet echt uitgebreid en is de admin interface niet echt logisch. Kijk voor de gein eens naar de video tutorials van versie 3...... ik kan hetzelfde in joomla met 2 drukken op de knop ;-)

Typo3 is kracchtig maar het admin gebeuren vind ik een ramp..... in versie 3. Ik ga vanavond versie 4 eens testen.
Ingewikkeld, omslachtig en nauwelijks goede resources te vinden? LOL, ik vraag me af of we het over hetzelfde Typo hebben... Als je een beetje kunt begrijpend lezen (in Engels), enige logica kunt zien in stappen (wat ook bij het proggen van lichttafels e.d. wel handig is) en je gewoon begeefd in de verschillende nieuwsgroepen, de manuals doorneemt of de logica toepast is het allemaal niet zo erg als je het doet voorkomen wink ;)
Geloof me ik ben niet helemaal seniel. Typo3 heeft een steile leercurve en is niet iets wat je in 3 dagen onder de knie hebt. Als ik kijk naar de user communitie van Typo3 en bijvoorbeeld een Joomla zit daar een behoorlijk verschil in ;-)

Typo3 is niet voor de huis tuin en keuken gebruiker maar gaat meer richting een enterprise systeem en zo'n enterprise systeem is nou een behoorlijk beetje overkill voor een drive in show website.

Ik zal vanavond de nieuwe versie eens gaan testen, kijken in hoeverre het verbeterd is. Overigens ben ik niet de enige die Typo3 een ruk backend vind hebben hoor. Zoek voor de gein eens op tweakers naar Typo3, het meerendeel deelt de mening van een slechte backend admin interface en matige resources ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
26-7-2006 14:59
Ik zal vanavond de nieuwe versie eens gaan testen, kijken in hoeverre het verbeterd is. Overigens ben ik niet de enige die Typo3 een ruk backend vind hebben hoor. Zoek voor de gein eens op tweakers naar Typo3, het meerendeel deelt de mening van een slechte backend admin interface en matige resources ;-)
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Maar dat het niet een pakket is wat je in 3 dagen leert ben ik met je eens. Maar aan de andere kant, welk ander willekeurig serieus pakket leer je wel in 3 dagen wink ;)

Ik ben blij dat tweakers voor mij geen maatstaf is of een pakket (of admin gedeelte) wel of niet goed is, bevindingen van serieuze gebruikers, onderzoeks- en test organisaties zijn voor mij meer waard wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)