Forum > Newbie Forum

aansluiten meerdere componenten

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DIY SoundSystemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2015
Laatste: 23-5-2021
Berichten: 41
7-1-2017 16:25
Beste lezers,
na heel wat verbouwen en aanschaf van betere componenten (speakers en versterkers) ben ik er nu bijna!
een aantal speakers in mijn opstelling werden echter passief gefilterd maar ik ben nu over gegaan op actief filteren middels 2 crossovers die ik in mono-modus zet waardoor ze 3-weg zijn.
nu ben ik helemaal klaar met de passieve filters alleen stuit ik op het volgende issue:
hoe sluit ik de boel aan??

in het schema hieronder had ik het volgende bedacht alleen vraag ik me af hoe dit zich gaat uiten aangezien ik meerdere tweeters doorlink (krijg ik dan een verschil in ohm's? hoe moet ik daarmee om gaan?)

https://i68.tinypic.com/2hd9rp5.jpg
The only good system is a SOUNDSYSTEM
DIY SoundSystemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2015
Laatste: 23-5-2021
Berichten: 41
7-1-2017 16:33
verdere info over de speakers:

-in de bovenste kastjes zitten 2 Beyma CP16's 8ohm
-in de hybridekast daaronder zit zowel een brute Selenium D210Ti 8ohm hoogdriver als een brute 10" Beyma 10M250 8ohm mid speaker
-in de kast daaronder zitten 2 12" Cerwin Vega's van elk 16ohm (parralel aangesloten dus 1 8ohm unit)
-de Wbins zijn voorzien van de Beyma 12G350 8ohm
-en de onderste Cubo's zijn geladen met de Beyma SM115N 8ohm

Kan ik nou aan de achterkant van de hybride kasten zowel een Mid input als een High input connector maken? en dan eventueel ook nog 2 link connectoren om de cerwins op de Mid-link door te linken, evenals de bovenste tweeterkastjes op de high link door te linken? of zeg ik nu iets heel geks?
The only good system is a SOUNDSYSTEM
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
7-1-2017 19:28
Het eerste wat mij opvalt aan jouw schema is dat je aan geeft met twee 3-weg mono crossovers te werken, maar jouw schema geeft een 4-weg opstelling weer (sub, low, mid & high).

De impedantie per versterker kanaal kun je eenvoudig zelf uitrekenen (google staat er vol mee). Bij gelijke weerstanden (bij luidsprekers meestal 4/8/16 Ohm, zoals je zelf al bij de verschillende types hebt geschreven) kun je de weerstanden bij elkaar optellen als de luidsprekers in serie staan. Bij parallel ( wink ;) ) gebruik geldt dat de weerstand halveert.

Volgens de jouw getekende configuratie wordt het volgende minimaal qua impedantie aan de versterkers gevraagd:
  • High: Beyma & Selenium, twee parallel geeft 4 ohm
  • Mid: Beyma & 2 CV's, 3 parallel (8-16-16) geeft totaal 4 ohm
  • Low: Beyma, geeft 8 ohm
  • Sub: Beyma, geeft 8 ohm
Een korte google actie van de verschillende versterkers geeft aan dat deze allen bestendig zijn met een minimale last van 4 ohm, geen probleem dus.

Link connectoren plaatsen kan natuurlijk altijd. Het is wel zeer verstandig om alle connectoren duidelijk te labelen! Dit om te voorkomen dat er twee versterker kanalen aan elkaar worden gekoppeld door een link connectie (vinden de versterkers niet leuk). Wanneer je altijd met de link connectie gaat werken kun je natuurlijk per hybride kast 4 speakons plaatsen (in-out t.b.v mid en in-out t.b.v. high) en op de bovenste speakerkast als de Cerwin Vega kast slechts één speakon plaatsen. Dan kun je niet doorlussen naar een volgende speaker, maar is de kans op fout aansluiten wel een stukje kleiner geworden.

Wat dit alles met de klank van het systeem gaat doen, daar kan ik geen antwoord op geven, dat zul je met je eigen oren (of liever meet-apparatuur) moeten doen.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DIY SoundSystemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2015
Laatste: 23-5-2021
Berichten: 41
8-1-2017 01:02

Dj pacific schreef:

Het eerste wat mij opvalt aan jouw schema is dat je aan geeft met twee 3-weg mono crossovers te werken, maar jouw schema geeft een 4-weg opstelling weer (sub, low, mid & high).
dat klopt, ik gebruik de Behringer CX2310 crossovers. deze kan ik in stereo 2-weg zetten of in mono 3-weg. in beide gevallen zit er een (mono) sub-uitgang met regelbare crossover frequentie en regelbare gain die sws werkzaam is

bedankt voor je uitleg, ik gebruik overigens alles met XLR omdat dat goedkoper is en omdat ik daar de kabels van heb. wellicht over een aantal feestjes is dat een mooie nieuwe uitdaging :)
The only good system is a SOUNDSYSTEM
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 1230
8-1-2017 13:52
Misschien eens overwegen om de beide cx2310'en te vervangen door een dcx2496? Dan heb je drie ingangen en zes uitgangen, volledig configureerbaar. Niet alleen crossover maar ook verschillende eq's, limiter, compressor, delay en instelbare gain...

Je komt dan wel een kanaal per kant te kort maar ik weet niet of het zo interessant is om verschillende hoogdrivers in verschillende kasten te combineren. Persoonlijk zou ik daar voor een van de twee kiezen. Vergeet niet dat overdaad schaadt.
Free beats!
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
8-1-2017 19:35
Gebruik je ook xlr tussen de speakers en de versterkers?
Gr Evert M
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 694
8-1-2017 20:22
Eigenlijk heb je n 5-weg stereo crossover nodig, want t hoog zou voor t mooi ook nog in 2en gesplit moeten worden @7000Hz oid.. anders zijn die beyma's al stuk als de seleniums net wakker beginnen worden.
Je kan n kanaaltje winnen door de wbin en cubo's hetzelfde frequentiegebied te laten weergeven, maar t blijft n lastig verhaal.
T zijn nu net 2 totaal verschillende complete 3weg systemen waar je 1 grote speakerhoop van gemaakt hebt.
Misschien werkt t wel, maar t is wel nodeloos gecompliceerd...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
11-1-2017 13:20

VrijeVogel schreef:

Gebruik je ook xlr tussen de speakers en de versterkers?
De link/reden voor deze vraag ontgaat mij?
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
11-1-2017 13:44

DIY SoundSystem schreef:

bedankt voor je uitleg, ik gebruik overigens alles met XLR omdat dat goedkoper is en omdat ik daar de kabels van heb. wellicht over een aantal feestjes is dat een mooie nieuwe uitdaging :)
Waarschijnlijk omdat hij dit een paar posts hierboven schreef..
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 1230
11-1-2017 15:26
Het leek me te onwaarschijnlijk om waar te zijn, maar als ik het nog eens terug lees lijkt het er inderdaad op dat de TS bedoeld dat alles met xlr's is aangesloten, dus ook de speakers...
Verduidelijking is hier wel op zijn plaats.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)