Forum > Licht

Lichttafel maar welke?

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
16-8-2018 12:16
De vraag welke lichtafel heb ik nodig is hier al vaker gesteld en telkens komt er dan weer van alles voorbij, met nuttige en soms waardeloze opmerkingen.
Om die keuze te vergemakkelijken heb ik het een en ander eens op een rijtje gezet.
Een rijtje die je zeker af moet werken.

Wat bepaalt mijn keuze voor een tafel?
De keuze voor een tafel wordt door 3 dingen hoofzakelijk bepaalt, namelijk:
Je BUDGET en WAT wil je aansturen en daarmee samenhangend het aantal kanalen en wat je er mee WIL (disco, live bands, theater)
Natuurlijk moet je jezelf ook afvragen, wat je in de toekomst wil, blijft het hierbij (voorlopig) of wil je echt snel groeien?
Houdt altijd de BWWT in gedachten Budget, Wat, Wil en Toekomst.
Budget, aantal kanalen, toekomst (korte en langer termijn) en wat je eisen zijn aan zijn kunnen.
Om het aantal kanalen te bepalen kun je onderstaande lijst als leidraad gebruiken.

Wat wil ik aan sturen:.
-Parren, Spots, blinders (ook wel conventioneel licht genoemd, voor 1 kanaal) Ja/Nee
Bij JA, hoeveel?
Wil je ze los of per groep (bij groep, ga je dus meerdere op het zelfde kanaal zetten) aansturen? (bijv front
afzonderlijk of juist front in 1x gelijk) Los/Groep
Bij GROEP, hoeveel groepen? . . . Aantal
Aantal kanalen is dan aantal spots of het aantal groepen, aantal kanalen: . . . .
-Led lampen of andere lampen met meer kanalen (parren/spots) Ja/Nee
Bij JA, welk merk/type en aantal per merk/type.
. . . X merk1/type hoeveel kanalen ga je gebruiken? . . . . . Kanalen
. . . X merk2/type hoeveel kanalen ga je gebruiken? . . . . . Kanalen
Etc......
Wil je ze los of per groep (bij groep, ga je dan meerdere op het zelfde kanaal zetten en doen ze dus ook exact het
zelfde)? Los/Groep
Bij GROEP, hoeveel groepen (per model) ? . . . Aantal
Aantal kanalen is dan, het aantal spots x aantal kanalen of aantal groepen
(per model x aantal kanalen) Aantal . . . .
- Intelligent licht (moving heads o.a.) Ja/Nee
Werk dan het lijstje af zoals bij de led lampen vermeld.
- Stroboscoop/rookmachine Ja/Nee
Houdt ook hier het lijstje aan van de led lampen
- Ander dmx gestuurde apparaten? Ja/Nee
Idem weer aan de led lampen.
Tel nu alle benodigde kanalen bij elkaar op, dit zijn je aantal benodigde kanalen.

Volgt nu een voorbeeld van zo'n lijst:
Apparatuur:
4 x theaterspot (conventioneel) 4 kanalen, maar per 2 groepen gestuurd> 2 kanalen
8 Led parren:
4x merk A type x, 4 kanalen per stuk (dus 16 totaal), maar in 2 groepen dus totaal 8 kanalen
4x merk B type z, 6 kanalen per stuk (dus 24 totaal), maar ook hier in 2 groepen, dus 12 kanalen
4 x movinghead:
4 x merk C type y, 12 kanalen (dus 48 totaal), los van elkaar, blijft dus 48 kanalen
1 x Stroboscoop 2 kanalen
1x rookmachine 1 kanaal
Totaal benodigde kanalen zijn dan minimaal: 63 kanalen
Wil je alles apart aan kunnen sturen heb je minimaal: 91 kanalen nodig

Besef wel dat als je dus 2 dezelfde dmx apparaten het zelfde adres geeft, ze prima werken, maar wel identiek reageren.
Voor bijv. frontlicht zal dat niet veel uitmaken (1 x links en 1 rechts), 2 movingheads allebei op rechts naast elkaar ook niet, maar hangt 1 vd movingheads rechts en de ander links, maakt het wel degelijk uit of hangt de 1 en staat de ander, idem. Houdt ook daar rekening mee.
Bij de meeste grotere lichttafels word elk afzonderlijk apparaat vaak een "fixture" genoemd. Dit aantal fixtures bepaalt dan het maximale aantal afzonderlijk aan te sturen apparaten.

Dan moet je je ook nog afvragen wat je voor ogen hebt, moet het gewoon wat knipperen of bewegen of wil je echt op maat van de muziek en ingewikkelde patronen kunnen maken?
Zet ook deze eisen voor jezelf op papier en ga dan gericht kijken of vragen stellen.

