Forum > Algemeen Forum

Truss carré

(41 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
3-4-2015 19:38
Ben ook erg nieuwsgierig hoe dit soort dingen nou berekend moet worden... de mensen die weten hoe het zit doen er helaas altijd(meestal) verschrikkelijk moeilijk over om wat van hun kennis te delen.
Terwijl dit een op zich vrij eenvoudige constructie is, en vrijwel alle info (op het te gebruiken merk/type truss na) gegeven is.
Ik heb zelf ook een paar trussjes, maar weet ook weinig van over hoe en wat ik moet berekenen qua maximale belasting.
Er hangt bij mij zoinzo nooit meer dan een kleine 100 kilo totaal aan mijn overspanning, dus een groot gevaar voor de veiligheid ben ik niet, maar een klein beetje basiskennis zou ik evengoed wel prettig vinden...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
3-4-2015 20:12
Kijk eens in de Prolyte Blackbooks
Daar staat een boel informatie in!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
3-4-2015 20:30

jadjong schreef:

Kijk ook even naar de gewenste veiligheidsfactor en de factor die de fabrikant aan de truss heeft gehangen. Boven publiek wil je factor 10, als de fabrikant hun spul met factor 2 aflevert moet je de maximale belasting nog even door 5 delen.
Sorry. Jou bericht klopt niet. boven publiek verdubbelen!!! we de vf. Het maakt niks uit of de fabrikant een vf van 1,2 of b.v. 7 heeft gebruikt bij zijn opgaves.

Het vf 5 en 10 verhaal komt puur en alleen dat er een vf 5 wordt gebruikt bij hijsmaterialen

Voor de rest is de vf totaal niet belangrijk. gewoon altijd de opgegeven waarde door minimaal 2 delen.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
6-4-2015 14:11
U heeft gelijk, ik zat met iets in mijn hoofd wat hier niet van toepassing is. Tijdelijke last boven publiek laten hangen is inderdaad WLL/2, ongeacht wat de WLL ten opzichte van de breuksterkte is.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
7-4-2015 08:36

dj-bart schreef:

realiseerd je opdrachtgever dat je echt totaal geen idee hebt waar je mee bezig bent? Of ben je zelf de opdrachtgever?
Zou je niet eerst leren spellen alvorens hier de grote Jan uit te hangen?
Ik weet heus wel waar ik mee bezig ben, maar vraag gewoon hoe je een kruisbelasting berekent. Wat is jouw probleem daar mee? Het is heus geen rocket science hoor, ik vraag gewoon hoe ik moet berekenen wat mag en wat niet mag.

Als ik zie wat anderen allemaal in een carré hangen wéét ik dat ik daar onder zit kwa gewicht, want ik heb geen zware movingheads etc. Maar ik wil nu eens gewoon voor mezelf kunnen uitrekenen wat er exact allemaal kan/mag op een veilige manier.

Het materiaal is in prima staat, ik heb fatsoenlijke liften en hang enkel lichte armaturen in de truss en doe er mooi de safety's rond.
Ik heb trouwens besloten om een standaard carré te plaatsen maar een kruis leek me ook leuk dus wou eens kijken wat daar de mogelijkheden van zijn.

Aan de overigen die wel opbouwend zijn (waarvoor dank), de truss is duratruss dt34.
www.bigsoundsystems.be
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
7-4-2015 13:39
En bovenstaan dbericht zegt al meteen genoeg over de aanwezige kennis.

Hopelijk leest je opdrachtgever optijd mee.
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
7-4-2015 13:54
Het is jammer dat sommige inderdaad heel hard roepen zonder constructief te zijn Tim. Van jou is heel makkelijk en snel op internet afgeleverd werk te vinden, hoe strak het er allemaal bijstaat en opgeleverd wordt.

Dat kan men niet van iedereen zeggen, hard roepen zonder dat men ook maar enig idee heeft van wat je doet en wie je bent is heel makkelijk sneaky :V
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
7-4-2015 15:19
Blijven we wel een beetje aardig tegen elkaar? Zolang er geen sprake is van potentieel gevaar (en volgens mij is dat nog niet het geval aangezien er nog niets opgebouwd is) kunnen de pistolen wellicht beter in het holster blijven.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
7-4-2015 17:00

dj-bart schreef:

En bovenstaan dbericht zegt al meteen genoeg over de aanwezige kennis.

Hopelijk leest je opdrachtgever optijd mee.
Zucht.

Kunnen dergelijke opmerkingen geweerd worden? Ze dragen niets bij.

Je mag me eens uitleggen waaruit je kan afleiden dat het niet veilig zou zijn wat ik ga doen. Vooralsnog ben ik de enige die weet wat ik in mijn truss ga hangen.
Met een toegestane belasting van 194kg per meter, zelfs al deel ik het door 10, kom ik nog niet aan het gewicht van mijn armaturen.

Truss aan elkaar koppelen met pennen en eitjes daar kan je ook geen boeken over schrijven en met stevige liften die waterpas staan, en 4 mensen om het handeltje recht omhoog te draaien zijn ook aanwezig.

Dus leg me eens uit waar volgens jou het gevaar zich bevindt. Omdat ik vraag hoe je nu precies een kruis berekent? Ik zet het kruis niet neer voor ik weet hoe het precies moet. Vandaar nu maar even naar een standaard carré opstelling gewijzigd.

Heb je zelf niet genoeg opdrachten dat je anderen moet afbreken omdat er iemand een vraag stelt?

Jij weet er zo te horen alles van, misschien kan jij me dan even vertellen hoeveel gewicht ik gelijkmatig mag verdelen over truss in de vorm van een kruis, met een boxcorner in het midden en "armen" van 3 meter aan het kruis.
Ik ben heus geen mega open air truss constructie aan het opbouwen hoor. Ocharme een trusskruisje op 4 poten dat ik toch wel volgens de regels wil opzetten (omdat ik het gevaar niet onderschat).
www.bigsoundsystems.be
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
7-4-2015 20:04
Ik denk dat Bart nog voorborduurt op jouw idee om een tent van 16x20 te bouwen uit truss en bouwzijl. Dat vierkantje van 6x6 met vier lampen en een spiegelbol zal geen rocketsience zijn. wink ;)

Bij gebruik van hoekstukken is het bij een andere trussfabrikant de bedoeling dat je de maximale belasting van een normale overspanning neemt en dat door twee deelt. Daarna nog eventueel door twee delen als er mensen onder lopen.
Of het kruis anders behandelt dient te worden dan een 'normaal' hoekstuk is de vraag. Je legt nu twee overspanningen over elkaar en koppelt ze bij het meest kwetsbare onderdeel. Je zou daarom denken dat de noord/zuiddelen een puntlast vormen op de west/oost overspanning. Als je daarmee gaat rekenen zal je zien dat DT34 680KG als puntlast mag hebben bij een 6M overspanning, delen door twee omdat je in het middens een hoekstuk plaats. Als je west/oost niet belast mag je in noord & zuid ieder 340KG hangen.

Anders geredeneerd zou de fabrikant van het hoekstuk ook kunnen bedenken dat je een hoekstuk met vier 'aansluitingen' ook altijd als zodanig gaat gebruiken waardoor je rekentechnisch twee onafhankelijke overspanningen krijgt. Ik zou de fabrikant vragen hoe zij dit hoekstuk gemaakt hebben en hoe dit je maximale belasting aantast.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)