Forum > Newbie Forum

Nieuwe installatie studentenkroeg

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Marco RStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2012
Laatste: 20-4-2013
Berichten: 3
9-9-2012 18:25
Gegroet,

Voor de kroeg van onze studentenvereniging ben ik opzoek naar een nieuw setjes.

Momenteel draaien we op (wat nog over is van) een 6-tal Behringer studio monitors en de bijbehorende studio sub. Dit was tot op heden genoeg voor een leuk achtergrondmuziekje en voor de standaard avonden. Echter voor een gemiddeld feest kwam dit duidelijk tekort en om hier in de toekomst op voorbereid te zijn moet er vervanging komen.

Zoals een studentenvereniging het betaamd hebben we een beperkt budget. Momenteel heb ik €1000 los kunnen peuteren.

Het gaat om een kroeg waar tijdens een feestje maximaal 150 man aanwezig zullen zijn.

Natuurlijk heb ik zelf ook al het nodig onderzoek gedaan en heb al wat samen kunnen stellen met daarbij de vraag wat jullie hier van denken.

2x Behringer B212D
1x American Audio PXW 18P
1x Behringer MDX 1600

Over de AA PXW 18P heb ik al de nodige lovende verhalen gelezen, echter van de Behringer toppen kan ik weinig objectieve meningen vinden. Is iemand bekend met deze toppen of weet iemand een vervanging in dezelfde prijsklasse?

Bij voorbaat dank,

Marco
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
9-9-2012 19:14
1keuro budget, 150 studenten + feestje...

Vergeet die behringer speakers. Met dat budget ga je er niet komen (zeker niet voor nieuw).
Enkele opties:
- 2x DAP X12T + 2x DAP X18B + amp (later uit te breiden naar 2 amps met processor). Hier bij Dré nieuw te koop voor rond de 2keuro, maar staan geregeld ook in het 2e hands forum.
- Stage Accompany 4xGB15 of 2xGB152 2e hands op marktplaats + amp. Zal rond de 1500euro uitkomen.

Als ik jouw vraag zo inschat, zou ik gaan voor nieuw met een groter budget (of je moet hier op het forum iemand vinden die zijn 2e hands set met "garantie" verkoopt en evt komt installeren).
't is maar een hobby...
Marco RStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2012
Laatste: 20-4-2013
Berichten: 3
9-9-2012 19:54
Daar was ik al bang voor. Maandag toch maar eens met de penningmeester gaan overleggen.

Een ander puntje waar met een groter budget meer mogelijkheden in zijn, is de verdeling van de luidsprekers. Overdag met deze installatie zorgen voor de achtergrondmuziek, waarbij 2 "grote" toppen niet het ideale zijn. Hier zouden 4 10" toppen verdeeld over de ruimte misschien een beter oplossing zijn.

Denkende aan:
4x DAP X10
1x DAP P-900 op 4 Ohm
1x American Audio PXW 18P (om mee te beginnen, en waarschijnlijk goedkoper dan een vergelijkbare sub+amp combinatie)
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
10-9-2012 15:34
Ik heb zelf ook wel ervaring met het installeren en onderhoud (pfff, ze krijgen altijd wat kapot) van geluidsinstallaties in studentenkroegen.
En ook met penningmeesters met soms rare begrotingsfratsen. Gelukkig wisselen die besturen vaak per jaar happy :)

Als je ècht(met de nadruk op echt!, tuurlijk heb je voor meer geld beter) voor dat budget je systeem moet samenstellen, kun je ook eens kijken naar actieve setjes á la Dap soundmate (1 of 2), eventueel 2ehands.
Ik heb bij een studentenkroegje een Dap Soundmate 1 setje neer gezet, en die houd het best goed. Twee van die setjes geeft je 2 subs en 4 tops wat de spreiding ten goede kan komen, vooral als 't plafond laag is.
Dit soort setjes zijn alleen niet zo makkelijk te upgraden of uit te breiden.

