Forum > Geluid

Welke mixer: Ecler MAC 40v of Rodec BX-9 ?

(53 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-10-2003 17:19
Nah tussen een Xone en een Dateq kun je wel verschil horen hoor.

Maarja zoals al zo vaak gezegd door heel veel mensen -> Een goede mixer aan een bout instalatie blijft bout. Een mindere mixer aan een goede instalatie is een stuk beter.
Tis geen wereld van verschil en je moet ze beide vaak genoeg gehoord hebben wil je ze uit elkaar kunnen houden.
Om even terug te komen op mijn vraag (u mag zo dadelijk verder discussiëren, ik vind het wel interessant):

De installatie waar de mixer op aangesloten wordt is een goede installatie, maar er wordt op een doorsnee avond wel dermate ruw mee omgesprongen dat nauwelijks hoorbare geluidskwaliteit tussen mixers er (in ieder geval in DIT geval) niet toe doet. Er gaan mensen met de mixer werken die weinig tot geen ervaring hebben, laat staan professionele ervaring, en die zijn sowieso niet in staat om het geluid de hele avond op topkwaliteit af te stellen.
Daarom wil ik bovendien zo min mogelijk toeters en bellen, anders moet ik steeds iedereem gaan uitleggen waar al die knopjes voor dienen, én het zijn ook alleen maar weer meer stukjes mechaniek die stuk kunnen gaan.

En dan is een Dateq of Rodec of Ecler toch wel meer basic en overzichtelijk te noemen dan de A&H, vind ik.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
26-10-2003 18:35
De A&H X:one32 is anders een superoverzichtelijk tafeltje: www.new-line.nl/v/7251.

De X:one62 heeft wat meer toeters en bellen maar ziet er toch erg goed uit. Als ik nu een mixertje zou moeten kopen zou het deze misschien wel worden (of toch weer een Dateq LPM7.3).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-10-2003 19:20
De A&H X:one32 is anders een superoverzichtelijk tafeltje: www.new-line.nl/v/7251.
Eens, maar ik zoek er eentje met minimaal 4 kanalen.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
26-10-2003 23:01

DJ Tim schreef:

Maar om een XTC nou helemaal de grond in te boren qua geluid omdat je toevallig ook A&H ernaast hebt gezet, vind ik een beetje jammer.
Ik zei zelfs dat ik de XTC voor zijn geld een prima mixer vond! Die A&H stond er niet "toevallig" naast. happy :)
Ik vindt het jammer dat bij de XTC er niet uit komt wat er in gaat!
Voor de prijs van een XTC heb je dan (vind ik) heel wat
Vind ik ook dus.
En wees nou eens eerlijk, hoe bedoel je Dateq fout bezig?
Zo letterlijk zei ik dat niet. Aangezien mijn baas ook Dateq-dealer is en het verder niks aan het topic toe te voegen heeft, vertel ik hier niet te veel over. Wel is het zo dat verschillende keren spul retour moest omdat het bijvoorbeeld bromde.

Dré schreef:

Wat viel je precies tegen aan de XTC???
Hij heeft een eigen geluid en is absoluut niet clean te noemen. Er komt gewoon niet uit wat er in gaat. De toonregeling is niet acceptabel en vooral het mid is vreselijk. (Wat bedoel je trouwens met muzikale toonregeling André? Regelpunten precies op het goede frequentiebereik voor creatief DJ-gebruik?)
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel; op menig discosetje zal men er geen ruk van merken. Zodra je een echt goede (referentie)set hebt staan, kom je er achter wat die mixer eigenlijk doet met het geluid. Switch je dan (bijvoorbeeld) tussen de Xone, dan wordt je gewoon bang van het verschil.
Nog even voor de goede orde (voor het geval mensen het ietwat verkeerd opvatten): Als we het over klankverschillen hebben tussen mixers dan moet je dat zoeken in DETAILS. De grote lijnen worden veroorzaakt door de speakers en zeker niet door de mixer.
Klopt als een bus. Maar als je een keer een topset hebt staan, woden kleine verschillen opeens veel groter.

