Forum > Off-Zone

Voeding aanpassen voor auto

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
7-11-2023 09:16
Zoals aangegeven, ik ben zelf slechthorend, maar niet doof langs een kant gelukkig.
Voor jou is dan natuurlijk alles mono, ik vind het zelf verschrikkelijk om alles "exact midden in m'n hoofd" te horen en heb daarom nooit ringleiding gebruikt.
Lipsync vind ik zelf niet zo spannend, ik ben bijzonder slecht in liplezen, maar vertraging tussen "echt geluid" en vertraagd versterkt geluid is natuurlijk wel super irritant... laugh :D

Overigens is er volgens mij nauwelijks verschil tussen een normale versterker en een ringleiding versterker.
Volgens mij zou je prima een lus kunnen maken vanaf de uitgang van een (met de minimale impedantie belaste) audioversterker. Autoversterker of een andere goedkope 12V versterkermodule, vermogensweerstandje van 2/4/8Ohm en klaar?
Je zou een en ander gemakkelijk even kunnen testen natuurlijk (hoeft niet eens in de auto razz :p )...

Ik moet eens bij mijn ouders op zolder kijken, misschien mij ligt daar nog een klein ringleiding versterkertje...
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
7-11-2023 16:49
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 7-11-2023 16:52
ik ben al mijn hele leven slechthorend, en aan een kant praktisch doof.
Dan leer je toch meer te compenseren op liplezen. (heet tegenwoordig: "spraak afzien" shut up :X )
Ik denk dat ik ongeveer 30% lippen lees.
Daarom is het in de auto voor mij zo lastig allemaal, en als we dan een lange rit hebben, is het toch wel erg stil laugh :D

Een gewone auto versterker heef geen drie ingangen en ook geen agc.
Op de ingangen zet ik twee microfoons, eentje voor en eentje achterin, en dan de derde zet ik het autoradiogeluid op, dan heb ik ook de telefoon nog in mijn ringleiding, en een beetje muziek.

Ook zit er bij ringleiding versterkers een regeling die als een soort compressortje werkt om het geluid te optimaliseren.
Ook moet je met een gewone versterker de weerstand wel een beetje in de gaten houden,
minstens 4 ohm, dus dan ga je snel met zon kleine lus er een extra vermogens weerstand tussen zetten.
En die word dan weer lekker warm.
Een ringleiding versterker kan al omgaan met een weerstand van minder dan een half ohm.
En bij de meesten ligt het optimum rond de 1 ohm weerstand op de lus.
In de praktijk bouw je de juiste weerstand op door de berekening van de lengte van de lus en de dikte van het koper.
In de auto gebruik ik gewoon een wat dikkere kwaliteit cat kabel, en daar kan ik 4 tot 8 windingen maken in het zelfde lusje door ze in serie te zetten.
Afhankelijk van de lengte bepaal ik dan de weerstand door de boel in serie en apralel te zetten. Ik leg de lus meestal eerst ff uit op mijn werkbank, en dan ff meten wat de beste frequentie verhoudingen geeft, en de juiste sterkte.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
7-11-2023 16:50
Maar goed, welke voedings buck dingen moet ik nu nemen? Hoe herken ik een geïsoleerde?
Want zo te zien zijn de geïsoleerde toch een stuk duurder als je wat meer vermogen zoekt dan een paar watt.

Ik heb ook nog een 500 watt converter liggen die gewoon van 12 volt 230 volt ac maakt, misschien toch slimmer om die dan maar ertussen te stoppen, en de 10% verlies maar voor lief nemen die zon ding verstookt. Dan hoeven we eigenlijk ook niets te bouwen, stekkers er in en klaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
7-11-2023 19:58
Het gemakkelijkst ben je inderdaad weg met de 230 omvormer. Bij een geïsoleerde dc converter zal dat wel vermeld zijn. Bij een niet geïsoleerde staat meestal niets.
Als je een symmetrische kunt vinden met het juiste vermogen, ben je waarschijnlijk het goedkoopst en efficiëntste uit.

Wellicht interessant om eerst aan de originele situatie de werkelijke stromen te meten en eventueel met twee labvoedingen te kijken hoe de prestaties bij +- 15V zijn.
Niet goed, wel hard!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
17-11-2023 07:16
Ik was nog wat aan het zoeken, het blijkt niet zo lastig om een buck converter te gebruiken om een negatieve spanning te maken:
www.electronicspecifier.com/products/power/creating-a-negative-output-voltage-using-a-buck-converter

Edit:
Mijn collega had nog de dd39ajpa converter gevonden, dat zou moeten werken voor jou lijkt me.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 13458
17-11-2023 18:23
Als je dan nagaat wat we daar een jaar of 20-30 geleden voor uit moesten halen (qua componenten en zo)... Tegenwoordig dus een paar euro.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
17-11-2023 18:43
Ja toevallig dat is met veel dingen zo... gisteren nog een garwood in ear setje uit elkaar gehad, die dingen kostten destijds even veel als een auto, tegenwoordig vinden we 500 euro al veel laugh :D

Waarom waren buck/boost converters in de nabije geschiedenis eigenlijk niet echt gemeengoed, het is niet dat het principe zo high tech is?
Je merkt wel in veel iets oudere apparaten dat een microcontroller of een printplaat überhaupt al als een luxe werd beschouwd die men zoveel mogelijk probereeerde te vermijden, terwijl het tegenwoordig juist een vorm van kostenbesparing is geworden...
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 13458
17-11-2023 18:56

Joepurlings schreef:

Waarom waren buck/boost converters in de nabije geschiedenis eigenlijk niet echt gemeengoed, het is niet dat het principe zo high tech is?
De techniek was niet echt gemeengoed (in die tijd zag je nog veel mensen omlklooien met UA741's uit het jaar kruik) en er waren ook geen dedicated chips beschikbaar (dus als je zoiets ging ontwerpen had je daar zeker een handvol chips voor nodig).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
18-11-2023 09:54
tja, en ik ben al niet zon printjes ontwerper laugh :D
Moet ook een beetje veilig blijven ion de auto, ik heb geen zin in rookwolkjes....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 13458
20-11-2023 15:02
Voor E 5,85 voor een complete 20VA symmetrische voeding ga ook ik echt geen soldeerbout meer ter hand nemen. Zou zelfs niet eens meer weten waar de dongel voor mijn Ultiboard licentie ook alweer ligt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)