Forum > Zelfbouw Speakers

Cubo 21 + 2x10'' top

(77 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
6-3-2021 22:49

Contour schreef:

Tom Danley gebruikt een gelijksoortig ontwerp al velen jaren, de unity hoorns.
Persoonlijk zou ik me af gaan vragen of ik het prettig zou vinden dat die stevige uitdovingen optreden (veroorzaakt door looptijdverschillen die zich echt helemaal niets aantrekken van de naam van de ontwerper). Of wordt dat in het originele ontwerp voorkomen door met slots te werken?

[edit]Aah. In die laatste foto wordt inderdaad met slots gewerkt. Overigens wel vrij ongebruikelijke slots. Vaker zie je dat de slot midden over de woofer geplaatst wordt (zorgt ervoor dat de belasting van conus een beetje symmetrisch blijft).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
6-3-2021 23:10
Coax hoog geeft aardig wat ruimte betreffende de crossover. Tot nu toe lijkt 800Hz haalbaar met het laag, maar kan dan ook lager gaan eventueel (b.v. 650Hz). De gebruikte hoorn (in dit geval de HF950) is de limiteerende factor. 650Hz is daar ook nog mee te doen in ieder geval.

Rechte slot zou inderdaad een wat betere belasting geven. Echter vergroot het weer L12 met de huidige layout. Het is altijd wel nog een optie uiteraard. De 10MB300 is trouwens zeer geschikt voor dergelijke belasting, de conus is versterkt met kevlar.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
8-3-2021 15:48
Zolang je slotbreedte smaller is dan 1/4 golflengte dan zul je inderdaad geen problemen hebben met uitdoving (puntbron). Ga je richting de 1/2 golflengte dan krijg je wel een nadelig effect bij hogere frequenties (tot aan een nagenoeg complete uitdoving op 1/2 lambda). Dat is ook mooi terug te zien in je frequentieplot, inclusief het omhoog verschuiven van de uitdooffrequentie bij het smaller maken van de slots (en de iets toenemende output bij hogere frequenties bij het verkleinen van de slots).

Dat de output bij smallere slots wat beter is in het hogere bereik heeft volgens mij niets met compressie te maken (die compressie is daarvoor vééél te klein) maar alles met uitdoving. Mocht je het willen testen, draai de slots dan maar eens 90 graden. Dan heb je nog steeds dezelfde compressie maar wel nagenoeg alle uitdoofellende die je hebt zonder die slots.

Bij de groene plot ligt je 1/2 lambda punt (volledige uitdoving) op ongeveer 1k2. Tot zo'n 600Hz moet de bron zich dan dus als puntbron gedragen (en de rimpel die je dan nog overhoudt heb je waarschijnlijk gekregen vanwege de verkortte hoorn (want straffeloos een hoorn verkorten is er niet bij) en/of wat staande golven in de kast (achterkamer losjes vullen met dempingsmateriaal). Bij 1200Hz is de golflengte 28.6cm. Dus zul je bij die groene plot waarschijnlijk werken met een slot van 28.6/2 = 14,3cm.

Ik zou de slots alsnog netjes recht over de spreekspoel maken en een wig plaatsen in het achterste gedeelte van de hoorn (direct beginnend waar de slots ophouden; om ook daar uitdoving veroorzaakt door looptijdverschillen te voorkomen). De slots kunnen dan wellicht ook nog iets smaller (10cm is geen probleem voor een 10") waardoor je de kast net nog wat hoger kunt gebruiken (ca. 800Hz in het geval van een 10cm slot). Je sloopt met de huidige methode namelijk niet zozeer de conus maar mogelijk wél de ophanging. Die kan door deze vreemde belasting in de loop der jaren scheeftrekken waarna de spreekpoel wellicht aan gaat slepen (en daarna gaat het snel bergafwaarts).

[edit]: Op 9-3-21 iets aangepast en aangevuld.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
9-3-2021 09:06

Dré schreef:

Ben ik de enige die in dit ontwerp echt hele grote looptijdproblemen ziet? Tot hoe hoog ben je van plan deze kast te gaan gebruiken?
Ik ben dit topic met veel interesse aan het lezen. Zou je kunnen uitleggen waarom er bij dit ontwerp grote looptijdverschillen optreden? Ik kan wel e.e.a. bedenken maar ik ben wel erg benieuwd wat exact de reden is.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
9-3-2021 11:20
Dat de output bij smallere slots wat beter is in het hogere bereik heeft volgens mij niets met compressie te maken (die compressie is daarvoor vééél te klein) maar alles met uitdoving. Mocht je het willen testen, draai de slots dan maar eens 90 graden. Dan heb je nog steeds dezelfde compressie maar wel nagenoeg alle uitdoofellende die je hebt zonder die slots.
Ik denk dat het allebei is, zo simuleert het ook. De eerste versies van Cubo Kick waren rechte hoorns, ik heb toen getest met verschillende versies met nagenoeg dezelfde hoornlengte maar verschillende compressiefactoren (héél veel plamuur), iets hogere compressie resulteerde in beter hoog en slechter laag. Daarna ben ik overgestapt op prototypes met offset alignement voor betere laagweergave. Als je de slot dichter bij de hoornmond plaatst, krijg je een sterkere offset alignement, dit geeft beter laag en minder goed hoog. Afaik, door het verschil in looptijd tussen de geluidsgolf vanaf de slot direct naar de hoornmond toe en de reflectie, die vanaf de slot eerst naar het begin van de hoorn loopt en dan naar de hoornmond kaatst (wat ook de betere laagweergave verklaart).

