Forum > Licht

Daslight hardware midi controller

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
7-6-2018 19:31
Ik stuur mijn lichten momenteel aan via daslight maar zonder een hardware controler.

Ik heb aan het toetsenbord enkele shows gekoppeld dus ik kan best vrij eenvoudig wisselen tussen verschillende chases en kan ook een aantal flash toetsen oproepen (bv stroboscoop over een lopende show).

Maar het is wel moeilijk om live in te spelen op de muziek om bijvoorbeeld het tempo van de bewegingen van de movingheads aan te passen, of de snelheid van het flashen of het dimmen van ledpars en dergelijke.

Dus een midi controller om aan de laptop te hangen lijkt me hier wel een mooie uitbreiding op.

Voor zover ik vind op het internet is de Elation Midicon 2 professional hier een aanrader voor. Ik veronderstel dat ik hier eenvoudig meerdere shows en scenes kan oproepen, faders die nu via de muis moeten verlopen via fysieke faders kan doen etc?

Hebben jullie hier ervaring mee?
www.bigsoundsystems.be
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 103
7-6-2018 21:43
Wij gebruiken daslight icm de midicon 1.

voordelen:
veel knopjes en faders
degelijk gebouwd

nadelen:
best duur
veel knopjes, lastig te organiseren
onbetrouwbare usb verbinding.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
8-6-2018 09:44
in welke zin is de usb verbinding onbetrouwbaar?
Valt de verbinding weg ofzo?

Aan de prijs kan ik helaas niet veel doen ;) tenzij er goedkopere alternatieven zijn?
www.bigsoundsystems.be
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2057
8-6-2018 10:20
Ik vind het nogal een duur apparaat.
Persoonlijk zou ik eerst wat experimenteren met een Akai APC mini of iets dergelijks, die kost nog geen 100 euro.

Zelf heb ik een Behringer BCF2000, die zijn 2e hands ook zo'n 100 euro.
Niet goed, wel hard!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
8-6-2018 11:04
Leuke tip van de akai!

Mijn bedoeling is inderdaad vooral om de muis en toetsenbord niet te hoeven gebruiken.

Dus waar er een fader op een chase op het scherm staat die ik nu met de muis moet bedienen (op de live tab) zou ik dat via een fader wilen kunnen doen. Ik veronderstel dat ik dan eerst de gemapte knop moet indrukken en nadien de fader op deze knop invloed heeft.

Voor die 70 euro lijkt me dat idd een prima ding.
www.bigsoundsystems.be
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2057
8-6-2018 11:59
In midi controllers is heel veel te vinden, het is maar wat je zoekt:
- veel faders
- veel draaiknopjes
- veel drukknopjes
- elke mogelijke combinatie van hierboven

Okay, zo'n akai is niet gemaakt voor lichtsturing, dus de opdrukken bij de knopjes zullen waarschijnlijk niets te maken hebben met de functie die je ze gaat geven, maar een knopje is een knopje en een fader een fader toch?
Als je echt zo'n midi controller specifiek voor licht koopt, zit je al meteen aan zo'n 500 euro of meer, dan zou ik me liever behelpen met verkeerde opdrukken. Met een beetje goede wil ontwerp je zelf nog een grote sticker voor de frontplaat ofzo, waarin je gaatjes laat snijplotteren?

Prijzen variëren van 2 tientjes tot 2 duizendjes pak hem beet razz :p

Voor bij een laptop gebruik ik overigens een Korg nanocontrol 2, prima dingetje dat zo in de laptoptas past en kost geen drol.
Niet goed, wel hard!
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 281
8-6-2018 16:03
Ik gebruik zelf de oude versie van de midicon, vaak voor een 200 euro wel te vinden op marktplaats.
Op zich een fijne controller, stevige toetsen en faders, ik baal alleen wel van het feit dat er weinig ruimte tussen de toetsen zit waardoor je er geen stickertjes tussen kan plakken met de functie zonder dat het priegelwerk wordt.
JurjenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2018
Laatste: 20-9-2018
Berichten: 1
20-9-2018 14:48
Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik hier hulp kan krijgen van jullie Daslight gebruikers.

Ik heb sinds vorig jaar Daslight 4 gold aangeschaft. Het leek mij erg leuk om lichtshows te gaan
creeeren in Daslight. Nu wist ik wel dat hier best wat werk in gaat zitten maar.....
Tot op heden heb ik nog geen show gemaakt omdat ik er niks van begrijp. Is er iemand die
mij kan helpen? De filmpjes van Daslight zelf heeft mij niet geholpen.

De volgende lichten heb ik:
6x Showtec kanjo spot 60
2x ADJ Crazy Pocket 8
2x Ayra TDC 444 MKII
2x Ayra Duoroll
16x Ayra ComPar kit 2
1x Ayra flash 60
1x Briteq Spectra 3D laser
1x Antari Fog machine HZ - 350
1x Software pakket Daslight 4 Gold

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,

Jurjen
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 694
20-9-2018 17:27
geen filmpjes op youtube?
daslight ken ik persoonlijk niet maar van bv freestyler en MPC staan er n hoop tutorials op t net te vinden waar je echt wel n hoop uit kan halen.
als je nog helemaal niks van lichtshow proggen afweet hoef je je de komende winter iig niet te vervelen, je gaat zoinzo tientallen of honderden uren kwijt zijn voor je er echt wat zinnigs mee kan.
zeker als ik die lijst met fixtures zie ga je echt WEKEN kwijt zijn aan t programmeren van n avondvullende show....
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
21-9-2018 08:07
Goh, dat hoeft geen weken te duren hoor.

Per lamptype mogelijks kleur, gobo, beweging, dimmer en dan wat groepjes maken en sneltoetsen toewijzen.
www.bigsoundsystems.be

Terug naar forum Reageer (zonder quote)