Forum > Algemeen Forum

html-tips voor het maken van je site

(853 reacties. Pagina 62 van 86)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
8-12-2005 02:25
Zo hij is klaar compleet in div's..... d'r zitten alleen nog wat alignment problemen (klote borders e.d die er voor zorgen dat de zooi niet netjes naast elkaar word gezet) in maar daar kijk ik van de week nog wel even naar. Geef me 1 week en de hele zooi is omgezet naar div's zonder dat iemand er erg in heeft.

Van tabellen omzetten naar div's is werk van een poep en een scheet als zelfs ik het kan :-P (net even op de test site hier thuis aan het kloten geweest en binnen 2 uurtjes was het gedaan).
Waarom heb ik het niet eerder gedaan..... omdat ik het een ontiegelijk boutwerk vind :-P

Dan nog even de W3C validatie, dat je als designer netjes moet proggen is waar maar W3C validatie is niet heilig naar mijn mening. Het voorbeeld wat ik gaf met bijvoorbeeld embedded video is iets waar geen fatsoenlijke standaard voor te vinden is in de W3C xhtml specs. Dan kan ik er dus vrij weinig aan doen behalve een naar mijn idee zo volledig mogelijke en correcte code er in mikken.

Cross browser proof is iets wat ik veel belangrijker vind als W3C validatie en zolang er geen enkele browser zich 100% houd aan de W3C lijnen en dingen anders interperteerd kan het wel eens gebeuren dat er van een richtlijn af geweken moet worden....... daarom heet het ook een richtlijn ;-)

basbox112 schreef:

PS: Ik tracht nu wel heel intressant te doen over websites bouwen maar heb niet eens een site in m'n profiel staan zullen veel wel denken ;), ik ben er regelmatig mee bezig, maar heb niet een pagina over mezelf, of iets soortgelijks wat hierin past.. een portfolio van school, maar das nou niet heel boeiend...
Wat voor opleiding doe je? Ik doe zelf art media en design en krijg daar ook webdesign.... ben er alleen wel achter dat ik daar de komende 2 jaren wel een middag tukje kan gaan doen wat dat niveau ben ik godzijdank al wel voorbij. Overigens heb ik daar wel mooi de gelegenheid om m'n site af te bouwen in div's.... als ik het niet meer snap gewoon ff heel hard meneer schreeuwen ;-) (al heb ik die vent nog nooit een fatsoenlijk geprogt stukje code zien gebruiken..)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
8-12-2005 09:17

Reind schreef:

Als ik de code van Dre bekijk en hoe die alles achter elkaar aan gooit is dat natuurlijk een mooie besparing. Ik zou echter voor geen goud zo willen werken want als er dan een fout in zit heb ik niet de kennis om hem snel op te sporen.
Valt mee. De pagina zelf is namelijk keurig en systematisch gerangschikt (inclusief de bekende tab opmaak die standaard is voor programmeerwerk). Alleen zie ik het nut er niet van in om die tabs door te sturen naar de browser (dus doe ik dat ook niet ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
8-12-2005 22:19

Dré schreef:

En het staat er nog ook! laugh :D
Ja duh wink ;)
Carpe noctem
Basbox112Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 6-8-2003
Berichten: 73
8-12-2005 23:49

basbox112 schreef:

PS: Ik tracht nu wel heel intressant te doen over websites bouwen maar heb niet eens een site in m'n profiel staan zullen veel wel denken ;), ik ben er regelmatig mee bezig, maar heb niet een pagina over mezelf, of iets soortgelijks wat hierin past.. een portfolio van school, maar das nou niet heel boeiend...
Wat voor opleiding doe je? Ik doe zelf art media en design en krijg daar ook webdesign.... ben er alleen wel achter dat ik daar de komende 2 jaren wel een middag tukje kan gaan doen wat dat niveau ben ik godzijdank al wel voorbij. Overigens heb ik daar wel mooi de gelegenheid om m'n site af te bouwen in div's.... als ik het niet meer snap gewoon ff heel hard meneer schreeuwen ;-) (al heb ik die vent nog nooit een fatsoenlijk geprogt stukje code zien gebruiken..)
Doe een studie genaamd Engineering, Design & Innovation. Is een flitsende naam voor de oude werktuigbouwkunde zeg maar.. Heb ooit een middagje frontpage gehad, maar was ver daarvoor al van mening dat ik t niet zo met frontpage heb (of frontpage niet met mij maar dat terzijde). De docenten die er verstand van menen/dienen te hebben leven onder het motto van 'maar het werkt toch?'. Uit t kladbloks dus: mijn schoolpagina (ja hij moet voor IE nog even in het midden gezet worden ;) ).
HUH???
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-12-2005 00:42

basbox112 schreef:

(ja hij moet voor IE nog even in het midden gezet worden ;) ).
Gewoon een divje er omheen en klaar ben je ;-)

Nou ik ben even niet verder gegaan met de website om te zetten naar div's maaaaaaaaarrrrr ik heb wel alle shitr die in een css kon in een css gepleurd. Geen alignments meer dus in tabellen, geen breedte waardes er meer in... helemaal niks. Gewoon kale tabellen die door een css hun vorm krijgen. (natuurlijk wel een class aan gehangen anders werkt het niet ;-) maar dat geld ook voor div's dat je er een id aan moet hangen).

