Forum > Algemeen Forum

Safety cable

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
31-1-2018 10:15
Voor de installatie van wat luidsprekertjes in een publieke ruimte heb ik safety cables nodig. Ze komen op verschillende plaatsen en hebben dan ook verschillende safeties nodig. Nu overweeg ik om ter plaatse zelf die safety cables te maken door middel van staalkabel en de daarvoor bedoelde klemmen.
Denk daarbij onderstaand.
Anders worden het kant-en-klare safetycables waar ik dan nog extra bevestiging in de vorm van een musketonhaak of harpsluiting aan moet hangen. Probleem is dat ik pas tijdens de installatie ga zien wat precies de mogelijkheden zijn.
Ikzelf zie er niet echt een probleem in maar zou toch graag even jullie ongezouten mening willen weten.

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/touw-en-staalkabelhandel-j-e-staal/image/cache/full/a2671d74e2d3314b8a806e7a6c5ab87801c48200.jpg
https://www.kasverwarmingonline.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/verzinkte_staalkabelklem_2.jpg
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
31-1-2018 14:30
Ik ken dit soort dingen wel.
Het lastige is dat ALS er wat fout gaat,
de verzekering op zoek gaat naar de aansprakelijke.
Uiteraard probereed iedereen het af te schuiven op de volgende.

en waar het dan met dit soort dingen op aan gaat komen is dat je moet kunnen aantonen dat het deugdelijk geinstaleerd is, en aan welke voorwaarden het voldoet.
En dat is altijd lastig met doe het zelf werk.
Of het moet achteraf gekeurd worden.

Veel handiger is om een bestaand product te gebruiken.
dan kan jij ten minste ook weer naar de volgende wijzen sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
31-1-2018 15:07
Dat is het hem net, wat kan er fout gaan? Stel dat zo'n speaker om wat voor reden dan ook loskomt, dan moet de safety cable dus beletten dat'ie naar beneden dondert. Nou durf ik wel te beweren dat als ik die safety cables zelf maak, die zeker niet gaan breken. staalkabel van 2mm doorsnee heeft een trekkracht van 240 kilo, 3mm zelfs 300 kilo. Dus stel dat ik een speaker van 3,5 kilo met een staalkabel van 3 mm beveilig, dan heb ik factor 85. Bij een kabel van 2 mm is dat nog altijd factor 68. In dat geval komt het dus gewoon aan op de bevestigingen, zowel aan de speakers als aan de muur, plafond, truss etc... Die gaan het volgens mij veel eerder begeven.
Free beats!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
31-1-2018 15:36
bij twijfel: overleg met je verzekeraar wat ze als eisen stellen aan (valbeveiligings)materiaal dat boven publiek moet komen te zitten.
Als ze zelfgemaakte safeties zonder keurmerk accepteren kan je dat prima doen, zoniet laat ze dan maar vertellen hoe/wat ze wel willen.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
31-1-2018 16:00
Ben jij bij safeties al eens een keuringsattest tegengekomen? Ik weet dat de materie hier al vele malen besproken is maar wil het onderwerp toch nog eens aansnijden.
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
31-1-2018 16:11
Lijkt me sterk als een verzekering daar uitspraken over doet.
Ze zullen wellicht aangeven dat de wetgeving te volgen is en blablabla.

Daarover: als het voor een vaste installatie is, waarom zou je eigenlijk een grotere veiligheidsmarge en keuringen en dergelijke moeten aanhouden, dan de aannemer die de bouwconstructie levert?
Voor zover mij bekend is de grootste genormeerde veiligheidsfactor voor constructies slechts 1,3.

Verder: als een installatiebedrijf een lamp ophangt in een winkel, gebeurt dit dan met specifiek gekeurd materiaal? Voor zover ik weet normaal gezien telkens met standaard bevestigingsmateriaal? Safeties zie je in de utiliteitsbouw sowieso niet snel bij armaturen.
Op grond waarvan zou je dan eigenlijk zoveel extra veiligheidsmaatregelen moeten nemen, als een lampje in een vaste installatie richting een podium richt?

Ik trek niet in twijfel dat het zeker een goede zaak is om een safety te monteren, maar ik vraag me af op basis van wat dit een vereiste van wie is?
Voor zover mij bekend is dit in Nederland nog steeds een vrij wetteloos gebied, waardoor velen maar het best mogelijke doen, zodat in elk geval niets te verwijten valt.

Edit: met keuringsattest zijn ze er zeker, vooral als je ze in Duitsland inkoopt, daar is ook wat meer relevante wetgeving.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
31-1-2018 16:40
Met de treksterkte van de kabels is ook helemaal niets mis, daar kan je zelfs alle tabellen keurig bij krijgen waarschijnlijk.
Het gaat om het bevestiging materiaal. (die klemmetjes)
Hoe zeker ben je dat al die schroefjes tot in lengte van jaren vast blijft zitten?
En het is ook zon tijdrovend geneuzel met al die moertjes en boutjes.

Ik ben het met Joep eens, er is nog nooit iemand komen controleren bij mijn installaties,
maar als ik een luidspreker, beamer, of zo iets ophang boven publiek, dan zet ik er meestal wel een extra kabeltje voor de val bij als het item is beperkt is door één bevestigingsschroef.

Als een luidspreker bijvoorbeeld langs de wand hangt, maak ik me daar minder druk om.
Behalve dan weer in kroegen, want daar staan mensen ook langs de wand en je wilt zo'n 12/1 box van meer dan tien kilo niet met je knar terug koppen.

Als je het over de Mask 6 hebt wink ;)
Die zitten met m6 bout aan een vrij dun kabeltje, en dat is al heel best.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
31-1-2018 17:02
Talurit perstang oid?
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)