Forum > Zelfbouw Speakers

Baspoorten tunen voor dieper/meer laag?

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
26-7-2018 12:55
Op deze (nu al) bloedhete dag, hoop ik dat jullie nog wat puf overhebben om even met mij mee te brainstormen over een probleem (en oplossing).

Een klant van mij heeft een soort van clubhuis op een nogal afgelegen locatie. Het is niet al te groot (schat zo'n 50m2 vloeroppervlakte) en er hangen 2 nogal antieke maar nette en prima werkende EV kastjes. Dit zijn 2 weg kastjes met een 12" laagdriver en een 1" hoogdriver. Verder heb ik geen gegevens van dit kastje, kon ze (op locatie zo snel) niet vinden op Google, en ook staat er geen typenummer (meer) op. Deze is waarschijnlijk overgeschilderd. De netspanning komt +/- 40 meter verderop uit de meterkast van een huis. Om van de kabel geen verwarmingselement te maken heb ik toendertijd gekozen om er een niet al te zware versterker met softstart aan te knopen. Dit gaat eigenlijk prima.

Het probleem is dat deze kastjes nauwelijks (extra) laag produceren. Ikzelf vind ze prima klinken (er netjes zelfs) maar de gemiddelde bezoeker aan dit clubhuis denkt daar anders over. De kastjes zijn niet defect en alles staat netjes in fase. Probleem is dat er geen ruimte/budget is om wat ingrijpende wijzigingen te maken zoals het plaatsen van een sub. Ook lijkt me dit voor de netspanning niet echt bevorderlijk. Daarnaast is er ook geen budget voor het vervangen van de kastjes voor wat beters.

Nu vroeg ik mezelf af of het mogelijk zou zijn om de huidige kastjes aan te passen door middel van het re-tunen van de baspoortjes. De originele woofers zijn ooit al eens vervangen door iets DAP/Devine achtigs zo te zien. Heeft iemand enig idee of ik met het re-tunen van de poortjes nog wat winst kan behalen? Ik snap dat dit vooral een kwestie van experimenteren gaat worden daar er van zowel kastje als woofers geen harde specs bekend zijn. Maar wellicht kan iemand me in de goede richting duwen? Concreet gezegd/gevraagd: moet ik de originele baspoorten (welke zo'n 3cm diep zijn, en een doorsnede van zo'n 7cm hebben) langer maken? Of juist korter? Of heeft het zin om er poorten bij te maken? Graag hoor ik jullie tips! Alvast bedankt!
Corolla power!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
26-7-2018 14:52
Lijkt me een vrij kansloos project (vooral als je nagaat dat er al e.e.a. aan verbouwd is, schijnbaar niet al te goed gedocumenteerd). Een correct ontworpen kastje heeft al niet te veel ruimte voor lage tuning (vooral niet als deze gevuld is met een spliterwt zoals deze 12"), als daar dan ook nog eens een semi willekeurige andere luidspreker ingezet wordt dan verplaatst zoiets wat mij betreft naar de categorie "met en hele grote boog omheen lopen".

Stel dat je het al doet (met de automatisch grotere powerdip als gevolg) en de woofer wordt opgeblazen (kans groter dankzij grotere powerdip)... Driemaal raden bij wie ze dan aankloppen!

Maar wil je ondanks alles toch de poorfrequentie verlagen dan ga je óf het poortoppervlak verkleinen óf de poortlengte vergroten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
26-7-2018 16:01
Het mooiste is natuurlijk gewoon een sub bijplaatsen, wat is nou een halve vierkante meter vloeroppervlakte minder als dat eigenlijk is wat de mensen echt zoeken en het belangrijkste probleem smelt als sneeuw voor de hardnekkige zomerzon? Kabel die 300 -500 W (ca. 1,5 - 2A extra) niet trekt? Hout haal je van straat, begin met een wegwerp 12, 15 of 18 inch. etc.

Maar goed, terug naar de vraag:

Als je een minimaal (under powered) systeem hebt kun je beter kiezen voor output over laagweergave. Als je nu lager afstemt door de poorten langer te maken, wissel je output in voor meer laag. Je zou de poorten ook kunnen halveren in lengte, voor iets meer output en minder laag. Probeer het uit maar verwacht weinig.

Persoonlijk zou ik het zoeken in de plaatsing van de topkastjes, elke opvolgende stap levert meer output: Strak tegen een muur, tegen een muur en het plafond, als het echt niet anders kan in een hoek plaatsen. Een halve meter naar links, voren, achter, etc. kan soms veel verschil maken en we hebben het hier echt over meerdere dB'tjes verschil. Pas als de dB'tjes zijn geoptimaliseerd (en die maken veel goed, psycho acoustics,. menselijk brein, etc.), zorgen gaan maken over de laagweergave.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
26-7-2018 18:28
Een hele simpele truuk om veel extra bas geluid uit je box te halen is ze op elkaar te zetten met de basspeaker boven elkaar.

