Forum > Off-Zone

Verzenden ervaringen goed en slecht

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 9469
20-7-2016 22:32
Ik heb nu twee keer al dit jaar ruzie met een pakketten verzender over het kapot aankomen of verloren raken van een zending.

Eentje met Post.nl en eentje met Cheapgargo (DPD).

Deze laatste maakt het wel heel bont in de verzendvoorwaarden:
U moet uw zending, scheurvrij en lekdicht verpakken en zodanig dat het pakket stapelbaar is, geschikt is voor verwerking in automatische sorteermachines en tenminste een diagonale valtest vanaf een hoogte van 80 cm en een drukweerstand van 100 kg kan doorstaan. Dat betekent dat uw zending zowel een goede binnen als buitenverpakking moet hebben. Productverpakking voldoet hier niet aan.
Met andere woorden, je moet een dikke kist timmeren van minstens 18 mm hout platen en van binnen moet het artikel in een behoorlijke val proof verpakking liggen.
En hoe doe je, en wat is een diagonale valtest?
En hoe voer je een druk test van 100 kilo uit?
Het hoe word die druk toegepast? Met welk oppervlak?
Het pakket in kwestie was van stevig karton, geheel met blaasbalgen ingepakt en ook nog eens folie om de kunststof speakers.
Toch presteren ze het om de een luidspreker met een enorme barst boven in te laten aankomen.
Zelfs al laat ik deze box zonder verpakking van 80cm stuiteren, krijg je nog niet deze barst.
Ze willen niet uitkeren voor de schade omdat ze zeggen dat het niet goed verpakt was.

Wie heeft nog meer van dit soort ervaringen,
en wie heeft juist hele goede ervaringen met een verzender?

Doe je best.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 13458
21-7-2016 08:58

Tom schreef:

En hoe doe je, en wat is een diagonale valtest?
Op de punt van de verpakking (de meest zwakke plek). Een diagonale valtest van 80cm betekent dat het pakket het moet kunnen overleven als de chauffeur het uit z'n busje op straat dondert. Bij DPD zijn die eisen ook wel nodig... Ik heb chauffeurs persoonlijk over verpakkingen heen zien lopen (en heb vele malen meer voetafdrukken op verpakkingen gezien). Voor mij is DPD dan ook de slechtste van het stel.
En hoe voer je een druk test van 100 kilo uit?
Door er overheen te lopen?

Ik ben gestopt met het verzekeren van de zending. Claimen is een ramp en levert met name frustratie en enorm tijdverlies op.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 9469
21-7-2016 09:13
Dus je neemt de schade voor je eigen rekening terwijl zij hem veroorzaken?
Daar spelen ze op natuurlijk.

Misschien dat we er eens serieus aandacht aan moeten gaan schenken met zo'n groot mogelijke groep,
want ik heb hier en daar vernomen dat ik echt niet de enige ben.

Nog zo'n een gewraakte tactiek:
Pakket kwijt: toont u maar de schade aan.
Ok, factuur aan klant
Ja maar we vergoeden alleen inkoop prijs.
Tja, dat is tweedehands in een partij mee gekomen welke ik contant heb betaald aan een particulier, hoe bepaal je dan de inkoopprijs, en nog leuker hoe toon je hem aan?

Resultaat: niet ontvankelijk verklaard, zelfs de verzenkosten worden niet vergoed.
Het is alsof het nooit bestaan heeft shocked 8O
Met andere woorden, je kan het net zo goed in de vuilnisbak gooien.
Ik vraag me dan ook altijd af, waar is het gebleven, iemand moet het toch in zijn handen hebben gehad......
Er is voor zover wij weten geen parallel universum waar alles in word opgeslokt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 2057
21-7-2016 09:27
Op mijn werk ook iets dergelijks meegemaakt met een zending naar Italië (postnl).

Na heel veel ellende zoals Tom ook aangeeft (waren ook tweedehands onderdelen), toch uiteindelijk na >20x contact ons factuurbedrag (want dat lag eigenlijk fiks lager dan een gangbare cataloguswaarde) vergoed gekregen.

Na een half jaar is het pakket uiteindelijk toch nog in Italië bezorgd razz :p

Wie mij vooral ergert, is postnl, zowel voor de verzender als voor de ontvanger bestaat er geen goed aanspreekpunt.
Vooral voor iets "ingewikkeldere" producten zoals buitenlandse, verzekerde en aangetekende verzendingen werkt een bon aanmaken via de website niet 100%.
Verder is afhandeling van klachten ver onder de maat en weten bezorgers (vaak in onderaanneming) en uitbaters van "servicepunten" ook vaak geen antwoord op vragen.
Niet goed, wel hard!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 694
21-7-2016 12:31
Ik verzend niks meer via Kiala, daar heb ik niks dan ellende mee gehad... postnl is ook niet geweldig, maar alles beter dan voorgenoemde.

