Forum > Newbie Forum

Advies gevraagd ivm installatie en aansluiting

(96 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
6-1-2015 22:13

denbrempt2 schreef:

Het vermogen van de aanbevolen versterkers ligt zoals verwacht hoger dan het RMS vermogen van de speakers. Hoe kan ik vermijden dat de versterker of speakers schade zouden oplopen ? Ik stel als volgt in:

1) minidisc wordt opgenomen met een volume van 0db
2) kanaal op mengtafel wordt met gain ingeregeld op 0db (JB systems MX-09)
3) check dat het uitgaande master signaal van het menpaneel niet boven de 0db gaat
4) limiter instellen op DCX2496
5) volume van de versterkers zodaning inregelen dat het signal net niet in de clip gaat

Is dit OK en/of moet hier nog iets aan toegevoegd worden ?
Je zet de versterker zo ver mogelijk open, vervolgens pas je de limiter aan. Een limiter instellen terwijl er na de limiter nog volume verhogingen plaats kunnen vinden is een beetje nutteloos.
Zoek uit hoeveel spanning er naar jouw speakers mag, zoek uit bij welk signaal jouw versterker die spanning produceert en stel vervolgens de limiter in op die waarde.
100V op een 8ohm speaker is 1250W. De ene versterker gooit dit vermogen er uit bij -5.3dB, de andere bij +7.9. Ampgain is waar je naar op zoek moet.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
7-1-2015 10:12
Het belangrijkste word hier vergeten... Luister naar wat je speelt. Als je hoort dat het begint te vervormen of niet meer lekker klinkt dan moet je ingrijpen.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
7-1-2015 10:21
Veel mensen denken tegenwoordig dat het lekker hard gaat als het vervormd.
En veel muziek word al standaard zwaar gecompresseerd , waardoor het vervormd klinkt.

Om een geluidsinstallatie met je oren af te stellen is veel ervaring nodig, en een goed referentiekader.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
7-1-2015 12:16

jadjong schreef:

denbrempt2 schreef:

Het vermogen van de aanbevolen versterkers ligt zoals verwacht hoger dan het RMS vermogen van de speakers. Hoe kan ik vermijden dat de versterker of speakers schade zouden oplopen ? Ik stel als volgt in:

1) minidisc wordt opgenomen met een volume van 0db
2) kanaal op mengtafel wordt met gain ingeregeld op 0db (JB systems MX-09)
3) check dat het uitgaande master signaal van het menpaneel niet boven de 0db gaat
4) limiter instellen op DCX2496
5) volume van de versterkers zodaning inregelen dat het signal net niet in de clip gaat

Is dit OK en/of moet hier nog iets aan toegevoegd worden ?
Je zet de versterker zo ver mogelijk open, vervolgens pas je de limiter aan. Een limiter instellen terwijl er na de limiter nog volume verhogingen plaats kunnen vinden is een beetje nutteloos.
Zoek uit hoeveel spanning er naar jouw speakers mag, zoek uit bij welk signaal jouw versterker die spanning produceert en stel vervolgens de limiter in op die waarde.
100V op een 8ohm speaker is 1250W. De ene versterker gooit dit vermogen er uit bij -5.3dB, de andere bij +7.9. Ampgain is waar je naar op zoek moet.
- Hoe kom ik te weten hoeveel spanning er naar de speakers mag ? Staat dit in de specs van de speakers of bepaal ik aan de hand van een regel van 3 op basis van jouw stelling "100V = 1250W (bij 8 ohm) ?
- Hoe kan ik de spanning meten die naar de speakers wordt gestuurd ? Multimeter over de speakerklemmen van de versterker ?

Davy
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
9-1-2015 13:40

denbrempt2 schreef:

- Hoe kom ik te weten hoeveel spanning er naar de speakers mag ? Staat dit in de specs van de speakers of bepaal ik aan de hand van een regel van 3 op basis van jouw stelling "100V = 1250W (bij 8 ohm) ?
- Hoe kan ik de spanning meten die naar de speakers wordt gestuurd ? Multimeter over de speakerklemmen van de versterker ?