Heb je alleen conventioneel licht en/of paar led parren met een rookmachine en/of stroboscoop, kom je niet boven de 12, 24 of 48 kanalen uit en mag het gewoon wat knipperen of snelheid of muziek? Dan is er genoeg keuze bijv. de showtec showmaster 24 (of soortgelijke modellen) en vergelijk die onderling.
Voor uitsluitend ledparren kun je bijv de showtec led commander gebruiken (of zijn broertjes van een andere fabriekant)
Met movingheads etc (zelfs als je onder de 48 kanalen blijft) zijn dit wel erg lastige tafels en daar niet echt voor bedoeld, maar kan wel.)
Kijk dan naar bijv een pc/laptop met dmx dongle (bijv entec open dmx dongle en dan freestyler bijv als software) of zoiets als de cuety lpu-1van Visual Productions, prima voor dit soort dingen.

Bij meer eisen of mogelijkheden, dan mag je hier natuurlijk altijd je gerichte vragen stellen.
Nogmaals vul het lijstje in en gebruik die als leidraad, voor jezelf en ook hier. Daarmee is voor iedereen duidelijk WAT je wilt aansturen en WAT je er mee wil doen, kunnen wij je hier beter advies/tips geven en kun je gerichter zoeken op bijv. www.new-line.nl
Without a lightengineer, it will be dark.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 281
16-8-2018 15:17
Goed verhaal, lekker kort ook, kan er niks mee.

Zo lastig is het ook niet, heb je een drive in showtje neem lekker een scanmaster of aanverwant, heb je incidenteel wat groters neem je er een dongle bij van bijv. avolites (leer je meteen op de duurdere tafels werken sneaky :V ).

Ik gebruik zelf een dmx invader 2420 van een duitse webshop voor drive in werk, net tafeltje met ingebouwde bewegingen, degelijke knoppen, 20 fixtures met 24 kanalen, en voor mij het belangrijkste een master fader voor alle kanalen met dimmer functie. Heb er 20 programmatjes in zitten die je met een druk op de knop oproept.
Voor de grotere dingen huur ik een avolites bij of gebruik ik de dongle icm de laptop.

Alle tafels die ertussen liggen zijn het vaak net niet is mijn ervaring
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
16-8-2018 15:58
Jij snapt en begrijpt het waarschijnlijk allemaal wel razz :p en dit is ook niet voor kenners bedoeld.

Maar ga zelf het forum eens bij langs, hoeveel vragen kom je niet tegen van, welke tafel heb ik nodig voor.... of ik heb 8 lampen hoe moet ik die aanturen? (en dat zijn het gewoon parren via een dimmer oid) of het zijn 8 ledlampen van minstens 4 kanalen en een rookmachine en willen ze dat gebruiken op een 24 kanaals tafel.... en dan al met al krijg je hier weer een hele lange lijst met antwoorden, wat veel korter had kunnen zijn als TS gewoon eerst leest en dan voor zichzelf op een rijtje zet wat hij wil.

Misschien moet Dré het forum aanpassen en aparte item/topic opnemen voor lichtafels/lichtsturing. kan iig alles met betrekking tot licht aansturing in zelfde categorie vallen. Je ziet nu zoveel versnippering en mensen zoeken niks, nee starten gewoon een nieuwe topic, terwijl het vast wel ergens staat.
Als je voor jezelf al aantal dingen op een rijtje hebt gezet wordt het veel makkelijker.
Without a lightengineer, it will be dark.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
16-8-2018 17:10
helaas is elke vorm van zelfredzaamheid wat onderzoek doen betreft uitgestorven ergens rond 1985... vrijwel alles wat daarna geboren is verwacht dat ze alles op n presenteerblaadje aangereikt krijgen.
ff 5 minuten googlen is al gauw teveel moeite lijkt wel. shut up :X

als ik n 2ehands lichttafeltje van n geeltje verkoop word er tegenwoordig bijna verwacht dat ik voor dat bedrag ook n paar uur instructie geef (liefst nog op locatie ook) en je dag en nacht bereikbaar bent als ze weer eens op n verkeerde knop gedrukt hebben en ze geen zin hebben om in de manual te kijken wat er fout is gegaan...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2057
16-8-2018 18:14
I second that, al ben ik van 1986...
Gelukkig is er nog zoiets als [url]lmgtfy.com[/url] om dergelijke mensen erop te wijzen dat zelf een antwoord zoeken niet te lastig hoeft te zijn.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)