Forum > Off-Zone

Eindschakelaar voor rolluik gebruiken

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
19-5-2023 14:00
Goedemiddag heren,

heel erg off-zone, maar wellicht leuk om met me mee te denken hoe ik dit technisch voor elkaar krijg. (Dré, als het te offzone is druk maar op de delete-knop).

Situatie: ik heb een mooi grasveldje als voortuin, en die wil ik via een robotmaaier laten maaien. Maar het is de voortuin, dus risico op diefstal. Ik woon niet in Detroit, maar wil het ook niet té gemakkelijk maken. Toen zag ik deze oplossing en dacht ik (technisch) 'yes, dat is het!'. De looks zijn voor verbetering vatbaar, maar het idee is uitstekend:

www.google.com/search?q=landroid+garage&source=lmns&tbm=vid&bih=1289&biw=2560&rlz=1C1ONGR_nlNL1033NL1033&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwi0vurqqYH_AhUO4rsIHeigBL8Q_AUoA3oECAEQAw#fpstate=ive&vld=cid:7abfd52c,vid:tLis0VMGIfw

Als de maaier zijn laadpunt zoekt, drukt hij een eindschakelaar in. Die bedient dan het rolluik omhoog of omlaag. En daar zit het punt: een rolluikmotor heeft 4 aders; op, neer, nul en aarde. Met die eindschakelaar kan ik maar één actie doen. Bestaan er ook 2-polige zodat 'ingedrukt' omlaag betekent en 'ontspannen' omhoog? Ik heb ze niet kunnen vinden..

www.elektramat.nl/omron-d4n-4187-omron-safety-eindschak/?channable=0141ac696400373130383136d8&utm_source=google-surfaces&utm_medium=organic&gclid=CjwKCAjwvJyjBhApEiwAWz2nLa9LijRK55HoarBcz4PiSRYdqf4_rqBJI4CZpMaRGLfT-zyaTKwBGxoCEaoQAvD_BwE

Om het fool-proof te maken, zou ik het het handigst vinden om er gewoon direct 230v mee te kunnen schakelen. Maar als dat niet kan zal ik iets met relais moeten doen.
Ook hier kan úw reclame staan!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 13458
19-5-2023 14:43
Weet je zeker dat dit nodig is? Mijn maaier (een ouwetje) maakt een herrie van jewelste als deze ongevraagd buiten de inductielus gehaald wordt. Daar wordt echt iedereen van wakker. En je krijgt hem ook niet zo maar stil (zonder hem te slopen).

Heb je nog geen home automation? Hier draait alles op Home Assistant (en dan worden dit soort dingetjes appeltje eitje om te implementeren). Als je al een NAS hebt (of een werkloze Pi-3 of hoger) dan is het opzetten van een home automation zeker een goed idee. Ik zou echt niet meer zonder kunnen (nou ja, willen).

Is dat allemaal geen optie, gebruik dan de eindschakelaar om een meervoudig relais te schakelen (kun je daar de gewenste logica in frotten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
19-5-2023 19:23
Elke schakelaar kun je een relais laten schakelen en zo krijg je zoveel polen als je wilt.
Eltako heeft ook hele mooie relais speciaal voor gemakkelijke bediening van rolluiken.
Niet goed, wel hard!
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
22-5-2023 08:14

Dré schreef:

Weet je zeker dat dit nodig is? Mijn maaier (een ouwetje) maakt een herrie van jewelste als deze ongevraagd buiten de inductielus gehaald wordt. Daar wordt echt iedereen van wakker. En je krijgt hem ook niet zo maar stil (zonder hem te slopen).

Heb je nog geen home automation? Hier draait alles op Home Assistant (en dan worden dit soort dingetjes appeltje eitje om te implementeren). Als je al een NAS hebt (of een werkloze Pi-3 of hoger) dan is het opzetten van een home automation zeker een goed idee. Ik zou echt niet meer zonder kunnen (nou ja, willen).

Is dat allemaal geen optie, gebruik dan de eindschakelaar om een meervoudig relais te schakelen (kun je daar de gewenste logica in frotten).
Tja of het nodig is, geen idee want ik heb tot nu toe nog geen robotmaaier. Ik lees ook overal dat die dingen niet te gebruiken zijn zonder pincode, dus als ze in de beveiliging schieten ze waardeloos worden. Maar goed, bushokjes worden ook vernield zonder dat iemand er beter van wordt. En ik vind het ook wel een gadget-gehalte hebben.

Mijn huis werkt via een domoticasysteem maar ik zou dit graag zo 'dom' mogelijk willen houden. Enerzijds voor de kosten, anderzijds voor zaken als updates etc. Gewoon simpelweg schakelaar positie 1 = open, positie 2 = gesloten. Ik ga de tip van Joepeurlings eens bekijken, of eens verdiepen hoe zo'n meervoudig relais te gebruiken is. Thanks voor de input.
Ook hier kan úw reclame staan!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 1343
23-5-2023 08:43
Twee eindschakelaars met tegengestelde schakelstand, eentje standaard uit andere standaard aan?

Zelf maken? Twee reed-schakelaars, aan de uiteinden van een horizontale sleuf, met een magneetje erin. Robotmaaier rijd er langs, met een sterkere magneet op de behuizing, die de kleinere magneet mee trekt.

Arduino kopen, iemand op fiver betalen om je Arduino te programmeren. Met de laatste twee kun je ook de eventuele vertraging tussen schakelen instellen.
1-2-3-4-hoedje-van...
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 281
23-5-2023 08:55
Is zon maaier ook in te stellen qua tijd?
Anders zou je ook bijv om 11.00 het rolluik open kunnen sturen en de maaier vanaf 11.10 laten maaien. Ik heb zelf kastjes tussen de rolluiken zitten die ik via domoticz kan aansturen, maar er zit ook nog een mogelijkheid voor hardware matige contacten.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
25-5-2023 03:59
Volgens mij moet dit ook wel lukken met een magneetschakelaar en de rolluikswitch van Klik aan Klik uit. Dan hoef je helemaal niks te programmeren.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)