Forum > Zelfbouw Speakers

Kast retunen voor andere middriver, heb wat hulp nodig

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
3-3-2023 09:20
Wil je echt perfect impedantie meten, zou je de huur/aanschaf van een Minirator-pro kunnen overwegen.
Deze kan bij elke frequentie de impedantie meten.

Een standaard impedantie meter, meet meestal bij een vaste frequentie, bijvoorbeeld 800Hz
Maar als je de frequentie veranderd, dan veranderd ook de impedantie.
Daardoor kan het wel eens heel verhelderend zijn omdat bij het hele spectrum te meten waar de luidspreker op moet werken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 499
3-3-2023 10:44
@Tom

De aangedragen oplossingen om de impedantie te meten, maken allemaal gebruik van een sweep.

Van REW etc is héél veel te vinden, ook met afbeeldingen etc.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 694
3-3-2023 11:06
Ehh tom, leuke link maar niet iedereen spreekt Spaans hoor.. jij als onze spaanse forum-snowbird hebt daar geen moeite mee, maar ik spreek/begrijp er niet veel meer dan n paar woorden van laugh :D
Ben niet van plan om heel veel tijd, moeite en geld aan t meetverhaal te besteden, als ik er zelf niet uit kom zoek ik wel iemand die de benodigde spullen heeft, weet hoe t werkt en de resultaten kan interpreteren.
(ik heb geen interesse om luidsprekerontwerper/bouwer te worden, als Dre die er voor geleerd heeft daar al geen stuiver aan heeft kunnen verdienen zal dat bij mij weinig anders zijn)
Heb gister al ff in de schroothoop gezocht naar n apparaat waar ik weerstanden uit kan slopen, maar ik heb niks zinnigs liggen, alle weerstandswaarden die ik tegen kwam zijn veel te hoog als ik t goed begrepen heb.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 2057
3-3-2023 12:43
Als je een kvk nummer hebt, gewoon ff bestellen bij Farnell of RS ofzo.
Ik heb mijn meetopstellinkje (incl. schakelaartjes en banaanstekkers enzo) netjes in een doosje gebouwd, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Ook de schakelaartjes en stekkertjes zijn natuurlijk een luxe die niet noodzakelijk is.
Ik heb dus dit compleet gebouwd: vikash.info/audio/sw_jig/index.asp

Helaas werkt de link die Dré in mijn topic had geplaatst met de schema's hiervan niet meer, blijkbaar heb ik destijds ook nagelaten om het voor mezelf op te slaan.
Volgens mij heb ik wel nog een versie op een stuk dode boom staan, op verzoek wil ik dit wel inscannen.

Tom zijn link bestaat overigens ook in het engelands: www.nti-audio.com/en/products/minirator-mr-pro-mr2
Als je meet met REW doe je dit overigens ook op verschillende frequenties (anders kun je er natuurlijk ook geen plotje van maken).
Niet goed, wel hard!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 694
3-3-2023 13:27
Ah ja dat ziet er gelikt uit, mooi gemaakt!

T is spijtig, maar ik begin langzaam tot de conclusie te komen dat dit hele topic voor mij n zinloos verhaal geworden is, ik beschik niet over de kennis van audiotechniek, electronica en computers die nodig is om dit tot n goed einde te brengen.
Meetopstelling bouwen ga ik maar niet aan beginnen, de kans dat ik daar iets zinnigs uit haal is 0, zeker als je weet dat ik en computers samen gaan als water en vuur..
Had verwacht dat n ruwe schatting maken van poortafstemming n stuk eenvoudiger zou zijn als dat t kennelijk is, ondanks dat t over 1 vd de meest voorkomende 15"mid/laag drivers gaat die er ooit geweest is op deze planeet, en ik de kastinhoud en bestaande poorten vrij nauwkeurig gemeten/berekend heb.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 2057
3-3-2023 14:33
Die foto's zijn niet van mij, maar het ziet er vergelijkbaar uit.
Het lijkt allemaal (veel) ingewikkelder dan het is hoor!

Ik heb totaal geen ervaring met het ontwerpen of simuleren van kasten, dus daar kan ik je verder niet mee helpen.
In het genoemde topic had ik echter genoeg hulp gekregen om een werkende meetopstelling via de geluidskaart te maken (wat overigens veel gemakkelijker en beter blijkt te werken dan ik ooit had durven vermoeden). In principe heb je genoeg aan een weerstandje en een geluidskaart met in- en uitgang op line niveau.
Niet goed, wel hard!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 694
3-3-2023 17:37
@Dre: Wat mij betreft is dit topic nu wel rijp voor de digitale kliko, er staat nog niks in waar de mensheid ook maar iets aan mist als t weg is en ik geloof ook niet dat er nog iets waardevols uit gaat komen...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 281
4-3-2023 09:26
Nou nou, volgens mij begrijp je niet zo goed hoe een forum werkt, juist door discussiëren ontstaat vaak een oplossing, wellicht niet direct de door jou gewenste maar wie weet komt dat nog
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 694
4-3-2023 12:52
O maar ik heb hier wel wat van geleerd hoor, nl dat mijn oorspronkelijke doel van dit hele verhaal (het op n eenvoudige manier maken van een enigszins betrouwbare computersimulatie voor de poorttuning voor mijn project te schatten) kennelijk een illusie is.

Om de forumvervuiling met topics zonder enige waardevolle informatie n beetje te beperken mag dit topic van mij wel naar de digitale eeuwige jachtvelden, dat zorgt ook dat de zoekresultaten bruikbaar blijven
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 13458
4-3-2023 19:32
Ik heb nog wel een hint waar je wellicht wat mee kunt. Op de resonantiefrequentie van de poort staat de conus vrijwel stil. Bekijk dat niet bij neplicht maar bij daglicht. Overigens kun je het beter voelen dan zien (met enige ervaring kun je er zelfs behoorlijk goed in worden). Dus even een sweep progje downloaden en met de hand van 30 tot 100Hz sweepen terwijl je rustig voelt aan de conus.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)