En dat is dan compleet met versterkers en prima limiters. Dat laatste is niet onbelangrijk aangezien de meeste studenten echt geen kaas gegeten hebben van clippen maar wel van volumeknoppen. Helemaal na een half kratje.
Belangrijk is trouwens wel om een actieve sub 'bierproof' te maken, aangezien biergooien studentensport nummer 1 is.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
10-9-2012 18:48
Naar mijn idee is "met de brandslang spuiten" populairder wink ;) . Vooral ook zorgen dat de luidsprekers niet direct op de vloer komen te staan.

Gezien je budget, kan je ook overwegen om ergens een setje 2e hands dap K-112 uit te halen. Deze luidsprekers zijn vrij goed in heel blijven en kwa klank acceptabel genoeg voor een studentenkroeg. Een crossover is tweedehands voor een paar tientjes uit te halen en afhankelijk van de precieze prijzen heb je binnen budget nog 500 a 600 euro over hebben om een stel subs aan te schaffen. Met een crossover frequentie van ongeveer 125 Hz en een flinke portie laag kun je afhankelijk van de ruimte 150 man net halen.
Lost in Music
Marco RStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2012
Laatste: 20-4-2013
Berichten: 3
11-9-2012 11:07
Bedankt voor de reacties!

De onderhandelingen met de penningmeester lopen, en ik ga ondertussen marktplaats afstruinen.

Ik hou jullie op de hoogte.
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
19-12-2012 08:39
volgens mij kun je voor 1000 euro ook wel een setje turbosound tms4'en scoren, da's zo'n beetje de standaard uitrusting van engelse studentensociëteiten als ik speakerplans moet geloven :)
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
24-12-2012 15:59
Veel hangt af van de locatie. Hoe groot is de ruimte, hoe is de vorm en hoe luid mag/moet het gaan.
Ik zou zelf gaan voor vier DAP K-112, in elke hoek van het te bestrijken gebied 1. Hang die aan een oldschool versterker die je nieuw of tweedehands koopt. Hier op het tweedehands forum staan er momenteel wel een aantal die in aanmerking komen denk ik. Voor achtergrond en kleine fuif is dat wel voldoende. Moet het wat ruiger en wil je bas, huur je twee (actieve) subs bij. Grotere feestjes leveren meestal wel iets van winst op, dus dat is perfect haalbaar. Als er in de toekomst weer budget is kun je nog altijd overgaan tot de aanschaf van subs en bijbehorend materiaal zoals versterker en crossover. Ook dat moet niet het einde van de wereld zijn. Als je van te voren weet wat je wil hebben en je zoekt even verder kom je vaak voor interessante bedragen heel leuk materiaal tegen. Als je echt wil raggen en de pannen moeten van het dak, tjah, dan is je budget gewoon te laag. Als je dan iets betaalbaars zoekt dat nog leuk klinkt kom je bij zoiets als een DAP Soundmate. Daar kun je al leuke feestjes mee geven maar is eigenlijk weer minder geschikt voor achtergrond.
Free beats!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 694
24-12-2012 16:50
`t is maar een idee hoor, maar is een k112 wel zo verstandig ivm geen losse hoogdrivers meer leverbaar?
We hebben het over studenten tenslotte.. laugh :D
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
25-12-2012 12:22
Nieuw kosten ze nog geen €170 en gebruikt mag je niet meer dan dat voor twee stuks betalen. Voor die prijs vind je geen vergelijkbare kast denk ik. Daarbij gaan die dingen nauwelijks kapot, dus is het een overweging die je maakt. Het lijkt me trouwens wel sterk dat daar geen mouw aan te passen is in de vorm van een andere driver?
Natuurlijk is de x-10 ook het overwegen waard. Wel wat duurder en niet echt geschikt als fullrange vind ik. Wel weer fijne kastjes met sub er bij.
Het is trouwens maar wat je wil. Ik was deze week nog in een rockcafé en daar hingen vier JB-Syetems tsx15 omhoog en was ook iedereen gelukkig...
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)