Davy
1) Natuurkunde. P(watt)= U2(volt)/R(ohm)
2) Rekenen. 0dBU= 0.775V. Als je een versterker gebruikt met 32dB gain kom je op 32dBU, 31V. 31V op een 8ohm speaker is 120W, gaat dat goed?
Zoek uit welk vermogen je speakers aan kunnen, reken dat om naar dBU. Trek er de gain van de versterker van af en je houdt nu het getal over wat in de limiter moet staan. Er van uitgaande dat de limiter ook in dBU werkt.

www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm
www.rapidtables.com/calc/electric/watt-volt-amp-calculator.htm
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
12-1-2015 12:20

jadjong schreef:

denbrempt2 schreef:

- Hoe kom ik te weten hoeveel spanning er naar de speakers mag ? Staat dit in de specs van de speakers of bepaal ik aan de hand van een regel van 3 op basis van jouw stelling "100V = 1250W (bij 8 ohm) ?
- Hoe kan ik de spanning meten die naar de speakers wordt gestuurd ? Multimeter over de speakerklemmen van de versterker ?

Davy
1) Natuurkunde. P(watt)= U2(volt)/R(ohm)
2) Rekenen. 0dBU= 0.775V. Als je een versterker gebruikt met 32dB gain kom je op 32dBU, 31V. 31V op een 8ohm speaker is 120W, gaat dat goed?
Zoek uit welk vermogen je speakers aan kunnen, reken dat om naar dBU. Trek er de gain van de versterker van af en je houdt nu het getal over wat in de limiter moet staan. Er van uitgaande dat de limiter ook in dBU werkt.

www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm
www.rapidtables.com/calc/electric/watt-volt-amp-calculator.htm
Thx,

Ik vermoed dat ik met de RMS waarde van het vermogen moet rekenen in jouw formules ?
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
13-1-2015 23:00
Aggregaat wordt een QAS 14 van Atlas copco (spanning elektronisch gestabiliseerd en toerental geregeld) wink ;)

P1200 versterker is binnen. Nu nog een alternatief vinden voor de subs. Blijkbaar is de p2000 niet zo makkelijk te vinden in België op de 2dehandsmarkt. Alternatieven ?
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
14-1-2015 13:57
Alternatief?

Kijk maar eens wat er bij je in de buurt te koop is aan materiaal dat in de buurt komt van je budget en de gewenste specificaties, post de resultaten hier en dan is er hier vast wel iemand die je kan vertellen of dat een goede keuze is, of niet, en waarom wel/niet.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
14-1-2015 22:38

denbrempt2 schreef:

Thx,

Ik vermoed dat ik met de RMS waarde van het vermogen moet rekenen in jouw formules ?
Drivers kunnen op twee manieren sneuvelen; te grote beweging door piek(over excursion) of smelten door langdurige hitte. De eerste kan je redelijk makkelijk voorkomen. Limiter op juiste niveau en attack op 0. De tweede is wat moeilijker, je moet dan rekening houden met dynamiek en tijdsduur. Simpel voorbeeldje van JBL; zij garanderen dat een bepaalde driver 6 uur lang een signaal van 600W/6dB dynamiek aan. 1200W mag ook maar dan nog maar 2 uur.
Als je wekelijks rustige feestjes doet van korte duur kan je prima iets boven de RMS waarde zitten met een lange attack (0.5sec). Wanneer je het spul verhuurt voor een 24 uur durende hardstyle-marathon dan zou ik 3dB van de gebruikelijke waarde af trekken laugh :D

Denk ook niet gelijk het ergste; in de praktijk blijkt vaak dat een luidspreker slechts 1/10 van het maximaal ingestelde vermogen te verduren krijgt. Pas met hedendaagse housemuziek waarbij in de break vaak een monotome sinus te horen is zal je daadwerkelijk die xxxW naar je speaker sturen.
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
16-1-2015 08:46
JB Systems PS 1000 ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)