Forum > Off-Zone

Voeding aanpassen voor auto

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
5-11-2023 15:52
Helaas geen MTS techniek gedaan, maar toch zon vraagje.
Ik wil een ringleiding versterker ombouwen om in mijn auto te gebruiken.

Deze versterker is uitgerust met een transformator met 3 uitgaande draden.
Gemeten over de middelste en een buitenste komt er 18volt AC uit
Gemeten over de twee buitenste komt staat er 36 volt op.

De 2 buitenste draden gaan de gelijkrichter in, en dan komt er achter de gelijkrichter keurig 36 volt gelijkspanning uit met een plus en min kant.
Nu kan ik een eenvoudige voeding kopen die van 12 volt DC keurig 36 volt DC kan maken, en deze aansluiten achter de gelijkrichter.
So far so good,
MAAR.....wat moet ik nu met die middelste draad van die transformator, die ook rechtstreeks in de versterker als een soort ground zit aangesloten, en waar een hele boel toch mee verbonden is in de versterker?

Ik hoop dat iemand mij kan/wil helpen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
5-11-2023 15:58
Je zult dan 2 geïsoleerde dc dc converters moeten gebruiken, zodat je de + van de voedingskant en de - van de positieve voedingskant kunt verbinden, of je moet op zoek naar een dc dc converter die zowel een positieve als negatieve voeding levert.

Het probleem is dat de goedkope converters niet geïsoleerd zijn, waardoor de - ingaand en uitgaand doorverbonden zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat een 230v omvormer of een 12v versterker gemakkelijker en/of goedkoper zal zijn.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
5-11-2023 18:27
ik begrijp je verhaal niet helemaal,
2 DC voedingen?
Ik heb nu een vrij nette gevonden die keurig regelbaar van 12 volt 36 volt maakt, voor minder dan 10 euro.
Waarom gaat het fout met 1 zon ding?

Als ik de spanning meet achter de gelijkrichter, is het 36 volt dc met een keurig plus en een min naar de versterker.
Ik zit alleen met die ground aansluiting (zoals dat ding blijkbaar word genoemd bij dit soort voedingen.)
waar moet ik dan met die ground aansluiting heen?

en zelfs als ik twee van dei 12>36DC voedingen ga gebruiken, nog steeds de zelfde vraag: waar moet ik dan met die ground aansluiting heen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
5-11-2023 19:16
Hallo Tom,
Je hebt met die midden aftakking een symmetrische voeding, dus eigenlijk geen 36V maar +17 en -17v. De ground aansluiting zit daar middenin (je zogenaamde 0v).
Waarschijnlijk ga je een +/- 15v dc dc converter in één doosje wel vinden.

Over welk vermogen hebben we het?

Bij twee aparte voedingen zet je ingaand parallel, uitgaand in serie (- aan + zoals bij batterijen) met de gnd aansluiting op de plaats waar de twee voedingen met elkaar verbonden zijn.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
6-11-2023 14:58
Dank voor je uitleg to zo ver.
ik snap nu wat ik moet maken.
In neem twee van die converters, ze zijn mooi regelbaar.
Dus kan ze keurig in serie zetten en dan gelijke waarde op elk inregelen.
Ik ga voorbij de gelijkrichter aansluiten op de plus en min kant,
en waar ze in serie staan, die brug zet ik ok de ground pen.

Die converters zijn 8 ampere er zit zelfs keurig een koelblokje aan.
De ringleiding versterker hoeft maar op heel laag vermogen te werken, want het is slechts de auto.
Ik denk dat 1 ampere output al heel aardig op de piek zit van wat nodig is.
Dus die voedingen gaan nooit warm worden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
6-11-2023 16:40
Nee, niet doen met die wat jij liet zien! Deze zijn niet geïsoleerd, dus je kunt ze niet + en - aan elkaar hangen!

Met deze zal het wellicht lukken, ook al is de spanning een paar volt minder:
universal-solder.ca/product/dc-dc-converter-symmetric-output-15v/
nl.mouser.com/ProductDetail/CUI-Inc/PYBE30-Q24-D15H-T?qs=sGAEpiMZZMsc0tfZmXiUnTr9pnMRotOJfjROxwLORa6LbWVak0VmlQ%3D%3D

Eerlijk gezegd snap ik als hoortoestelgebruiker niet waarom je ringleiding zou willen gebruiken. Zo mono als het maar kan zijn, dus alles speelt zich midden in je hoofd af en een geluidssterkte die varieert met de positie van je hoofd. Wat mij betreft nog onbruikbaarder dan de halve bluetooth functionaliteit die tegenwoordig in hoortoestellen zit.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 13458
6-11-2023 22:43
Als het niet teveel stroom vreet dan kun je deze symmetrische buck converter pakken (wellicht nog even doorzoeken als je iets anders wilt dan +/-15V uit.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
6-11-2023 23:39
Haha grappig dat je ook de Spaanse site verwijst laugh :D
Als je goed op de plaatjes kijkt zie je dat je de spanning kunt aanpassen met R1.
Zoeken op de code van het printje (dd1912pa) levert ook andere plekken op waar ook de andere spanningen kant en klaar te krijgen zijn.

Reken wel op nog geen 250mA belastbaarheid (8W bij 36V)!

Deze zou tot 30w leveren:
www.aliexpress.com/item/1005005815143189.html
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
7-11-2023 08:43
ok,
250mw is te laag vrees ik, er moet wel een beetje vermogen zijn voor de versterker.
de output zal rond de 1 ampere liggen,
Dat is dan op de hogere spanning, maar ik wil het wel een beetje veilig doen in de auto, we zitten niet op een fikkie te wachten.

Dus een buck converter...
Deze zijn 3 ampre , regelbaar en lekker voordelig ;-)
Is dat wat?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik een niet geïsoleerde van een geïsoleerde onderscheid?

En heeft zon ding dan in zijn eigen opbouw al een nul punt waarvan ik de ground kan pakken, of moet ik er toch weer twee gebruiken?
Hier een zoekopdracht op mijn Spaanse Amazone. Bij voorkeur en prime product kiezen, want dan kan ik het terugsturen als het nit werkt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 9469
7-11-2023 08:46

Joepurlings schreef:

Eerlijk gezegd snap ik als hoortoestelgebruiker niet waarom je ringleiding zou willen gebruiken. Zo mono als het maar kan zijn, dus alles speelt zich midden in je hoofd af en een geluidssterkte die varieert met de positie van je hoofd. Wat mij betreft nog onbruikbaarder dan de halve bluetooth functionaliteit die tegenwoordig in hoortoestellen zit.
Het voordeel van ringleiding is, dat het rechtstreeks zonder vertraging in je hoortoestel terecht komt.
Bluetooth heeft een retentie van meer dan 0,1 seconde, je wil niet weten wat dat voor lip syngronisatie betekend voor een slechthorende.

Verder is het voornamelijk voor mij om een microfoon bij de bijrijdersstoel te plaatsen, zodat ik mijn vrouw makkelijker kan verstaan als ik rij.
Ik ben namelijk rechts doof....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)