Forum > Algemeen Forum

Opknappen vintage speakers

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
NBKonlineStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2018
Laatste: 23-10-2018
Berichten: 2
16-10-2018 23:02
Ik heb een setje JBL Marquis MS125s waarvan de woofers inmiddels van ouderdom zijn overleden. Ze zijn niet opgerookt maar gewoon zo versleten dat de conussen zijn gescheurd. Ik denk dat deze speakers toch al gauw 20 jaar of ouder zijn maar aangezien ik ze niet nieuw heb gekocht weet ik het niet precies. (weet toevallig van een foto die ik ooit heb gemaakt dat in de grote zaal van Bob's Saloon in Uitgeest de dubbel 18 van deze serie hing en dat is denk al 15 jaar geleden...)
Ik heb in totaal 4 van deze speakers maar er zijn er nu 2 'op'. Verhaal achter deze set speakers is dat ze, toen ze nieuw waren, een keer wit zijn gespoten ivm een mode show waar ze zijn gebruikt. Daarna zijn ze door iemand overgekocht en die heeft ze weer zwart gemaakt. Ik vermoed dat de verf wel een negatieve invloed heeft gehad op de levensduur aangezien de woofers uit de andere set nog best netjes zijn.

Op zich zit er prima geluid in deze baskasten en heb er veel plezier van gehad. Ook de buitenkant van de kisten kan inmiddels wel een opknapbeurt gebruiken maar dat is minder belangrijk.
Probleem is dat deze speakers naar de huidige maatstaven misschien toch wel een beetje zijn achterhaald. Ze zijn best lomp groot en kunnen niet echt heel laag. Voor bepaalde basgitaren mis je bijvoorbeeld de 32Hz weergave vanwege de resonantie van de baspoorten rond de 30Hz. Je moet dus echt zorgen dat alles onder de +/-40Hz hard word weggekapt. De woofers zijn wel geventileerd maar de gebruikte magneten zijn bijvoorbeeld lang niet zo krachtig als bij moderne woofers en ook de woofer excursie is maar beperkt (al boeit dat niet zoveel, gaat om het eindresultaat...)

JBL heeft in deze speakers twee 2032H gebruikt als woofer. Deze zijn 15", 500Wrms en 8Ohm (de rest van de spec's staan op google).

Ik kan de woofers in principe prima laten reconen maar dat kost best wat geld per speaker. Ik vraag me af wat jullie zouden doen.
- Als ik ze laat reconen moet ik ze ook weer wat braver gaan gebruiken om te voorkomen dat ik ze over een paar jaar weer moet doen (iets minder output dus). Of zou het toch vooral de verf zijn geweest die ze de das heeft omgedaan?
- Ik zou op zoek kunnen gaan naar een moderne(re) woofer die wel in deze kast zou kunnen passen met eventueel wat aanpassingen aan de baspoorten e.d. maar weet dat dat eigenlijk geen doen is.
- Ik zou ook op zoek kunnen naar vervangende (2e hands) speakers maar denk niet dat ik iets leuks kan vinden. Heb de voorkeur voor JBL maar dat is vooral ook omdat m'n toppen ook JBL zijn (Mpro 415) en ik het spul tot nu toe nog niet kapot heb gekregen.

Voor de baskasten gebruik ik trouwens de QSC RMX4050 en QSC RMX5050 (dacht de HD versies maar weet het even niet uit m'n hoofd).
Muziek die gespeeld word varieert van (hard)rock, metal, punk tot hardstyle, techno en hardcore. Maar ook carnaval, apresski en Hazes(sr.)
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
17-10-2018 11:36
2032's kan ik je wel aan helpen, ik heb nog n setje JBL MR925 topjes staan waar deze inzitten.
drivers zijn in nieuwstaat, en t complete setje kost minder als 2 recones.
evt te beluisteren bij afhalen.

telnr staat in mn profiel, bel, sms of app gerust als je interesse hebt. afhalen kan in Winkel (omg Heerhugowaard)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
18-10-2018 14:02
Vervangen door de originele luidsprekers is natuurlijk altijd het mooiste. Reconen kan ook en als je de gehele spoel, konus, ophanging en spider op die manier vervangt, is er geen reden om het vervolgens zachter te zetten. Volgens de archief-pdf zijn ze overigens 300 W per stuk (350 W AES).

Een andere vergelijkbare luidspreker zoeken is ook een optie, al zijn het duidelijk oudere luidsprekers (zo kom je ze vandaag de dag niet vaak meer tegen). Ze doen denken aan de SN15-350B of de EM15-LB300 van P Audio.

Tenslotte zou je nog kunnen upgraden als je lager wilt kunnen gaan maar daar is de kast volgens mij niet op afgestemd (dat zou je moeten berekenen) en gezien de muziekstijlen die je speelt lijkt daar ook geen echte reden voor te zijn.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)