Forum > Off-Zone

Car audio vs. PA audio

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
17-4-2015 08:49
Tja inderdaad, niet dat ik deze zou kopen maar op zich vind ik het best leuk geprobeerd...
Er zitten in elk geval gebalanceerde aansluitingen op, dat vind ik toch al bruikbaar overkomen...
Beter dan die K115 klonen waar ze de hoogdriver maar hebben vervangen door een lichtorgeltje (dat door de versterker gevoed wordt?).
Niet goed, wel hard!
4ACStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2011
Laatste: 11-1-2022
Berichten: 55
17-4-2015 10:34
Ik heb het idee dat het verschil tussen pro audio en car audio soms steeds kleiner wordt.

En wel om een aantal redenen:
- Muziek bevat in toenemende mate informatie beneden de 40 Hz. Dit vereist toch een woofer met op zijn minst een grote xmax, lagere fs en hoge BL-waarde om enig SPL in die regio te bereiken (toch?);
- Ik zie in toenemende mate ontwerpen verschijnen waarbij de conus een enorme druk krijgt te verduren, door een compressieslot of iets dergelijks, dit vereist vaak andere materiaalsoorten voor de conus (carbon fibre, kevlar, enz) om scheuren/etc te voorkomen. Ook zijn dit vaak het type ontwerpen die parameters vereisen die meer op die van de betere car audio woofers lijken;
- Er bestaan wel degelijk goed ontworpen car audio woofers: alpine sws/swr, TC sounds LMS(ultra)-5400, en nog wel meer.

Er zijn trouwens best wat pro-audio merken die car-audio woofers gebruiken in eigen producten (subs).
Dus wat dat betreft...

En een meer on-topic reactie:
De meeste car-audio woofer zijn vooral goed in het produceren van een zogeheten one-note bass.
Ze kunnen een heel klein freq. gebied heel luid weergeven maar er mist dus van alles. Van enige muzikaliteit in het laag is absoluut geen sprake (het klinkt gewoon helemaal nergens naar maar is wel indrukwekkend).

Mvg,

Teun
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
17-4-2015 13:05

4AC schreef:

Er zijn trouwens best wat pro-audio merken die car-audio woofers gebruiken in eigen producten (subs).
Dan ben ik eens benieuwd welke merken/types dat zijn?
Niet goed, wel hard!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
17-4-2015 14:26
JBL maakte vroeger een mooie lijn caraudio subs op basis van hun PA drivers... bv de 1500Gti was een 2226H met andere conusset erin, 1800GTI was de 2241H... dat waren voor hun tijd leuke dingen...zeker met de JBL/Crown BPX versterkers die er bijhoorden.
Die drivers zijn trouwens ook geschikt om leuke dingen mee te doen voor de huiskamer, of kleinere feestlocaties indoor mits in een goed berekende kast.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
17-4-2015 17:23

Malle Pietje schreef:

die Numark is niet veel anders...100 watt of zoiets, mag geen naam hebben hoor...."spielerei" noem ik het.
Gezien de doelgroep die ze zelf op de site omschrijven (feestjes thuis en achtergrond) is dat misschien wel genoeg, en juist bij dat soort feestjes is die verlichting wel leuk... als het dan ook nog een beetje leuk klinkt (voor dat geld mag je toch een redelijk geluid verwachten) vind ik het best een aardig product.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
18-4-2015 09:51
Ik zit er wel aan te denken hoor, maar dan voor mijn zoon.
Ik zou ze wel eerst willen horen.
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)