Danley gebruikt in zijn Synergy hoorns twee symmetrisch geplaatste ronde slots per driver, die binnen een 1/4 golflengte van elkaar en van het begin van de hoorn zitten, voor de hoogst weer te geven frequentie.
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
9-3-2021 12:49

Djspiky schreef:

Dré schreef:

Ben ik de enige die in dit ontwerp echt hele grote looptijdproblemen ziet? Tot hoe hoog ben je van plan deze kast te gaan gebruiken?
Ik ben dit topic met veel interesse aan het lezen. Zou je kunnen uitleggen waarom er bij dit ontwerp grote looptijdverschillen optreden? Ik kan wel e.e.a. bedenken maar ik ben wel erg benieuwd wat exact de reden is.
De gehele conus draagt bij aan de output. Het verste gedeelte zit in dit geval zo'n 20cm verder van je verwijderd dan het dichtstbijzijnde gedeelte. Dit betekent dat voor een frequentie waarbij de golflengte 40cm is (857Hz) de verste kant van de conus precies het tegenovergestelde bijdraagt aan de output vergelen met de dichtstbijzijnde kant van de conus. Ze doven elkaar dus uit. Uiteraard zul je bij een ronde conus niet zo'n heel duidelijk effect zien (vandaar ook de minder diepe dip bij een niet afgedekte woofer) maar naarmate je meer met een slot begin te werken (een sleuf) zul je zien dat die uitdoving inderdaad duidelijker optreedt.

Vandaar ook dat die dip bij de half afgedekte woofer weliswaar omhoog geschoven is in frequentie (logisch, verschil tussen dichtbij en verder weg is kleiner geworden) maar ook dieper is geworden (logisch omdat in ieder geval 1 van de kanten een rechte lijn is geworden). Herhaal hetzelfde met een evenzo brede slot precies over het midden van de woofer (zoals gebruikelijk is) en je zult waarschijnlijk een nog diepere dip zien.

Naast de looptijdverschillen veroorzaakt door de bron zelf is er ook nog een looptijdverschil veroorzaakt door de manier waarop de hoorn wordt aangestuurd. Niet vanaf de mond maar een stukje verderop. Die manier van aansturen zal dus óók z'n eigen golfpatroon verzorgen. Overigens kan daarmee wellicht zo gestoeid worden dat de rimpel veroorzaakt door de verkortte hoorn (lijkt mij hier wel sprake van te zijn) wordt gecompenseerd door de rimpel die ontstaat door het niet vanaf de mond aansturen van de hoorn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
9-3-2021 14:38
De huidige dip (inderdaad bij +-1200Hz) hoop ik nog wat meer omhoog te krijgen. Hoe de response er al nu uitziet zit ik prima om het te laten overnemen door de DCX464.
Echter wil ik die dip nog wat hoger krijgen i.v.m. een nette crossover, nu ben ik van plan om de kast 2-weg aan te sturen, geeft het veel mogelijkheden betreffende DSP om een nog beter resultaat te krijgen. Ook zou ik de of-axis response nog moeten meten, helaas is mijn garage daar niet geschikt voor (is ie nu al niet ashamed :$ )

Over de ophanging, eerlijk gezegd verwacht ik niet heel veel problemen, zoals Contour al aangaf heeft Danley al jaren dergelijke belasting in hun ontwerpen, en daar heb ik nog nooit problemen van vernomen. Wat je op de foto ook nog niet kan zien is de uitgefreesde ring om ruimte te geven voor excursie. Toch neem ik het mee in wellicht een volgende versie met een rechte slot (tijd zal het zien). Voornaamste nadeel van een rechte slot (in dit geval) is de kortere hoorn.

PS: Om nog een kastje aan te halen: de MM-acoustic M4.10 gebruikt ook 4 10" drivers.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
9-3-2021 16:12

Dré schreef:

De gehele conus draagt bij aan de output. (...)
Duidelijk verhaal Drè! Ergens in die hoek was ik het al aan het zoeken maar dit verheldert, dank!
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 499
14-3-2021 13:06
Eerste snelle meeting van de Cubo sub, @1M halfspace, geen callibratie.
https://i.ibb.co/M5Qh3Fv/cubo21-v1.jpg
Zoals verwacht een oplopende response met wat pieken buiten de gebruikte bandbreedte, echter zijn ze aardig omlaag te krijgen met 2 EQ en een 4e orde LP filter.
Snelle luistertest is veel belovend!

Weer (zoals jullie weten) is niet ideaal de laatste dagen, wanneer het weer wat beter is, kan ik wat metingen doen op een flink open veld.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
15-3-2021 10:25
Als ik zo'n faseplot zie dan denk ik altijd "stel nou de referentie even goed in, dan loopt dat ding niet steeds van het papier af".
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)