Forum > Zelfbouw Speakers

Verpulverende soldeerverbindingen

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 1343
16-9-2023 16:06
Afgaande op de foto's lijkt het mij een chemische (oxidatie?) reactie
Dat heb ik ook gezien, mijn theorie is dat het wellicht loodvrij soldeer is geweest en daardoor mogelijk gevoeliger voor de S-39 die ik standaard gebruik. Lood is denk ik redelijk zuurbestendig in vergelijking met tin en koper en daardoor ben ik wellicht al die jaren goed weggekomen met het niet goed wegpoetsen van de S-39 na het solderen.

Het is geen temperatuurgeregelde soldeerbout, met een beitelvormige tip van 9 mm. Voor SMD gebruik ik een 30 W soldeerboutje met een veel kleinere punt.
1-2-3-4-hoedje-van...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 2057
16-9-2023 16:54
Oei ja duidelijk!
S39 nooit en te nimmer gebruiken voor elektrische verbindingen!

Google maar eens naar S39 en elektronica, je zult zien dat de relatie hiertussen gekenmerkt wordt door nooit en absoluut niet...

Goede elektronica tin met ingekapseld vloeimiddel (flux) gebruiken en een voldoende hete bout, dan moet het goed gaan. Zelf ben ik erg tevreden van de soldeertin van het merk multicore.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 13458
16-9-2023 17:30
Solderen met S39. Ik heb meerdere keren geprobeerd een vriendelijk opbouwende reactie hierover te schrijven. Is me niet gelukt...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 1343
16-9-2023 21:08
Na een beetje zoekwerk blijkt dat S-39 vroeger een ander actief ingrediënt had. De huidige S-39 is weliswaar zuurvrij maar juist de variant die elektrische bedrading corrodeert (op basis van zinkchloride als ik het goed heb), de oude variant is niet meer te krijgen. De verpakking is gewoon hetzelfde gebleven en ze zijn blijkbaar stilzwijgend van de ene naar de andere variant gegaan. Dat verklaart waarom ik jarenlang bedrading met S-39 gesoldeerd heb en nooit problemen heb gehad.

Mijn huidige potje S-39 is vrij nieuw, voor het solderen van koperen leidingen met 97/3 en daar is het blijkbaar juist wel voor geschikt.

Maar goed, heb zuurvrije soldeerpasta besteld en voor de zekerheid ook maar 60/40 met 2.5% flux.

@Dré: Gewoon een nachtje over slapen, als het je dan nog steeds niet lukt ben je gewoon oud geworden ;P
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
17-9-2023 11:05
ik heb ooit zon grootverpakking gekocht ergens eind 70er jaren, Nooit gebruikt voor elektra,
maar wel voor waterleiding (koper) je wilt niet weten hoe mooi schoon dat koper brand als je het warm stookt nadat je er s39 op gesmeerd hebt.

Ik gebruik het af en toe nog steeds hier in Spanje op koperen leidingen.
Het koper is hier trouwens heel anders van samenstelling.
Het is kneiter hard en stijf. (volgens mij omdat het gemengd is met ijzer)
Als je het met een buigtang wilt buigen moet je het eerst heet stoken, zo hard dus.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 2057
17-9-2023 11:47
Er is geen enkele reden om extra vloeimiddel te gebruiken bij elektrisch soldeerwerk, behalve bij sommig SMD werk. In dat geval gebruik je hiervoor speciaal electronica vloeimiddel.

Standaard soldeerpasta of S39 en S65 hoort niet bij elektronica thuis, niet de nieuwe, niet de oude niet de inox, niet de zuurvrije, gewoon niet.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 13458
17-9-2023 16:20

Rademakers schreef:

@Dré: Gewoon een nachtje over slapen, als het je dan nog steeds niet lukt ben je gewoon oud geworden ;P
Ik ben in ieder geval wat milder geworden. Vroeger had ik je gewoon gevraagd of je soms poep tussen je oren had of zo. wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 1343
18-9-2023 13:00

Dré schreef:

Rademakers schreef:

@Dré: Gewoon een nachtje over slapen, als het je dan nog steeds niet lukt ben je gewoon oud geworden ;P
Ik ben in ieder geval wat milder geworden. Vroeger had ik je gewoon gevraagd of je soms poep tussen je oren had of zo. wink ;)
Zover ik weet geen poep tussen mijn oren.

Joepurlings schreef:

Er is geen enkele reden om extra vloeimiddel te gebruiken bij elektrisch soldeerwerk, behalve bij sommig SMD werk. In dat geval gebruik je hiervoor speciaal electronica vloeimiddel.

Standaard soldeerpasta of S39 en S65 hoort niet bij elektronica thuis, niet de nieuwe, niet de oude niet de inox, niet de zuurvrije, gewoon niet.
Sorry, een beetje last van poep tussen mijn oren. Wat?!? Als ik een € zou krijgen voor elk instructiefilmpje waarin extra flux wordt gebruikt, dan zou ik de rest van mijn leven gratis flux kunnen kopen. Zeker niet altijd nodig maar genoeg keren gehad waar het leven zo veel gemakkelijker was mét?

Tom schreef:

ik heb ooit zon grootverpakking gekocht ergens eind 70er jaren, Nooit gebruikt voor elektra,
maar wel voor waterleiding (koper) je wilt niet weten hoe mooi schoon dat koper brand als je het warm stookt nadat je er s39 op gesmeerd hebt.

Ik gebruik het af en toe nog steeds hier in Spanje op koperen leidingen.
Het koper is hier trouwens heel anders van samenstelling.
Het is kneiter hard en stijf. (volgens mij omdat het gemengd is met ijzer)
Als je het met een buigtang wilt buigen moet je het eerst heet stoken, zo hard dus.
Oudere buizen zijn gemengd met staal, sterker maar met een kortere levensduur. Voor koperen buizen (9 van de 10 keer 15 mm) gebruik ik een soldeerbrander en S-39 én inderdaad maagdelijk schoon.
1-2-3-4-hoedje-van...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 2057
18-9-2023 15:31
Voor normaal soldeerwerk is het echt niet nodig, filmpjes op youtube kijk ik praktisch nooit, tenzij het echt niet anders kan (ik erger me kapot aan 5 minuten durende filmpjes om me alleen het juiste schroefje of knopje te laten zien).

Voor specifiek SMD elektronicawerk, of wanneer je bijvoorbeeld met een tinbad kabels wilt vertinnen, kan flux handig zijn, maar dan gebruik je echt specifieke elektronica flux en geen standaard bouwmarkt spul.
Bijvoorbeeld: mgchemicals.com/products/soldering-supplies/soldering-flux/rosin-flux/
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)