Forum > Zelfbouw Speakers

Lichtgewicht, high output DIY top

(117 reacties. Pagina 11 van 12)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
28-12-2016 16:40
Je hebt ook van die kleine rubberen matjes die vaker bij gestapelde dingen op pallets geplaatst worden.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
28-12-2016 17:37
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 28-12-2016 17:38
Zelf heb ik deze rubbermat in mijn laadruimte van de bus liggen op de volle breedte en lengte uit één stuk.
Dit is sterk dempend, zeer antislip en slijtvast.

Ze hebben daar een heel arsenaal van rubber matten en het is ook nog heel betaalbaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 1593
28-12-2016 21:05

Soundpower schreef:

Dat harde schuim wat vaak in flightcases zit gebruik ik meestal bij "wandelende" stackjes, heb standaard een paar reststukjes in de bus mee op klus.
Is ook handig om schuivende lading/kisten te fixeren.
Dat is idd wel een goed idee om in de kist te gooien (voor het geval dat...), naast het speakerschuim dat ik soms gebruik bij een E609 op een gitaaramp met metalen grill of bij een SM57/58 in een vleugel...

Ik vermoed dat ik een beetje pech heb met de combinatie van de "vering" in de rubber voetjes en het hoge massa middelpunt in de subs. Dit zorgt voor een massa-veer systeem met eigenfrequentie van rond de 40 Hz: de sub gaat heen en weer staan dansen tussen de voor- en achtervoetjes. Andere voetjes proberen dan maar. De Penn Elcom voetjes zijn er in 10, 15 en 20mm hoogte. Ik had nu 10mm. Misschien de 20mm maar 'ns testen.
't is maar een hobby...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
29-12-2016 06:50

PvG schreef:

Soundpower schreef:

Dat harde schuim wat vaak in flightcases zit gebruik ik meestal bij "wandelende" stackjes, heb standaard een paar reststukjes in de bus mee op klus.
Is ook handig om schuivende lading/kisten te fixeren.
Dat is idd wel een goed idee om in de kist te gooien (voor het geval dat...), naast het speakerschuim dat ik soms gebruik bij een E609 op een gitaaramp met metalen grill of bij een SM57/58 in een vleugel...

Ik vermoed dat ik een beetje pech heb met de combinatie van de "vering" in de rubber voetjes en het hoge massa middelpunt in de subs. Dit zorgt voor een massa-veer systeem met eigenfrequentie van rond de 40 Hz: de sub gaat heen en weer staan dansen tussen de voor- en achtervoetjes. Andere voetjes proberen dan maar. De Penn Elcom voetjes zijn er in 10, 15 en 20mm hoogte. Ik had nu 10mm. Misschien de 20mm maar 'ns testen.
Draai de sub eens om.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
29-12-2016 07:42

PvG schreef:

...of bij een SM57/58 in een vleugel...
Kun je me eens uitleggen hoe en waarom je dit doet?
Ik doe een vleugel zelf toch het liefst met een grensvlakmicro tegen de deksel (met tesa powerstrip vastgezet) of met een/twee condensatortjes op een statief. Een SM57/58 (of elke andere dynamische micro) lijkt me een onevenwichtig klankbeeld te geven, gezien de grootte van het instrument?
Niet goed, wel hard!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 1593
29-12-2016 08:45

Joepurlings schreef:

PvG schreef:

