Forum > Muziek

Platen VS CD's

(49 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 9469
26-10-2002 10:15
Het heeft heel lang geduurt voordat ik cd's gebruikte in mijn drive in,
we hebben tot 1998 gedraad met enkel vinyl platen.
Maar omdat de hedendaagse top 40 hits (bijna) niet op meer op single uitgegeven worden zijn we (mede door Dré)
naast vinyl ook cd's gaan draaien. Daarvoor nam ik thuis een cassette op voor de nieuwste hits.

Wat mij opvalt is dat het veel lastiger is om met cd's te mixen. Dus als er gemixt moet worden versier ik het meestal zo dat we naar vinyl toe kunnen mixen.
Ik vind het "direct kontakt" hebben met het medium toch wel gemakkelijker.

Wat ik wel makkelijker vind met cd's is dat je ze zonder voor-afluistering lekker snel scherp kunt zetten met autoque happy :)

Verder denk ik dat de discussie (flame war vaak) mede onststaat omdat niet iedereen zich beide afspelers kan veroorloven, en dus kiest voor het 1 of het ander.
En als dan iemand zegt dat het ander veel beter is dan het geen ze gekozen hebben, zal iemand zich met alle mogelijke argumenten verdedigen om zijn keuze te rechtvaardigen sad :(
Feit blijft dat er een verschil is tussen de beide afspelers, wij hebben uit ervaring inmiddels geleerd dat het best wel fijn is om beide door elkaar te kunnen gebruiken. Een bijkomend voordeel is dat je 3 nummers scherp kunt zetten achter de spelende plaat aan, en je dus tot op het laatse moment een keuze kunt maken wel nummer je draait happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ArmaniStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 26-8-2003
Berichten: 47
27-10-2002 18:08

JSPR* schreef:

Toch vind ik het draaien met platen veel creatiever, en een DJ hoort toch met platen te draaien!!

Dré schreef:

Pas op: Dit is een type discussie waar ik behoorlijk een broertje dood aan heb (en die ook NOOIT tot iets positiefs leidt).
Ik wil net zeggen... Deze discussies hebben we namelijk al lang gehad bij DJforum.nl toendertijd.
Maar ja, ik ga er niet meer op in verder. Ik denk dat meneer JSPR* eerst wat meer moet experimenteren op DJgebied met CDspelers, ipv. kijken naar een BoozyWoozy die hij met platen ziet goochelen en dus gelijk zijn conclusie trekt dat een echte DJ alleen met platen draait. happy :)
NewQStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-10-2002
Laatste: 4-3-2003
Berichten: 1
28-10-2002 11:55
waarom niet gewoon alles door elkaar leren draaien ? voordelen van 2 kanten toch ?

ik wil zelf een cdspeler bij me tafels gaan kopen.. gewoon omdat cd's zelf te maken zijn. en eigen producties ken draaien. dus

en Vinyl komt veel dance muziek op uit, dus ook die moet je er bij hebben toch ? gewoon van 2 walletjes tergelijk eeten!
JSPR*Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2002
Laatste: 18-6-2003
Berichten: 16
29-10-2002 01:45
het was maar een vraagje hoor!!
And Boozywoozy SUCKS!!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
1-11-2002 09:11
Ik heb me vandaag blauw geergerd aan een krantenartikel. Het artikel beschreef de enige "dj-school" van Nederland, ergens in Landgraaf.

De bewuste "leraar" leerde geinteresseerden voor € 75,- de standaard effecten en technieken. Daarbij haalde meneer aan dat een échte DJ met plaat moest draaien, anders zou het geen DJ zijn. Indien je in een discotheek met je cd-koffer zou aankomen, zou je niet serieus genomen worden. Dat kòn gewoon niet...

Daarbij nog een laatste, overigens compleet onzinnig argument: de hedendaagse nummers duren allemaal maar 3 a 4 minuten, indien je mensen dus op de vloer wilde houden mòest je met plaat mixen: het geouwehoer van DJ's in discotheken werd namelijk niet meer geaccepteerd...

Aaargh.... angry
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
1-11-2002 13:18
Jees wat een onzin. Dat het er een stukje beter uitziet met platen vind ik ook, maar dat je geen DJ zou zijn als je met cd's werkt!? angry Tis hangter ook maar net vanaf wat je onder mixen verstaat. Ik zie een turntablist ook niet snel met cd's mixen, maar dat is ook vooral een stukje image.
Wat die "leraar" zei is dus echt DIKKE zooi!
Volgende keer Peter!
MikloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2002
Laatste: 13-5-2003
Berichten: 15
1-11-2002 16:37
Hmmm..Welke krant als ik vragen mag?
Groeten, Miron
DestinyDJAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2002
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 30
1-11-2002 21:28
Volgens mij maakt het ook weinig uit. Een voordeel van cd's vind ik de BPM-counter. Mixt er makkelijk!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
2-11-2002 00:54

DestinyDJ schreef:

Volgens mij maakt het ook weinig uit. Een voordeel van cd's vind ik de BPM-counter. Mixt er makkelijk!
De TTX1 heeft een beatcounter.
De PDT-6000 heeft een beatcounter.

Beide zijn DRAAITAFELS.

De DJM-300, 500 en 600 zijn MIXERS met beatcounters. De BPM-1 is een LOSSE beatcounter (net als de Numark beatkeeper).

Iedereen die het dus nodig vindt een beatcounter (looprekje) te gebruiken kan dat doen, onafhankelijk van het format dat hij gebruikt!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SchizofreentjeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-1-2008
Berichten: 7
2-11-2002 20:56
Een echte DJ werkt zonder BPM counter,en dat is wel waar wink ;)

Schizo
Stantonlover...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)