Forum > Licht

Blackout functie zelf maken

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
sago 49Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2019
Laatste: 5-4-2020
Berichten: 8
22-12-2019 18:09
Hallo iedereen,

In het jeugdhuis beschikken we over een 15 tal Fixtures waaronder 5 led lampen, 2 stroboscopen,een 100 watt uv cob lamp, 4 scanners en een aantal niet-dmx gestuurde halogeen spots.
Er is een basic dmx controller aanwezig (eurolite 192 kanaals,12 fixtures).
En een Briteq stroboscoop sturing.
Omdat de vrijwilligers in het jeugdhuis totaal niets van geluid/licht sturingen af kennen moet het zo simpel mogelijk.
De dmx controller ondersteunt de 2 stroboscopen niet dus die moet ik via de briteq controller aansluiten.
Het is namelijk zo dat ik alle lampen wil dimmen terwijl de strobo's flashen,maar dit is omslachtig om eerst met je ene hand de (onverlichte) black-out knop op de controller uit te duwen en met je andere tegelijkertijd het aansturen van de stroboscopen,en al zeker terwijl je als dj speelt.
Daarom had ik gedacht aan een monostabiele drukknop die 6 relais aanstuurt,3 NC tussen de XLR voor de verlichting die altijd brand en 3 NO tussen de XLR voor de strobo's die pas sluiten als de 3NC van de verlichting openen.
Na loslaten schakelen de relais terug naar de verlichting stand.
Dit zou werken denk ik,MAAR jammer genoeg als de XLR kabel word onderbroken valt de verlichting niet uit maar bevriest de verlichting gewoon.
Ik heb al gevonden dat een black-out functie een werkelijk signaal is (namelijk 4qs negatief voltage).
Wat is de spanning van een DMX sturing ?
Ik heb al -2.5,+2.5V gevonden maar evengoed 5v en tot wel 10v.
Ik neem nu even -2.5 volt als referentie.
Ik kan spotgoedkoop aan een spaningsvoeding van 1-10volt en aan een negatieve spanningomvormer.
Als ik deze 3NC relais vervang door 3 wisselrelais dan schakelt bij het induwen ten eerste de strobo's aan en de verlichting XLR wordt gevoed met -2.5 volt.
Werkt de constante negatieve voeding als een black-out ?of moet dit die exacte 4qs zijn?
De dmx controller bevat ook geen programma's maar staat op geluid modus,hij dient enkel voor de lampen uit te schakelen.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2057
22-12-2019 19:51
Lijkt me handiger om dan het knopje van de ene sturing over te nemen met een relais, in plaats van op het dmx signaal in te grijpen?
Niet goed, wel hard!
sago 49Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2019
Laatste: 5-4-2020
Berichten: 8
22-12-2019 20:43
Je bedoeld dus op beide printplaten solderen?
Neem bijvoorbeeld als ik op de strobesturing duw, de relaisspoel bekrachtigd wordt en terwijl word de overbrugging van de black-out functie op de NO klemmen van de relais gesloten?
Nu nog hopen dat het signaal over de drukknop van de strobesturing een vast is en niet reeds een "frequerend" signaal is.
Zal morgen al eens meten.
alvast bedankt
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2057
22-12-2019 22:18
Ik dacht eerder een nieuwe drukker te maken die met een relais of meerdere contacten de andere drukkers gelijktijdig activeert?
Voor de dj kun je dan ook nog zo een mooie eaton fak knop nemen...