Ik heb de pagina grootte van een div pagina even vergeleken met mijn huidige tabel lay out en geloof het of niet. Pagina inclusief CSS is van de div pagina 2kb groter aangezien ik met de css aardig wat workarounds nodig had om de pagina er in FF, IE6 en IE7 gelijk uit te laten zien. Als ik alleen FF en IE7 gebruik is de pagina 1kb kleiner maar aangezien IE7 er nog niet is en het altijd eeuwen duurt voor mensen de zooi geupgrade hebben blijf ik dus bij de tabellen. (daarnaast word het werken met div's een ontiegelijke zooi met IE5.5.... en ja er zijn mensen op deze planeet die dat nog gebruiken).

Zooi is nu dus netjes en zo clean als het maar zijn kan.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
9-12-2005 08:14
Vergeet niet dat een css eenmaal geladen, tijdens dat bezoekniet nogmaals geladen hoeft te worden (tenzij je op elke pagina een andere css gebruikt ;-)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-12-2005 10:51

big bang schreef:

Vergeet niet dat een css eenmaal geladen, tijdens dat bezoekniet nogmaals geladen hoeft te worden (tenzij je op elke pagina een andere css gebruikt ;-)
Maar dat geld voor zowel een kale tabel pagina als voor een div pagina en aangezien de kale div pagina net zo groot was als de tabel pagina laat ik alles zoals het is gezien het feit dat de site nu in iedere browser zonder problemen werkt en dat van CSS niet te zeggen is.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
9-12-2005 11:01
CSS 2.0 is inderdaad nog steeds niet helemaal happy. Ik heb een jaar of 2 geleden bijna 2 maanden werk weg moeten gooien toen ik daar achter kwam. MAAR... Het begint er wel steeds meer op te lijken.

Mijn droom is nog steeds om volledig XML te gaan. 1 (vaste) pagina met daarin de CSS informatie, 1 (vaste) pagina met daarin de indeling van de pagina en 1 (dynamische) pagina met daarin alleen maar de XML data. Als dat goed ondersteund zou worden dan kon bij mij het dataverkeer nog een factor 2 naar beneden (dus bij een gemiddelde site wellicht zelfs een factor 10). IIS heeft een optie waarbij aan de browser gevraagd wordt of hij volledige XML foutloos ondersteunt. Geeft de browser daar geen (goed) antwoord op dan maakt IIS zelf van de XLS, XLT en CSS pagina's een XHTML pagina en voert die aan de browser in kwestie. Ik ben echter nog steeds bang om aan deze stap te beginnen (het debacle van 2 jaar geleden zit nog vers in het koppie ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-12-2005 13:08

Dré schreef:

CSS 2.0 is inderdaad nog steeds niet helemaal happy. Ik heb een jaar of 2 geleden bijna 2 maanden werk weg moeten gooien toen ik daar achter kwam. MAAR... Het begint er wel steeds meer op te lijken.

Mijn droom is nog steeds om volledig XML te gaan. 1 (vaste) pagina met daarin de CSS informatie, 1 (vaste) pagina met daarin de indeling van de pagina en 1 (dynamische) pagina met daarin alleen maar de XML data. Als dat goed ondersteund zou worden dan kon bij mij het dataverkeer nog een factor 2 naar beneden (dus bij een gemiddelde site wellicht zelfs een factor 10). IIS heeft een optie waarbij aan de browser gevraagd wordt of hij volledige XML foutloos ondersteunt. Geeft de browser daar geen (goed) antwoord op dan maakt IIS zelf van de XLS, XLT en CSS pagina's een XHTML pagina en voert die aan de browser in kwestie. Ik ben echter nog steeds bang om aan deze stap te beginnen (het debacle van 2 jaar geleden zit nog vers in het koppie ;-)
Ik denk dat we daar nog wel een jaar of wat op mogen wachten voordat het een standaard taal is die door iedere browser feilloos word ondersteund. CSS2 word door IE7 geloof ik eindelijk eens echt goed ondersteund (en of het nou goed of slecht is.... de W3C kan roepen wat ie wil, microsoft trekt toch altijd aan het langste eind)

XML is wel ontzettend mooi inderdaad, 1 keer de presentatie laag opvragen en daarna alleen nog maar data er in pompen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
2-3-2006 01:29
Hier verder dan maar,

JeroenVDV schreef:

Dus alles gebeurt inderdaad met CSS. Echter, hier gaat het om DIV's die onder m'kaar zitten. Snap ik nog, heb ik geen moeite mee, gaat in die botte designers-hersens prima naarbinnen. Maar DIV's naast m'kaar pak ik al snel toch een tabel voor omdat dat WEL goed gaat.
Helemaal geen div's die onder elkaar zitten, 1 container en daarbinnen de div's in 3 rijen en 2 colommen.

Linker menu staat namelijk gewoon strak tegen de container aan, de content div word doormiddel van een margin naar rechts gedrukt (in mijn geval dus 185px).

Of het helemaal verantwoord is.... vast niet en er zal ongetwijfeld wel weer een betere manier zijn. Ik vind het zo echter voor nu even prima want ik word gek van dat vieze gore smerige pokke css gedoe als het gaat om de zaak cross browser proof te maken. Wat ik namelijk gisteren had gemaakt bleek vanochtend voor geen meter te werken in IE en het erge was ook nog eens dat ik het in eerste instantie maar niet voor elkaar kreeg en op zulke momenten ben ik echt maar dan ook echt niet te genieten (ik kan er namelijk heeeeeeeel slecht tegen als iets me niet wil lukken en word dan boos op alles en iedereen om me heen).

Uiteindelijk bleek het een fout te zijn tussen de head tags en heb ik er ruim 3 uur over gedaan om daar achter te komen maar uiteindelijk werkt het.... godzijdank. (anders had ik nu een pc vermoord of iets dergelijks ;-) )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)