Forum > Newbie Forum

Advies gevraagd ivm installatie en aansluiting

(96 reacties. Pagina 1 van 10)
Moderator(s): Dré
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
2-1-2015 10:50
Voor een carnavalsoptocht in open lucht met een vereniging wil ik volgende set gaan aankopen:

- Sub: 2 of 4x Behringer B1800x pro + bijhorende versterkers (te bepalen)
- Top: 2x JB systems Vibe 30 of 2 of 4x Behringer B1520x pro + bijhorende versterkers (te bepalen)
- Sound enhancer : JB Systems SE-100
- Crossover
- Compressor - limiter

Graag had ik van jullie volgend advies gekregen:

- 2 of 4x sub ?
- Vibe 30 of eerder de Behringer toppen ?
- Waar moet in de sound enhancer tussen koppelen ? ik vermoed: mengpaneel - sound enhancer - crossover - compressor/limiter
- Welke crossover - limiter - compressor kunnen jullie aanraden (graag budget type Behringer omdat de set slechts 1x per jaar gebruikt wordt). Alles in één combinatie of toch apparte toestellen gebruiken, luidsprekermanagementsystemen,... er zijn zoveel mogelijkheden bij Behringer. Ik zou niet weten welk type het meest geschikt is voor de toepassing en welk het beste functioneert
- Op de sound enhancer zit reeds een mono aansluiting voor de subs (soort van cross-over). Ik vermoed dat ik deze aansluiting niet moet gebruiken en gewoon het signaal van het linkse en rechtse kanaal moet doorsturen naar de crossover om daar de splitsing te maken nar subes en toppen ?

Voor alle duidelijkheidheid : het gaat hier om vaste instellingen op de installatie die bij het begin van de optocht worden ingesteld, er is geen DJ die te hard kan gaan door het signaal te oversturen via het mengpaneel of de versterkers in de clip te sturen.

Graag jullie advies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 9469
2-1-2015 11:19
Waarom koop je aparaten als een sound enhancer en een compressor als je niet weet wat je er mee moet doen?
Je bent beter af met een DC2496, dan heb je alles wat je nodig hebt in één apparaat.

Voor de luidspreker keuze en de opstelling hiervan geef je geen info over de opstelling op de wagen.
Is het een wagen met alles één kant uit, of is het een 2,3,4 zijdige wagen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
2-1-2015 12:08
Dag Tom,

Het is een éénzijdige wagen. Alle speakers op vooraan op de wagen en ze spelen in dezelfde richting.

Waarom aparte apparaten ? Ik heb reeds ervaring met de SE 100 en dit geeft een heel mooie geluid voor hetgeen dit toestel kost. Daarnaast wil ik een compressor/limiter extra installeren die de set beschermd. Vandaar.

Het door jou gespecifieerde apparaat van Behringer had ik ook al zien staan maar ik heb er zowel goede als slechte commentaren van gelezen. Heb jij er ervaring mee ?

Mvg, Davy
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 9469
2-1-2015 20:43
ik heb er zelf twee in gebruik.
Al vele jaren.
Enige waar je mee moet oppassen als je hem tweede hands koopt, is dat er wel eens een bandkabel los kan zitten van binnen.
Voor de rest probleemloos apparaat waar je bijzonder veel op kan instellen.

Wil je geluid een beetje aanvetten, zit er per kanaal een prima equilizer in,
en wil je je boxen beschermen, zit er ook een prima instelbare limiter in.

Verder zou ik me van compressors en enhancers weg houden.
Dat zijn allemaal zaken waarmee je jezelf voor de gek houd en de controle verliest over hoe het nu werkelijk klinkt.
Zeker bij de moderne muziek, die al super gecompressed is sad :(

De keuze twee of vier subs, is er puur een van hoeveel bas heb je nodig.
Als je twee subs tegen elkaar aan zet heb je ook al heel wat bas.

Eventueel heb ik hier nog een DBX 640 processor liggen voor een stapje beter wilt,
Regelbaar: compressor, EQ, cross over, limiter, autogain, enz.
lees de info maar door.
Mag voor een redelijke prijs weg.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
2-1-2015 22:39
Het zijn de Behringer kasten geworden : 2x b1800x pro + 2x b1520 pro.

