Forum > Off-Zone

Schade en defecten tijdens een klus

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
22-5-2012 12:19
Ik had afgelopen weekend een standaard bruiloft klusje, en die gaan normaliter vlekkeloos.
Maar nu liep ik tegen wat defecten aan. Ik draaide fullrange met 2 15/1" combinaties, waar 1 hogetonen driver het begaf, en in mijn amprack begon één van de comp./lim. te haperen. Een klap op de voorkant van me rack(slechte verbinding waarsch.) zorgde ervoor dat het signaal weer terug kwam, maar hij viel daarna weer weg.

Gelukkig had ik m'n sub-top rack mee, dus snel via de andere processor en amp geleid. Maar aan één kant van het stereobeeld klonk het wel dof, wat het bruidspaar en de ceremoniemeesters gelukkig niet opgevallen was :)
Nu heb ik in het ergste geval laptop mee, en m'n monitor, maar ik hoop toch dat m'n set het niet zo ver laat komen.
uiteraard zorg je voor een goede staat van je spullen en een check vooraf, maar daarmee kun je niet alles voorkomen.

Ik kon me niet heugen dat soort situaties hier op het forum voorbij gekomen zijn.

Zoals de titel al zegt, wat doe je op het moment dat tijdens je klus essentiële delen van je set zeggen: 'doe het zelf maar'?
Vooral op de 'kleinere klusjes' waar het voor mij wat redundant voelt om alles 2x mee te nemen.

Bij mijn lichtset vind ik het nog niet zo'n probleem (een lampje minder drukt de feestpret niet zo) en ook 4 muziekspelers zorgen voor de nodige back-up. Maar je mixer, amps en speakers e.d. wat als die het begeven?

ik ben wel benieuwd naar ervaringen en creatieve oplossingen.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
22-5-2012 12:27
Waar ik vooral benieuwd naar ben: de oorzaak!
Onder normale omstandigheden gaat iets namelijk niet zomaar kapot, zeker geen speakers.
Versterkers die onder het spelen "zomaar" kapot gaan heb ik ook nog niet meegemaakt.
Sowieso hier nog nooit een speaker gesneuveld!
Oorzaken die ik ken:
speakers - misbruik (te hard, te veel vermogen, rondzingers op hoog volume etc)
versterkers gaan vaak kapot bij inschakelen, onder te hoge of te lage spanning of voortdurend in de clip en slecht onderhoud (vies, wordt te warm)
Mixers slijten wel en dus kan je veel aan zien komen (kraken etc.) een voeding zal zelden klappen tijdens gebruik, eerder bij inschakelen en ook weer bij foute spanningen. Een spontaan uitvallende mixer moet je dus vaak daar zoeken.

En er is altijd nog zoiets als domme pech. Als het nutsbedrijf een storing heeft, houd alles op! Kortom, je kan alles goed onderhouden, voorzichtig omgaan met je spullen en je verstand gebruiken. Daarnaast kan het handig zijn om een backup achter de hand te hebben. Bij een fix defect (geen vage storing) zijn je klanten heus wel bereid even te wachten, desnoods draai je even op de zaalset verder op lager volume.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
22-5-2012 15:17
Ik heb het weleens meegemaakt dat het speakersetje er geen zin meer in had. Gelukkig had de zaal ook een redelijke set waar ik op kon inprikken toen.

Daarnaast is het ook wel eens voorgekomen dat alleen de sub het niet meer deed. Toen heb ik een lokaal verhuurbedrijfje gebeld om snel een nieuw subje of compleet setje te brengen. Dat soort dingen ontdek je al tijdens de opbouw en het eerste uur a anderhalf uur heb je bij de meeste feestjes nog geen sub nodig dus dat is wel te doen. Kost helaas wel weer een hoop geld maar in zo'n geval ben ik al lang blij dat het feestje gered is, dan maakt die 150 of 200 euro mij niet uit.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
22-5-2012 22:11
Hoe vang je zoiets op?
simpel, je geluk verdelen.

Voor het geluid:
Altijd twee versterkers, twee topjes en twee subjes.
In het ergste geval kan je het hele setje makkelijk op één versterker draaien,
en bij V reeks van AA kan het zelfs als het moet op één kanaal van de versterker met alle vier de boxen.

Verder heb ik altijd zes afspelers mee:
Een D2, een dubbele CD speler in mijn mixrack, en twee losse cd spelers on the side.
4 draadloze microfoons, en een DIJK van een mixer.

Voor het licht:
De hele lichtshow kan ook zonder pc Light jockey draaien op de automaat, en de pc kan ook nog gebruikt worden als muziek afspeler.

Zo sta je met weinig middelen niet snel met een stille show wink ;)

Ik snap ook niet al die lui die op actieve setjes overstappen
En al helemaal niet die lui die actief met één sub en twee topjes vanuit de sub werken.....
Das pas link razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
22-5-2012 23:19
Haha, komt niet vaak voor maar nu moet ik je toch echt gelijk geven razz :p

Maar goed, zo'n HK Lucas setje is wel heerlijk compact, klinkt prima en voor de meeste feestjes die wij doen ruim voldoende. Maar inderdaad, als er iets mis gaat heb je een probleem. Noodreparaties of even snel omprikken naar een andere versterker is er bij dat soort setjes niet bij (ook al zitten er 3 aparte versterkers ingebouwd).

