Forum > Licht

Gebruik van truss takels

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
8-1-2020 08:30
Beste,

ik zie vaak bij collega bedrijven dat trussen aan het plafond getakeld worden.
Vaak is dit in zalen waar er geen hoogtewerker aanwezig is.
Ik denk ook dat veel bedrijven zelf geen hoogtewerker hebben.

Hoe bevestigen jullie de takels aan het plafond? Huren jullie zelf een hoogtewerker in? Is er een andere manier (tot bv max 5m).

Elektrische takels zijn waarschijnlijk het meest interessant. Waar blijf je met de afstandsbediening eens alles omhoog is en je wilt niet dat andere mensen plots aan de knoppen zitten?
En bij manuele takels, is het niet zo dat het zeer zwaar is om te takelen? En hoe takel je weer omlaag?

Hoe bevestig je best je truss aan de takels? Rechtstreeks in de haak? een klem aan de haak hangen? Soft steels?

Voor alle duidelijkheid, ik ben me gewoon aan het oriënteren, info opzoeken.. maar er is bijzonder weinig geschreven over dit onderwerp heb ik de indruk.
www.bigsoundsystems.be
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2052
8-1-2020 09:19
Je kan heel veel vinden in het Prolyte blackbook over aanslaan van de truss, verdeling van last en hijspunten etc.

Het is afhankelijk van de constructie van de zaal of je MAG hijsen.

De overbrenging in een handtakel zorgt ervoor dat je dit makkelijk kan hijsen.

Je moet gelijkmatig kunnen takelen in alle gevallen, soms mag een truss niet in een takel blijven hangen en moet er een extra sling omheen.
Alles afhankelijk van welke je gebruikt. Soms kan gewoon de spanning eraf en kan niemand aan je takel zitten. Ook zijn er bedienpanelen met sleutelschakelaar als beveiliging.

Overigens zijn er ook trussen die in de show kunnen bewegen door middel van (al dan niet computer gestuurde) electrische takels.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
8-1-2020 11:54
Bedankt Frank, zeer interessante info.

Rest vooral nog het probleem hoe je die takels op locatie in hemelsnaam aan het plafond bevestigd krijgt shocked 8O

Of heeft elke verhuurbedrijfje dat trussen takelt een www.alumexx.nl/product/xs-lift-eenmans-lift-4-5m/ in zijn assortiment?
www.bigsoundsystems.be
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 390
8-1-2020 13:40
Het hijsen met behulp van hand takels is terwijl het resultaat het zelfde is, toch in wezen anders dan met electrische takels.

Hand takels zijn: Goedkoper, lichter, maar zwaarder om te bevestigen, meer werk met je hoogwerker/ladder dit i.v.m. het na op hoogte te hebben gebracht van je truss, het nog moeten opruimen van je haalketting, moeilijker synchroom te laten lopen, zeker bij meer dan 2 punten.

Electrische takels zijn: duur, zwaar, hebben bekabeling nodig, dus nog meer kilo's, makkelijker in te hangen, makkelijk(er) synchroom te laten lopen

Over het algemeen hebben de grotere gelegenheden wel een eigen hoogwerker die je mits je mag hijsen, je al dan niet gratis kunt gebruiken. Ook zijn er gelegenheden waar je als rigger zeg maar "veilige looppaden" hebt boven in tussen de dakconstructie, dan heb je vaak geen hoogwerker nodig. In andere gevallen kan het zijn dat je zelf een lift of hoogwerker hebt, maar meestal wordt die extern ingehuurd.

Truss aanslaan kan op verschillende manieren, maar in elk geval NOOIT! rechtstreeks in de haak. Over het algemeen worden hier idd. softsteels voor gebruikt.

Vergis je niet dat er nog heel wat komt kijken ook al wil je maar met 2 takels hijsen. Diverse krachtberekeningen, Gewichten, aanslagmethodes, riee en nog en paar kleinigheden. Hou ook goed in de gaten dat werken met takels een hoop meerwerk is.

Mocht je je er toch mee gaan bezig houden, is het eigenlijk alleen maar aan te raden om een cursus te volgen. Dan ben je tenminste een beetje voorbereid in deze best wel complexe materie. En voor de kosten van een cursus koop je nog niet 1 eletrische takel incl. flightcase en bekabeling. (en aan 1 takel heb je dus niks)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
8-1-2020 13:55
Ja, een cursus lijkt me zeker wel aangewezen als ik tot de praktijk over ga.
Maar momenteel zou het maar zeer occasioneel zijn dat het handig zou zijn om te takelen.

en dan is een setje elektrotakels en een opleiding plots wel duur.
www.bigsoundsystems.be
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 694
9-1-2020 20:43
Zeker als je de kosten van de verplichte keuringen, ruimte in je opslag enzovoort ook nog meerekent.
Voor 95% vd bedrijven in onze branche wegen de kosten/baten van eigen takels niet op tegen t af- en toe inhuren ervan.
Zeker omdat ze er ook nog zijn met verschillende hijsgewichten en kettinglengtes.
Als je ze niet n paar keer per maand kan verhuren ben je imo beter af met n rental.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Stefan3128Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2008
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 30
10-1-2020 19:43

BSS schreef:

Rest vooral nog het probleem hoe je die takels op locatie in hemelsnaam aan het plafond bevestigd krijgt shocked 8O

Of heeft elke verhuurbedrijfje dat trussen takelt een www.alumexx.nl/product/xs-lift-eenmans-lift-4-5m/ in zijn assortiment?
Eenmansliften zie je heel vaak ja, als je takels hebt, heb je vaak ook z'n ding. Je zal in veel situaties je lampen, nadat je ze op hoogte gebracht hebt, ook nog moeten stellen.
Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden natuurlijk, waaronder ladders en rolsteigers. 5m op een A-ladder is prima te doen, zeker met een (elektrische) klimtakel.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
21-1-2020 09:07
www.gamma.be/nl/assortiment/altrex-all-round-reformladder-3x10-treden/p/B258441

Zo een ding is dus wel handig ook voor zaken waar er trussen aanwezig zijn maar vast bevestigd aan het plafond (zonder takels). Lijkt me dat je 5m hier ook wel mee haalt (hoger wil ik toch niet met een ladder).

Of als iemand een andere ladder kan adviseren? laugh :D
www.bigsoundsystems.be
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
21-1-2020 10:17
Ik heb de Altrex Reformladder 3x12 maar haal daarmee toch echt niet ons 6 meter hoge plafond (in de reformstand). Ik kom dan bijna een meter te kort. Lijkt me dat je met een 3x10 dan de 5 meter al helemaal niet haalt. Je mag namelijk niet hoger stappen dan de hoogste sport van de basisladder.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 230
22-1-2020 10:53
Wordt volgens mij genoemd op de website:

Werkhoogte A-stand 4050.0 cm

5 meter red je dus niet.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)