Forum > Newbie Forum

Potmeters (volume meters) op de versterkers

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
25-6-2014 08:41
En weet je zeker dat alle kabels tussen je versterkers gelijk zijn?
meten aub, uiterlijk zegt niets.

Er is ook een volume verschil in gebalanceerd en gebalanceerd aansluiten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
25-6-2014 09:26
Ik kan niet meten (heb geen multimeter) maar als ik de kabels omwissel, en ik heb hetzelfde resultaat, dan ligt het niet aan de kabels lijkt mij.

Het lijkt er gewoon op dat het high/mid signaal veel harder uit de xover komt. Dit kan ik inderdaad oplossen door de gain van het hoog terug te draaien. Het verbaasd me gewoon dat er zo'n groot verschil in zit happy :)

Soundpower schreef:

Ik gebruik dezelfde crossover in mijn kleinste setje, maar bij mij zitten de subs op de low uitgang en de toppen op de high uitgang, sub uitgang gebruik ik niet.
Dit bedoelde ik ook, zo heb ik het ook aangesloten ashamed :$
En ik cross ook ongeveer op 100Hz
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
25-6-2014 16:09

Soundpower schreef:

Ik moet ook wel iets meer laag geven (+/- 4DB) om de amps ongeveer tegelijk de clip in te jagen, maar dan staat `t spul al zo hard dat `t toch al nergens meer naar klinkt.
wink ;) Last van vervorming dan?

Overigens kan het toch ook zijn dat de XO een paar dB snoept lijkt mij
Gr Evert M
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 13458
26-6-2014 09:42

DJLP schreef:

Het lijkt er gewoon op dat het high/mid signaal veel harder uit de xover komt.
Uhm... Signaal even aansluiten op een apparaat met een VU meter en je bent alweer een stukje verder...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
26-6-2014 10:04
Ik heb geen VU meter sad :(
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 2057
26-6-2014 10:07
Je hebt toch wel een mengpaneel?
Misschien nog een oud cassettedeck?
Niet goed, wel hard!
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
26-6-2014 10:13
Aha juist ja, misschien moet ik eens leren verder te denken dan mijn neus lang is sneaky :V

Ik heb 2 mengpanelen, en zelfs een cassettedeck laugh :D En (ook wel handig) XLR female - tulp.
Daarmee moet ik er wel uitkomen denk ik happy :)

Ik zal eens kijken, en mijn bevindingen hier plaatsen. Dit wordt waarschijnlijk wel na het weekend, want het spul staat niet in de huiskamer laugh :D

EDIT:
Als ik het helemaal netjes wil doen, kan ik dan het beste testen met roze ruis? Dit kan ik wel genereren met mijn laptop. Geeft dit net zoveel 'output' op lage als op hoge frequenties? Voor het gehoor lijkt het vooral hoog (gesis)
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2052
26-6-2014 13:07

DJLP schreef:

Voor het gehoor lijkt het vooral hoog (gesis)
Dan moet je nieuwe speakers of nieuwe oren kopen.... wink ;)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
26-6-2014 15:05

VrijeVogel schreef:

wink ;) Last van vervorming dan?
Mja, ik praat ook over volumes die in kleinere ruimtes volledig nergens meer op slaan... en zonder EQ enz. ervoor.
Meestal zo vanuit laptop met externe geluidskaart of iets dergelijks de crossover in, soms met een simpele mixer ertussen afhankelijk van de hoeveelheid budget dat er was en wat ik aan apparatuur beschikbaar had...
Tot een bepaald volume is het geluid eigenlijk verbazend goed voor zo`n oud setje, maar zodra er rode lampjes beginnen te knipperen op de versterkers gaat de geluidskwaliteit snel achteruit.

Een van de laatste huurders was zelfs zo onder de indruk van de set, dat hij gistermiddag ineens op de stoep stond met een voorstel dat ik niet kon laten schieten.. hele set gaat een 3e leven tegemoet in een nog te openen cafe!
(natuurlijk is de set gelijk contant afgerekend voor het inladen, ben niet helemaal gek.. sneaky :V )

Edit: normaal gebruikte ik de crossover met de gainknoppen voor mid/hoog en laag beide in de middenstand, tenzij ik buiten stond dan vaak beetje extra sub erbij.
De middrivers waren eigenlijk de beperkende factor als ik binnen stond, als er op het eind vd avond nog ff voluit geknald moest worden schroefde ik vaak de x-over frequentie iets op om nog wat extra volume zonder duidelijke vervorming te halen
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)