Forum > Licht

rollerscan ombouwen naar led!

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 24-3-2024
Berichten: 150
18-11-2023 10:03
hallo allemaal, ik ben bezig met een hobbyklusje puur uit interesse om te ontdekken wat mogelijk is.
Nu is het zo dat ik een rollerscan heb met een hele zware trafo erin en dat alleen maar voor het lampje van 24v/25ow halogeen.
Ik heb de trafo en lamp eruit gehaald en een 230v led erin gezet wat prima gelukt is, echter is er 1 maar...
De output komt lange na niet overeen met de oude lamp (waarvan ik al wist dat dat ook zou gebeuren) maar had deze nog op voorraad liggen nog.
Er zit nu een halogeen led van 6watt in en het resultaat tot amper effect, wat is nu een geschikte lichtbron om te gebruiken als vervanger van de oude halogeenlamp? hoevel watt led komt overeen met 250watt halogeenlamp?

alvast dank
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 694
18-11-2023 12:33
probleem zal vooral zijn om t licht op de juiste plek te krijgen. de spiegel achterop op n ELC gloeipitje zorgt dat t licht heel dicht voor t lampje sterk gefocust is zodat alles door de kleurfilters en gobos gaat ipv dat t ergens achterin de scan beland.
Hou er ook rekening mee dat de kleurfilters voor n halogeenlamp niet perse goed zullen werken met n willekeurige led-lichtbron
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 24-3-2024
Berichten: 150
18-11-2023 16:50

Soundpower schreef:

probleem zal vooral zijn om t licht op de juiste plek te krijgen. de spiegel achterop op n ELC gloeipitje zorgt dat t licht heel dicht voor t lampje sterk gefocust is zodat alles door de kleurfilters en gobos gaat ipv dat t ergens achterin de scan beland.
Hou er ook rekening mee dat de kleurfilters voor n halogeenlamp niet perse goed zullen werken met n willekeurige led-lichtbron
dat op juiste plek krijgen moet ik ook nog precies iutvogelen maar wil eerst een led hebben wat goed werkt erop, bedoel de 6w led geeft weinig tot niks geen output. Zelf zat ik te denken om het wattage terug te schroeven naar 100/150W en dat omgezet in led.
(als ik 150w halogeen erop zet komt er nog steeds genoeg licht uit voor de ruimte)
misschien dat een COB-led beter zal werken,maar daar zit weer wat werk extra aan vast.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2054
18-11-2023 19:52
Grofweg kun je rekenen op 1:10 bij de verhouding led vermogen : halogeen vermogen.
Je zou dus 15-25 watt aan led moeten inzetten.
COB kan, maar dan moet je kijken hoe je deze op de juiste plaats in de bestaande reflector krijgt.

Wellicht is de gemakkelijkste oplossing om een spot met geïntegreerde spiegel waarvan de openingshoek zo klein mogelijk is. Het zal echter lastig zijn iets passends te vinden denk ik.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 9469
19-11-2023 09:15
ik heb deze truuk al eens lang gelden uitgehaald met 2 Martin scanners.
Maar inderdaad wel een naar verhouding veel zwaardere led gebruikt.
Scanner was 250 watt MSD lichtpit, Daarvoor in de plaats had ik 50 watt led uit zon bouwlamp gemaakt.
COB was er toen nog niet zo veel.

Licht opbrengst was redelijk, maar minder dan de MSD
Maar wel voordeel dat het hele ding een stuk lichter was, minder stroom verbruikte, een langer mee ging.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 24-3-2024
Berichten: 150
19-11-2023 18:44
een bouwlamp?! dat ik daar nog niet aan gedacht heb, thanks Tom happy :)
Ik heb nog wat oldschool discolampen liggen waarvan de rollerscan nog best een leuk ding is, alleen het gewicht met de trafo die erin zat shut up :X
wou deze dus ombouwen i.v.m. gewicht en verbruik en uit interesse of het ombouwen simpel gaat. Het blijft toch best zonde dat al die discolampen die zekers nog mooie effecten hebben inzich (zoals Martin wizard) dat dat nergens meer gebruikt word en erg goedkoop verkocht word alleen maar vanwege dat het geen led is.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 280
19-11-2023 19:04
Hier in de shop staan diverse "reserve" lampen voor led spots, wellicht dat je daar iets mee kunt icm een degelijke voeding
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 13455
20-11-2023 14:54

Deejay84 schreef:

hallo allemaal, ik ben bezig met een hobbyklusje puur uit interesse om te ontdekken wat mogelijk is.
Nu is het zo dat ik een rollerscan heb met een hele zware trafo erin en dat alleen maar voor het lampje van 24v/25ow halogeen.
Ik heb de trafo en lamp eruit gehaald en een 230v led erin gezet wat prima gelukt is, echter is er 1 maar...
De output komt lange na niet overeen met de oude lamp (waarvan ik al wist dat dat ook zou gebeuren) maar had deze nog op voorraad liggen nog.
Er zit nu een halogeen led van 6watt in en het resultaat tot amper effect, wat is nu een geschikte lichtbron om te gebruiken als vervanger van de oude halogeenlamp? hoevel watt led komt overeen met 250watt halogeenlamp?
Ergens rond de 50-75W (we rekenen vaak met een factor 5 bij halogeen vs. led in spots e.d. (bij gasontlading vs. led is het zelfs maar een factor 3)). Daarnaast moet je het ook nog voor elkaar krijgen dat de koeling goed z'n werk doet én dat de output precies in de focus van de lens komt te liggen (als er al een lens is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 9469
21-11-2023 07:47
Maar Dré heeft gelijk, je moet wel actief koelen anders word het veel te warm in de behuizing. De andere onderdelen krijgen daar ook last van.
Voor de koeling had ik de oude transformator eruit gehaald en de reeds aanwezige 12 volt ventilator gevoed met een 12 volt adaptertje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 24-3-2024
Berichten: 150
27-11-2023 15:16
Er zit een lens in inderdaad en heb een beetje lopen friemelen met een losse lichtbron en dan merk je dat het niet echt mogelijk is om een goede positie te bepalen vanwege de te zwakke lichtstraal die eruit komt.
Ik zal eens in de shop kijken voor een losse LED met bij behorende voeding. Voor koeling hoop ik dat de Fan die er al inzit voldoende zal zijn.
Voor de rest blijft het een hobby matig project uit nieuwsgierigheid, en moeten de kosten laag blijven!
Mocht iemand nog ideeën hebben?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)