Zoek maar op internet onder stacken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
26-7-2018 21:43
Andre, Johan en Tom dank U voor de reacties!

Het is eerlijk gezegd ook niet mijn eerste keuze om dit zo aan te pakken, maar ik moet nu even roeien met de riemen die ik heb. De speakers hangen met beugels vast aan de muur, net onder het plafond in de hoeken van de ruimte. De kastjes zelf hebben meer dan voldoende power (in de zin dat het goed hard gaat) maar zoals reeds gezegd, geen laag. Ik kan de speakers ook niet verplaatsen of stacken daar een of andere pino de beugels mee in de muur heeft gemetseld. Volgens de eigenaar zitten ze achter het beton ook nog op een spant geschroefd, dus dat word iets teveel hak- en breekwerk.

Overigens moet ik mijn woorden terug nemen wat betreft de laag drivers, dit zijn nette EV SMX2120 speakers. Echter kan ik daar geen T&S para's van vinden. Ik heb de importeur inmiddels een mail gestuurd, eens kijken wat ik daar van ga krijgen. Deze drivers zitten ook in de EV TX1122 kastjes en deze ken ik goed. Hier komt best laag uit voor een top, echter is deze kast wel wat groter. De drivers lijken mij vele malen nieuwer dan de kastjes zelf dus origineel is het allemaal niet meer. De kastjes zelf zien er uit als fabriekskastjes, maar wellicht is het toch gewoon zelfbouw en heeft de bouwer EV logo's op het front geknutseld.

Ik ga gewoon eens experimenteren met het verlengen van de baspoorten, wie weet wat er nog gaat uit komen!

@Tom: Het gaat in deze situatie niet lukken (kastjes zitten vast) maar wel een interessante theorie. Je bedoeld hiermee dat het onderste kastje op zijn kop gezet dient te worden?
Corolla power!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
26-7-2018 21:59
Dwars geplaatst kan ook als de woofers maar direct naast elkaar zitten...
Volgens mij moet een klein subje ook gemakkelijk kunnen, en hoeft niet te duur te zijn.
Niet goed, wel hard!
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
26-7-2018 23:10
@Joep

Voor een leuk subje is ook weer een versterker kantje met crossover nodig. Daar is (vooralsnog) geen budget voor. Er staat nu een EV P600 (zelfde als een Dynacord L500) trap. Dit is een beregoed apparaat, maar beide kantjes worden al gebruikt. De speakertjes in kwestie draaien mono op 1 kantje. Het andere kantje word gebruikt voor speakers welke op een andere locatie staan welke eveneens mono draaien. Dit alles op één kantje knopen zie ik niet zo zitten; de totale belasting gaat dan richting de 2 Ohm ervanuit gaande dat alle 4 de speakers een impedantie van 8 Ohm hebben. Daarnaast moeten beide "zone's" in dit geval los van elkaar bedienbaar blijven.

Anders had ik hier allang een subje bijgezet!

Wat betreft de stroomkabel: Dit is een gewoon neopreen snoer van 3x 2.5^2. Er hangt hier overigens ook al een koelkast, volgens mij wel 500 laptop/telefoon laders en wat klein spul aan.
De kabel zit wel netjes in een weer bestendig elektrobuisje in de grond. Zodra ik er wat tijd voor heb, ga ik de boel eens belasten met een waterkoker oid om te kijken in hoeverre de boel inzakt. Misschien valt het mee. Op sommige plekken is de kabel enigszins makkelijk te bereiken, dus kan zo in de gaten gehouden worden of er wat warm loopt.
Corolla power!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
27-7-2018 00:00
Ik denk dat je zonder extra budget je gewoon bij de situatie neer moet leggen en door moet sparen. Simpelste methode om meer bas te krijgen zonder extra investering is de basknop van de equalizer (op mengpaneel?) open te draaien.
En verder doorsparen voor een subje, al dan niet actief. Vroeg of laat kom je vanzelf wel eens iets leuks tegen.
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
27-7-2018 05:54
Het spanningsverlies is bij 20A zelfs nog maar iets van 6%, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
27-7-2018 09:48
Als ze helemaal vrij in de lucht hangen is het niet zo raar dat er weinig bas is.
Kan je ze niet in een hoek plaatsen of tegen een muur, dan word rommelen met bas poorten geen oplossing.

Zo in zo zal dat rommelen niet helpen. Denk je nu echt dat als een merk als EV een luidspreker maakt, dat ze niet hun best doen om hem zo goed en luid mogelijk te laten klinken? Het zal alleen maar slechter gaan klinken.
En je bent er ook nog een hoop tijd aan kwijt met nul resultaat.

Bespaar je een hoop frustratie, en ga op zoek naar een tweedehands sub met ingebouwde versterker.
Als je een beetje geduld hebt, vind je een goede meestal wel voor minder dan 200 euro.
Koop niet zon'n budget ding, want dan ga je er niet op vooruit.
Plaats hem op de grond in een hoek van de ruimte, en je hebt het meeste rendement,
en er gelijk een leuk tafeltje bij.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)