Een 2he cd lade van een Denon dn2500 was letterlijk nog maar 1he hoog bij aankomst op bestemming... en dat was in amsterdam dat slechts een slordige 40 km bij mij vandaan ligt... alsof ze er met een vrachtwagen overheen gereden waren.
(En dat was maar 1 voorbeeldje van de lijst..)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
21-7-2016 13:00
1 x bewerkt. Laatst door Jake op 21-7-2016 13:03
Ik heb toch al redelijk wat spullen verzonden maar ook ontvangen en nog maar 2x lichte schade gehad.
1x een lichteffect verzonden die heel goed was ingepakt, stevige doos volgegoten met van die isomo chips, lichteffect ingepakt met bubbelfolie en karton nog eens ingepakt met bubbelfolie, resultaat, ophangbeugel geplooit en bluts in het lichteffect.

En 4 statieven van tom gekocht, 1 statief had ook lichte schade.

Chauffeurs gaan niet voorzichtig om met de spullen, gooi en smijtwerk, dozen vanuit de vrachtwagen op de grond kieperen en zoals al gezegd door Dré ze lopen ook over de dozen om jou doos te kunnen pakken die achteraan in de vrachtwagen ligt.
Verzenden en laten opsturen doe ik niet vaak meer, hier is het ophalen bij verkoop en als ik iets aankoop dan rij ik er ook zelf achter.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 13458
21-7-2016 13:02

Tom schreef:

Dus je neemt de schade voor je eigen rekening terwijl zij hem veroorzaken?
Daar spelen ze op natuurlijk.
Ik neem inderdaad de schade voor eigen rekening maar meld deze wel altijd bij mijn accountmanager (helpt geen bal MAAR dan kan ze in ieder geval nooit komen met "had dat dan even gemeld joh")...

Of ze inspelen op het feit dat ik voor eigen risico verzend weet ik niet. Als klant heb ik namelijk altijd nog het "dan ga ik wel naar een andere vervoeder" wapen. Met name als de huidige vervoerder er weer eens een zooitje van maakt (want dat gaat op en neer lijkt het wel) dan ga je al snel(ler) kijken bij andere vervoerders.

Voorlopig ben ik echter gematigd tevreden over DHL+DHLForYou. Als ze een verzendfout maken dan worden de in rekening gebrachte kosten, na melding en claim van mijn kant, gecrediteerd (iets dat bij PostNL niet te doen was omdat, naar eigen woorden PostNL accountmanager, dat zo duur was voor PostNL (je wilt niet weten hoe ik ontplofte toen ik dat te horen kreeg)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 9469
21-7-2016 14:26
gekkenhuis laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 281
21-7-2016 15:13
Verzenden doe ik altijd via post NL, best vaak ook (wekelijks) eigenlijk nog nooit problemen gehad shut up :X hoop dat dat zo blijft laugh :D tegenwoordig gaat het ook lekker snel via de online pakket zegels.

Ontvangen heb ik wel een hoop ellende meegemaakt, UPS had laatst een pakket helemaal aan het einde van de straat afgegeven omdat de rest niet thuis was of geen pakket van 12 huizen verderop in ontvangst wilde nemen (goh...) tevens al enkele malen meegemaakt dat de bezorg afspraak staat tussen 09:00 en 17:00 (wat ook al erg prettig is op zich sad :( ) en dat deze melding aan het einde van de dag vrolijk werd omgezet naar de volgende dag sad :(

DPD is de aflevering ook altijd vrij royaal (9:00 - 17:00), je merkt dat ook deze chauffeurs erg graag van de pakjes afwillen en ze desnoods platrijden en in de brievenbus stoppen, ook meegemaakt dat er een onleesbaar briefje in de bus lag, bleek na lang zoeken het pakket wel op het ontcijferde huisnummer was afgeleverd maar dan wel in een andere straat sad :( .

Met post nl erg goede ervaring qua bezorgers (onderaannemer) de dames leggen de pakjes netjes op een plaats waar wij dat hebben afgesproken als we niet thuis zijn, zijn altijd netjes en vriendelijk, pakketjes waarvoor getekend moet worden doen ze bij de buren maar meestal proberen we gewoon thuis te zijn.
Bij post nl is het tijdvak ook veel beter aangegeven bijv tussen 15:00 en 18:00 waardoor je niet de hele dag hoeft te wachten.

Heerlijk zon klaag topic laugh :D
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2052
21-7-2016 20:10
Ik verstuur zeer regelmatig van groot tot klein met verschillende aanbieders.
Eigenlijk nog nooit klachten gehad van ontvangers dat het niet goed gaat.
De afhaal en bezorgtijden zijn vaak wel heel erg ruim, erg irritant.

Ontvangen gaat ook vrijwel altijd goed. 1 keer 2 losse speakers die finaal aan gort waren. Overigens netjes betaald door PostNL via de verzender.
Achteraf leken ze niet heel lekker ingepakt.
Voor de rest wel eens wat schade aan de dozen.
Hoe groter het pakket (of pallet) hoe beter het gaat.

DPD is wel de meest associale en ongeduldige bezorger. Regelmatig vol in de ankers (of bijna van het fietsje gereden) als je die tegenkomt op het dorp.
Opgefokt ventje.
PostNL kan je prima afspraken mee maken hier, heeft altijd haast, maar is ook altijd wel vriendelijk en bezorgt ook bij de buren of elders als het moet. Zelfs aan de auto als ik hem toevallig tegenkom.

Anderzijds is het niet heel gek dat ze haast hebben.. voor 2,75 per bezorgadres inclusief alle kosten voor je bus etc, dan moet je er nogal wat doen op een dag.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)