Ik heb ze beluisterd aangestuurd door qsc PL 236 versterkers en met een Behringer CX2310 crossover, ingesteld op 120 Hz. Dit klonk niet slecht. De versterkers werden niet vol opengestuurd want zowieso te zwaar voor de toppen.

Welke versterkers merken en vermogens zijn te adviseren ? Ik heb een peavey CS 800 staan maar ik vermoed dat die te licht zal zijn voor de toppen. Volgens de verkoper diende er een versterker voor de subs een hoger vermogen te hebben dan het vermogen van de subs zelf. Zoniet zou de versterker het begeven. Ik dacht net het omgekeerde maar graag jullie mening.
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
4-1-2015 11:07
Ik heb even rondgekeken en volgende versterkers lijken mij geschikt:

- subs : behringer EP2500
- toppen : behringer EP1500

Deze serie van behringer is blijkbaar een chinese replica van de QSC RM serie ? Deze zou ook limiters aan boord hebben en afstelling om frequentie tot 30 of 50 hz door te laten. Lijkt mij handig voor de subs en de toppen.

Zijn dit degelijke versterkers en/of correcte vermogens om de speakers aan te sturen ?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 9469
4-1-2015 13:55
Gebruik de zoekmachine eens
Zelf vind ik het waardeloze versterkers omdat ze vreselijk snel warmlopen bij een beetje belasting.
En de ventilator in de ep2500 blaast verkeerd om, zie mijn topic hierover.
En ra ra wat ga je doen op een gemiddelde carnavalswagen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
5-1-2015 01:30
De zoekmachine heb ik al uitgebreid uitgeprobeerd maar de meningen lopen sterk uiteen voor de diverse types versterkers. Ik heb wel reeds een aantal interessante zaken ontdekt:

1) Wat inmiddels wel is opgevallen is dat er aangeraden wordt om 1,5 à 2x het vermogen van de speakers te voorzien als vermogen van de versterkers. Dit wil in dit geval zeggen:

- B1800X (450 watt RMS @ 8 ohm) : versterker 2x 700 watt @ 8 ohm
- B1520 (300 watt RMS @ 8 ohm) : versterker 2x 450 watt @ 8 ohm

2) Daarnaast zijn er sommige types versterkers die een aantal bijhorende features aan boord hebben:

- Peak limiters
- Subsonic filters @ 30 of 50 hz (lijkt interessant om voor de subs keuze op 30 hz te zetten en voor de toppen op 50 hz, zo gebruikt de versterker zijn vermogen optimaal)

3) Daarnaast is het belangrijkste het geluid dat geproduceerd wordt. Dit varieert ook ifv het merk.

4) De betrouwbaarheid is ook niet bij elk merk hetzelfde

Op basis van bovenstaande punten, is het niet simpel om een versterker te selecteren. Vandaar de vraag naar advies.

- DAP Palladium lijkt een goede prijs/kwaliteitsverhouding
- QSC RMX series ?
- Behringer INUKE series ?
- ...
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 281
5-1-2015 08:49
De palladiums zijn prima versterkers voor deze speakers.
Heb ze zelf jarenlang gebruikt, nu echter vervangen vanwege het gewicht.
Let alleen op bij gebruik op een carnavals wagen dat je een degelijk gestabiliseerd aggregaat hebt.
Spreek uit ervaring dat de palladiums daar niet tegen kunnen sad :(

Limiters en subsonic kun je prima met een DCX doen, heb er zelf ook nog altijd eentje in een klein rackje zitten.
Erg fijn apparaat voor het geld, laat zich ook via het display goed instellen.
Denbrempt2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2015
Laatste: 19-4-2017
Berichten: 43
5-1-2015 13:46
Bedankt voor je antwoord !

Even gekeken naar de specs en volgende versterkers lijken geschikt naar vermogen.

- B1800X => P-1200 (2x 530 W RMS @ 8 ohm) of P-1600 (2x 600 W RMS @ 8 ohm) ?
- B1520X => P-900 (2x 350 W RMS @ 8 ohm) of P-1200 (2x 530 W RMS @ 8 ohm) ?

Hoe weet je dat je een gestabiliseerd aggregaat hebt ?

Tot hoeveel versterkers kan je aansluiten op de DCX ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)