Aan de andere kant, de meeste actieve sets hebben gewoon in iedere speakerkast een aparte versterker zitten en dan moet je het in het ergste geval met 1 top of 1 sub doen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
23-5-2012 10:25
Al mijn speakers zijn afzonderlijk actief.
Dus niet 1 sub met alle amps er in, die doorlust naar toppen.
1 keer meegemaakt dat 1 sub uitviel, nou jammer dan, beetje minder boenk happy :)

Wat erger is, de interne voeding van je mengtafel die plots de geest geeft.
Gelukkig tijdens het laatste nummer! over geluk gesproken wink ;)
Alles komt goed....
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-5-2012 10:58
Of 2 keer op een avond een exact hetzelfde amprack dat in rook opgaat!

De eerste keer wordt je gebeld, het amprack begeeft het... alles dood!
Kom je aan met een nieuw amprack, omprikken en verder spelen...

Laatste nummer van de band, he nu begeeft het 2de amprack het ook!

Schade: 4 keer voeding van de ampjes...
Oorzaak; slechte stroom, 400V maar dat was er niet altijd, bij meten gaf hij gewoon 230V, ook de stroomverdeler gaf dit netjes aan.. gevalletje, er klopt iets niet hier in de kracht aansluiting!

Xilica kan er overigens wel tegen, die schakelt zichzelf uit.. maar doet het later weer!

Een installateur heeft later moeten aantonen dat de stroom idd niet in orde was!

Je kunt niet alles 2 keer bij je hebben, een backup is goed, een backup in de vorm van kennis en een groot netwerk is nog veel beter! Zeker als je door het land heen zit, zorg voor een volle telefoon met heel veel telefoonnummers!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
23-5-2012 11:13
Gewoon goed materiaal helpt ook veel. Tegen zo'n slechte stroom situatie valt weinig te doen, buiten een line conditioner maar dat is onbetaalbaar om uit te voeren voor je hele set.
Ik heb gewoon nog nooit defecten gehad aan eender wat van onze set, op een EON15 G1 na waar na jaaaaren afbeulen de lijm van de tweetermagneet gelost was. Het kost dan mss wat meer, maar in normale omstandigheden heb je met de betere merken gewoon bedrijfszekerheid. Oplossingen en backups zijn prettig, ze niet nodig hebben nog veel prettiger :)
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
23-5-2012 11:33

bomdes schreef:

Gewoon goed materiaal helpt ook veel. Tegen zo'n slechte stroom situatie valt weinig te doen, buiten een line conditioner maar dat is onbetaalbaar om uit te voeren voor je hele set.
Beveiliging tegen nulpuntverschuiving, onder-/overspanning en frequentie is wel degelijk betaalbaar alleen niet kant en klaar te koop: je moet zelf met din modules aan de slag in je verdeler. Staat hier ergens een topic over op het forum...
't is maar een hobby...
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
23-5-2012 12:56
Tijdens, maar ook vlak voor een klus kan er wel eens iets goed fout gaan. Zoals vorige week dinsdag. Bij een test met een movinghead die helemaal niet mee hoefde door een sluiting mijn dmx dongle gesloopt.... Daar sta je dan met je prachtige plannen voor een bruiloft in een mooi kasteel met ledverlichting buiten en rookmachines op timer, binnen gave show ... al je ingeprogrameerde uitlichtpunten(, spiegelbol, deuren waar het bruidspaar binnen zou komen)... zucht..

Nu heb ik 2 dongles ! 1 in het meubel 1 in de laptoptas. Altijd een geteste reserve laptop mee met alle software (licht en geluid) er op (je wordt wat wijzer na een laptopcrash als je voor 1400 man in de 013 in Tilburg staat en Tacktor niet meer wilt) (gelukkig kunnen de cdj 400's ook met cd's uit de voeten en heb ik het meeste ook op cd)

Versterkers : 1 monitorversterker 1 hoog/ mid en een laag. Als het moet kan alles op 1 versterker want ook passief is een optie (daarom ook altijd alle speakon 4 polig uitgevoerd kan alles in het rack ompluggen) Altijd sub top combi of een reserve top mee (dap x nooit wat mee gehad overigens!)

2 krachtstroomverdelers met elk 3 automaten, een in de licht en een in de geluidscase. (bij voorkeur 1 groep vrij en een verlengsnoertje stand by, vooraf altijd checken waar de meterkast zit en of deze toegankelijk is)

Kortom... er moet heel wat gebeuren wil het donker worden en stil.. Maar evengoed : Paar maanden geleden stond ik bij een koperen bruiloft kon ik mijn inbus 8 niet vinden... (meubel kan dan niet vastgezet) Met een geleende platte schroevendraaier toch nog alles 5 min voor aanvang "vast" kunnen zetten. (anders was het echt een probleem geweest!)

Als drive in neem je nu eenmaal een flinke installatie mee waar een hoop "single points of Faillure "in zitten. Na een tijdje heb je de meeste risico's wel afgedekt. Maar soms gebeurd er iets wat je niet kunt voorzien.. Zo bedenk ik me net hoe leuk het zou zijn om een lekke band te krijgen terwijl het reservewiel onder de kisten ligt en de standaard krik niet bestand is tegen een beladen bestelbus... Kom je dan nog op tijd?

Ze zouden ons een prijs moeten geven voor elke geslaagde klus! laugh :D
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)