Victor schreef:

Ik durf bij deze de weddenschap te zetten dat (bijna) niemand in een blinde test het verschil hoort tussen een Dateq XTC en een A&H Xone. Misschien in het nieuwe pand van Dré maar eens een testje organiseren?
Hangt puur van de set af. Komt natuurlijk ook nog bij dat veel mensen geen oren aan hun hoofd hebben. Die weddenschap durf ik dus ook wel te zetten. Heb je een beetje een getraind oor dan valt het zeker op. André zou het dus ook metteen moeten merken. Ga je de toonregeling ook nog eens gebruiken dan valt het al een stuk meer mensen op durf ik te wedden. Uiteindelijk is er dan ook nog een persoonlijke smaak. Er zijn echter ook genoeg mensen met goede oren die de kleuring die Dateq (XTC) de muziek meegeeft absoluut niet waarderen.

Voor de rest vind ik dat die Xone inderdaad ook wel wat veel knopjes heeft. Wat dat betreft geniet Dateq (als een van de weinigen) beslist mijn voorkeur. Wat zijn die mixer lekker saai!
Edit Mod: heren, controleer even u post op de juiste quote combinaties, een sluit quote hier en een begin quote daar, leest wel even netter. Nu heb ik het maar even gedaan. Tom


Wij danken u happy :)
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
27-10-2003 00:32
Tsja, ik weet niet hoor Hendrik maar ik vind de eq van een XTC geweldig. Ik draaide tot eind april in een tent in Zaandam en daar heb ik ruim een jaar met de XTC gewerkt, vooral bij platen als Mark Norman-Overkill en dan af- en toe je mid er een beetje in. Wauw.. wat een effect. Ik ken de XTC uiteraard al veel langer, mijn eerste draai ervaringen gaan van al jaren terug en toen vond ik het al een geweldig apparaat.

Ik ben toch al tamelijk lang dj, alleen heb ik vnl op Dateq gedraaid. Ik vind het jammer dat ik nog nooit een Sclat of willekeurige A&H mixer in mijn handen heb gehad, anders had ik misschien wat beter kunnen beoordelen voor mezelf of het nou echt zo'n verschil maakt.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
27-10-2003 14:24

Hendrik schreef:

(Wat bedoel je trouwens met muzikale toonregeling André? Regelpunten precies op het goede frequentiebereik voor creatief DJ-gebruik?)
Yep. Bij gebruik van de toonregeling dondert het geluid minder snel uit elkaar dan bij de meeste Taiwan/China/etc. merken die ik geprobeerd heb. De Xone:32 deed het overigens inderdaad nog een stapje beter (maar had een naar mijn smaak wat te diep regelbereik).

Het lijkt me een leuk idee om klankverschillen tussen mixers eens gehoormatig te testen in een gecontroleerde opstelling. Het zou een aantal vooroordelen kunnen wegnemen danwel bevestigen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
La FontaineStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-6-2006
Laatste: 31-8-2007
Berichten: 3
3-8-2006 19:20
even een vraagje tussendoor:

de ecler mac 40 v heefd die dezelde kwaliteits faders en EQ als zijn kleinere versies zoals de ecler nuo 2,3

ik weet dat dit bij rodec niet het geval is met de mixbox
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
4-8-2006 08:51
2 x bewerkt. Laatst door Voltcontrol op 4-8-2006 09:13
Ik weet alleen dat een Mixbox precies zo "voelt" als een grote Rodec (Faders, Pots), of er ook dezelfde faders inzitten??

(p.s. om het maar even helemaal ontopic te krijgen; ik kies liever voor Ecler dan Rodec ;)

(Edit, zie net dat ik de vraag verkeerd las, eerst maar es even koffie helan om wakker te worden dan ;)
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-8-2006 09:01

La Fontaine schreef:

even een vraagje tussendoor:

de ecler mac 40 v heefd die dezelde kwaliteits faders en EQ als zijn kleinere versies zoals de ecler nuo 2,3
Nope. De faders van de Mac reeks zijn toch wel een tandje minder van kwaliteit dan die van de Nuo mixers. Ook de toonregeling is anders. Het is dan ook een totaal andere mixerreeks.

De MAC reeks is een werkreeks, de Nuo reeks is meer een "ragreeks".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
La FontaineStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-6-2006
Laatste: 31-8-2007
Berichten: 3
4-8-2006 12:09
van de rodec mixbox heb ik al vaak gehoord dat hij minderwaardige onderdelen heefd en zelfs door sommigen niet aanzien word als een echte rodec.

van de ecler mac series dacht ik het juist omgekeerd, omdat deze clubmixers zijn en dus tegen een stootje moeten kunnen.
Maar de ecler nuo 2 en 3 zijn scratch mixers, maakt dit een verschil in onderdelen ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)