Een relais aansturen met het bestaande knopje van de andere besturing zal inderdaad lastig zijn, is waarschijnlijk gemultiplexed en ook nog eens npn.
Niet goed, wel hard!
sago 49Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2019
Laatste: 5-4-2020
Berichten: 8
23-12-2019 09:30
oke , Bedankt voor de info!
Ga straks een zien en als het project klaar is post ik de uiteindelijke oplossing.
sago 49Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2019
Laatste: 5-4-2020
Berichten: 8
8-2-2020 13:45
Oke ,
Hier ben ik weer.
Ik was dus van plan om een 3de drukknop te voorzien die de 2 interne drukknoppen van beide controllers(strobe,led) te overbruggen.
Dit zou lukken bij de strobecontroller aangezien dit een monostabiele schakelaar is en enkel signaal doorlaat wanneer de drukknop is ingedrukt.
Helaas is de blackout drukknop op de led controller ook monostabiel maar deze blijft bekrachtigd na 1 keer drukken (dus 1 keer drukken aan 2de keer drukken terug uit).
Ik heb ter beschikking 6 relais en een timer 1s-9h die met 1 trigger signaal een no of nc contact schakelt gedurende ingestelde tijd.
Ik heb zitten nadenken maar kan er echt niet aan uit hoe ik een soort puls kan geven vanaf de externe knop is ingedrukt en automatisch een puls geeft vanaf de externe knop word losgelaten.
Ook bij het opstarten van de dmx controller zet de controller zich direct in de auto mode ipv de laatst gebruikte modus( in mijn geval zou dit altijd music mode zijn).
Een bistabiele drukknop continue gesloten over dit contact zetten gaat niet aangezien dit problemen geeft met andere knoppen omdat er dan 2 knoppen tegelijkertijd worden ingeduwd.
Is dit bij jullie controllers ook ?
Ook kan ik mijn scanners niet gwn vrij aansturen door music mode, enkel als ik echt op voorhand een scene of chase programmeer.
Is dit ook normaal?
Eigenlijk heb ik gewoon een volledige lichtkring nodig die pinkt op de muziek en die ik kan blackouten maar dit lukt me maar niet.
Hebben jullie tips of tricks ?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
9-2-2020 11:31
Helaas is de blackout drukknop op de led controller ook monostabiel maar deze blijft bekrachtigd na 1 keer drukken (dus 1 keer drukken aan 2de keer drukken terug uit).
Dat is niet helaas...., dat is normaal. Het is ook erg onhandig als je hem ingedrukt zou moeten houden. Black out word meestal gebruikt om daarbij te stroben, of te volgspotten. En de gemiddelde dj heet meer te doen dan zijn vingertje op een knopje te houden, het is Hansje Brinker.....
Ook bij het opstarten van de dmx controller zet de controller zich direct in de auto mode ipv de laatst gebruikte modus( in mijn geval zou dit altijd music mode zijn).
Ook dit is vrij normaal, want er is lang niet altijd muziek op de input van de controller, en dan gebeurt er niets.
Een bistabiele drukknop continue gesloten over dit contact zetten gaat niet aangezien dit problemen geeft met andere knoppen omdat er dan 2 knoppen tegelijkertijd worden ingeduwd.
Is dit bij jullie controllers ook ?
Wederom vrij normaal, want een lichttafel reageert, net als bijvoorbeeld een computer, op een klikknop waaronder een stukje info is geprogt.
Ook kan ik mijn scanners niet gwn vrij aansturen door music mode, enkel als ik echt op voorhand een scene of chase programmeer.
Is dit ook normaal?
Ik vind scanners op music mode ongeleide projectielen, ze doen dan de raarste dingen, en het ziet er voor geen meter uit.
In mijn Light jockey liet ik alleen de parren op muziek reageren.
De rest maakte ik senes aan in de zaal zelf waar ik stond, zodat het een beetje netjes door de zaal of op de dansvloer projecteerde.
Eigenlijk heb ik gewoon een volledige lichtkring nodig die pinkt op de muziek en die ik kan blackouten maar dit lukt me maar niet.
Hebben jullie tips of tricks ?
Misschien wil je wel te veel met dit paneel.
Denk eens serieus na over een stukje DMX software met een DMX sturing via je laptop.
Dan kan je alles maken wat je wilt en vraagt, zonder al dat broddelwerk.
Als zo'n aangepast paneel het begeeft, moet je weer een heleboel werk doen om het te vervangen.
Je kunt al hartstikke leuke, en redelijk professionele DMX sturing en software kopen voor rond de 100 euro
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 694
9-2-2020 11:57
kan je niet enkel de voeding vd lichtbronnen onderbreken, en de rest vd functies door laten lopen op de een of andere manier?
Wordt t alsnog n heel knutselwerkje, maar dan blijft tenminste wel alles gesynchroniseerd
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
9-2-2020 12:16
Dat zou ik nooit doen, bij het inschakelen van lampjes in de dmx lijn, (vooral bij goedkope modellen) sturen ze vaak de raarste signalen over de DMX lijn.
Als ik mijn showtje opstartte moest je altijd wachten tot alles volledig opgestart was voor een betrouwbare lichtshow.

En als je dat doet, introduceer je weer een extra knopje aan het knutselwerk.
Zulke pogingen om het wiel opnieuw uit te vinden eindigen meestal in een gedrocht waarmee alleen de uitverkorenen mee om kunnen gaan.

Zodra er een oplossing bedacht is, dan weet iemand anders wel weer het volgende probleem te verzinnen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
sago 49Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2019
Laatste: 5-4-2020
Berichten: 8
9-2-2020 18:18
Bedankt voor de reacties,

Inderdaad een dmx sturing met pc is een betere oplossing.
Maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat er moet ge-blackout worden en en ge-stroboot op de zelfde moment.
Dit is in het jeugdhuis en echt niemand kent er iets van af zelfs niet na uitleg.
Ook in de donker word er overal aan geprutst en is alles ook al ontregeld.
Daarmee dat ik dus een simpele drukknop wou die een strobo signaal kan aansturen en een blackout signaal.
Is er misschien nog een andere manier om dit signaal te triggeren buiten een midi controller aan de pc sturing te hangen.
Ik zal ook ineens de situatie schetsen.
De sturing is niet bedoeld voor iemand achter te bemannen, het is enkel voor dj's en de organisatie om te stroboscopen.
ook de led controller word onder tafel bevestigd en is niet bedoeld om live af regelen maar gewoon op de maat van de muziek te spelen of in het geval van de scanners een programma.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)