...of bij een SM57/58 in een vleugel...
Kun je me eens uitleggen hoe en waarom je dit doet?
Ik doe een vleugel zelf toch het liefst met een grensvlakmicro tegen de deksel (met tesa powerstrip vastgezet) of met een/twee condensatortjes op een statief. Een SM57/58 (of elke andere dynamische micro) lijkt me een onevenwichtig klankbeeld te geven, gezien de grootte van het instrument?
Gebrek aan een grensvlak mic... Eigenlijk: tot nu toe goede resultaten met de mics die ik heb. Ik heb soms een vleugel als onderdeel van een band in een theater en dan heb je toch wat gain-before-feedback (GBF) nodig. Eén keer heb ik idd 2 condensatortjes op statief gebruikt. Dat gaf een redelijk geluid in de zaal, maar daarmee had ik niet voldoende GBF voor de monitor van de pianist. Voor de monitor heb ik toen een extra SM58 op speakerschuim in een klankgat gelegd. Dat werkt. De laatste keer heb ik 2 SM57s op standaard gebruikt. Dat gaf het beste geluid tot nu toe (in zaal en op monitor). Misschien dat ik een volgende keer de standaards weg laat en de mics in de vleugel leg op speakerschuim.

Cardioide is cardioide. Een SM57/58 pikt niet meer of minder op dan een (cardioide) condensator.
't is maar een hobby...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
29-12-2016 13:56
Okay, geen ervaring met vleugels in een band, dus ook geen monitors nodig gehad voor de pianist.
Grensvlakmicro werkt in dat geval perfect happy :)
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
29-12-2016 21:05
1 of 2 (afhankelijk van het soort piano) meg 14 van Sennheiser werken ook best in een piano.
Een ook een redelijke output voor het piepje.
Of twee ME64 met nagenoeg het zelfde resultaat, alleen net even nog wat beter.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StaalsjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2013
Laatste: 1-1-2017
Berichten: 38
1-1-2017 14:14

PvG schreef:

Andere voetjes proberen dan maar. De Penn Elcom voetjes zijn er in 10, 15 en 20mm hoogte. Ik had nu 10mm. Misschien de 20mm maar 'ns testen.
Ik denk dat het het helpt als je rubber hebt dat zachter is, dit wordt uitgedrukt in Shore. Orginele voetjes zullen 80 a 90 Shore zijn (want slijtvaster), je moet iets hebben van 50 a 60 Shore . Dan kan het wat meer in en uitveren en dus hopelijk
contact houden met de vloer. Tevens is het stroever. Dit ga je niet in de audiowereld vinden, doe eens navraag bv bij technische handelsonderneming Eriks. Die kunnen je wellicht helpen. (met het goede rubber, niet met een kant en klaar voetje) Volgens mij bestaat er ook wit non-marking rubber (wat je soms ook bij heftruckwielen ziet) geen slecht idee denk ik op zo'n laminaat vloer.

Een ander idee is om standaard voetjes opnieuw te laten berubberen met zacht rubber. Is niet goedkoop. In Raamsdonkveer zit zo'n bedrijf.

Ik dacht trouwens dat de top op de sub geplaatst zou worden, dat zal ook wel helpen.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 1593
1-1-2017 23:29
Dank voor alle tips. Vandaag de hele set met 2 bandjes gebruikt (in een café... headrooooooom :-) ). Subjes zijn gewoon op hun plek blijven staan. Probleem doet zich dus alleen bij extreme levels en specifieke frequenties voor. Ik begin ff met een keer andere voetjes (20mm ipv 10mm) te bestellen, kijken of dat helpt. Nog geen euro per stuk, dus dat overleef ik wel als het toch niet helpt.

Setje klinkt overigens vet, al zeg ik het zelf. Nu nog een keer de all-pass filters in dsp gaan gebruiken om de impulse/fase response nog wat te verbeteren. Iets met een cursus en SMAART ;-)

Staalsj schreef:

Ik dacht trouwens dat de top op de sub geplaatst zou worden, dat zal ook wel helpen.
Hangt van de locatie af. Bij een hard podium en een volle zaal, gaan de subs op het podium met de toppen op de subs (met spanbandje...). Bij andere locaties gaat de top op een standaard om boven de hoofden te komen. Top kan door 1 persoon op een standaard gezet worden, omdat de top bij transport op de sub ligt: Standaard in de top steken en kantelen (afbouwen omgekeerd). Nu enkele keren gedaan en werkt perfect.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)